خبرگزاری کار ایران

مراسم بزرگداشت روز جهانی لغو کار کودک برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۶۰۶

بزرگداشت روز جهانی لغو کار کودک به همت کانون فرهنگی «حمایتی کودکان کار کوشا» و مشارکت جمعی از فعالان حقوق کودک و کودکان کار در تالار «حرکت ایوان شمس» برگزار شد.

بزرگداشت روز جهانی لغو کار کودک به همت کانون فرهنگی «حمایتی کودکان کار کوشا» و مشارکت جمعی از فعالان حقوق کودک و کودکان کار در تالار «حرکت ایوان شمس» برگزار شد.

به گزارش ایلنا در ابتدای این مراسم، «سودابه کاظمی» مدیر داخلی کانون فرهنگی حمایتی کودکان کار کوشا در معرفی این کانون گفت: کانون کار کوشا سازمانی مستقل، غیرسیاسی، غیرانتفاعی، غیردولتی است که از سال ۱۳۸۰ آغاز به‌کار کرد و به‌طور جدی از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در خصوص کودکان کار متمرکز کرد.

کاظمی در خصوص اعضای فعال کانون گفت: اعضای کانون به‌گونه‌ای داوطلبانه - مشارکتی در ناحیه ۲ منطقه ۱۲ تهران به‌صورت محله‌ای و فرامحله‌ای در زمینه کاهش کار کودک مشغول می‌باشند.

وی در خصوص وظایف کانون که در راستای کاهش کار کودک است، افزود: کانون تلاش کرده تا کار مادر را جایگزین کار کودک نموده و به آموزش علوم پایه‌ای که در زندگی آنها نقش دارند بپردازد.

کاظمی ادامه داد: این کودکان به دلیل اشتغال از درس محروم بوده و به مدرسه نمی‌روند، بنابراین در کانون آموزش خواندن و نوشتن، ریاضی، مهارت‌های زندگی چون نقاشی، موسیقی، تئاتر توسط داوطلبان به کودکان تدریس می‌شود.

این فعال حقوق کودک در ادامه دیگر آموزش‌های کاربردی کانون کوشا به کودکان افزود: کانون با اجرای اردوهای تفریحی حس مسئولیت‌پذیری را به کودکان آموزش می‌دهد، به دلیل آن‌که کودکان بیشتر ساعات خارج از خانه به‌سر می‌‌برند آموزش بهداشت فردی و تربیت جنسی به کودکان کار از دیگر وظایف کانون به‌شمار می‌رود.

کاظمی با بیان این‌که تیم‌های پزشکی و دندانپزشکی حاضر در کانون کوشا به کودکان به سلامت و تندستی کودکان کار کمک می‌کند، تصریح کرد: در این کانون تلاش می‌کنیم تا جای خالی مفاهیم مرتبط با یک زندگی عادی و معمولی را در زندگی کودکانی که ناخواسته دچار دغدغه نان، پول شده‌اند را به نوعی پر کنیم.

در ادامه این مراسم فیلم مستند «ما اشتباه به دنیا آمده‌ایم» به کارگردانی نیوشا ستاری با نگاه کار کودک در ایران و دنیا و بیان آرزوهای آنان از زبان خودشان پخش شد.

همچنین در دنباله این برنامه متنی توسط یکی از کودکان کانون در خصوص ویژگی‌های محلی که به آموزش وی و سایر کودکان می‌پردازد، خوانده شد که بخش‌هایی از آن آمده بود: کانون مثل مدرسه نیست که والدین را بخواهند و پول بگیرند؛ درس می‌خوانیم تفریح می‌کنیم و حتی با معلم‌ها غذا می‌خوریم؛ بچه‌ها نباید کار کنند چون آنها ضعیفند؛ کاش مانند چارلز دیکنز که درباره الیور تویست نوشت یکی هم داستان دوستان من را که کار می‌کنند بنویسد و بگوید که اینجا بچه‌ها خسته شدند از بس کار کردند.

«زهرا صیادی» یکی دیگر از فعالان کار کودک در این برنامه در خصوص کار کودک گفت: در حالی که دنیا رویکرد کاهش و لغو کار کودک را داشته است در ایران این رویه برعکس بوده و در بسیاری از کارگاه‌ها کودکان روزانه از ۸ صبح تا تا پاسی از شب کار می‌کنند که این ساعت کار حدود دو برابر حداقل ساعت کار قانونی یک کارگر است.

وی ادامه داد: کودکان کار آن کودکانی که در خیابان‌ها مشاهده می‌کنیم نیستند، بلکه کودکانی هستند که در کارگاه‌ها مخفیانه مشغول به‌کارند و به هنگام ورود بازرسان به کارگاه، کارفرما آنان را مجبور به مخفی شدن می‌کند.

صیادی مدعی شد: پدیده کار کودکان موضوع مخفی، پنهان و زیر زمینی نیست بطوری که در برخی موارد حتی بازرسان اداره کار از وجود کارگاه‌هایی که در آنها کودکان مشغول می‌کنند باخبرهستند اما بنا به هر دلیلی هیچ اقدامی جهت محو کار کودک صورت نگرفته است.

در حاشیه این بزرگداشت غرفه‌ای از صنایع دستی زنان سیستان و بلوچستان و کارهای هنری کودکان کار کانون به مسئولیت «زهره صیادی» با هدف آشنایی با هنر این خطه برپا شده بود

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز