خبرگزاری کار ایران

خودداری تامین اجتماعی از تمدید دفترچه بیمه کارگران «یاس خرمشهر»

کد خبر : ۱۸۷۷۶۷

اداره سازمان تامین اجتماعی خرمشهر به دلیل بدهی کارفرمای یاس خرمشهربه از تمدید دفترچه بیمه ۱۲۰ کارگر این کارخانه خوداری کرده است.

نماینده کارگران کارخانه صابون سازی خرمشهر «نخل» از خودداری اداره تامین اجتماعی خرمشهر از تمدید دفنر چه های در مانی کارگران این واحد از دی ماه سال ۹۱ انتقاد کرد.

«جاسم نیسی‌زاده» در این باره به ایلنا گفت: اداره سازمان تامین اجتماعی خرمشهر به دلیل بدهی های مالی کارفرمای کارخانه یاس خرمشهربه تامین اجتماعی از دی ماه سال ۹۱ از تمدید دفترچه های درمانی ۱۲۰ کارگر این کارخانه خوداری کرده است این درحالیست که اکثر کارگران این واحد تولیدی دارای سوابق پرداخت حق بیمه تا ۲۲ سال هستند.

او با بیان اینکه هم اکنون این تعداد کارگر به دلیل تعطیلی کارخانه بیکار هستند، افزود: از یکسال پیش که کارخانه تعطیل شد مشکلات ناشی از عدم تمدید دفترچه های درمانی این تعداد کارگر وخانواده هایشان به مشکلات معیشتی آنان افزوده شده است.

عضو سابق شورای اسلامی کار کارخانه صابون سازی خرمشهر در ادامه مشکلات بیمه ای کارگران یاس خرمشهراظهار داشت: حدود ۵۴ کارگر که در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور هستند، امکان استفاده از بازنشستگی پیش از موعد را پیدا نکرده اند.

به گفته این فعال کارگری، هم اکنون این ۵۴ کارگر رسمی کارخانه با تشکیل پرونده در تامین اجتماعی آماده بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند، اما با وقفه‌هایی که در پرداخت حق بیمه‌شان وجود دارد، امکان بازنشسته شدن ندارند.

اوگفت: محرومیت این کارگران از دریافت حقوق قانونی، حق شیفت، اضافه کاری باعثمی شود این کارگران در زمان دریافت مستمری بازنشستگی حداقلها ارا دریافت کنند.

نماینده کارگران در مورد دلایل تعطیلی کارخانه نخل خرمشهر گفت: با وجود آنکه تولید در کارخانه از یکسال و نیم پیش متوقف شده است اما کارگران دلیل تعطیلی کارخانه و بلاتکلیفی خود را نمی‌دانند.

او در این خصوص اضافه کرد: این واحد تولیدی که از برندهای معرف و با سابقه در کشور است هم اکنون برای چندین سال تولید، مواد اولیه دارد و در زمینه بازار فروش نیز مشکلی مشاهده نمی‌شود.

نماینده کارگران صابون سازی خرمشهر(نخل) در خاتمه سخنانش اظهار داشت: با توجه به اینکه مسئولان استانی و کشوری از وضعیت این واحد تولیدی و کارگرانش با خبرند از آنان می‌خواهیم نسبت به مشکلات کارگران این کارخانه احساس مسئولیت به خرج دهند.

گفتنی است کارخانه صنایع بهداشتی یاس تولید کننده گلیسرین. انواع صابون‌های جامد وسایر مواد شوینده، زیر مجموعه صنایع بهداشتی داروگر(کف) است.

تمدید نشدن دفترچه های کارگران غیر قانونی است

در این رابطه «آقایار حسینی» دبیر خانه کارگر اهوازضمن تایید معوقات حقوقی و مشکلات بیمه ای کارگران یاس خرمشهر گفت: از حدود یکسال ونیم گذشته این واحد تعطیل و علاوه بر حقوق مشکلات بیمه ای این کارگران آغاز شده است.

او با بیان اینکه به اداعای کارگران این واحد اداره تامین اجتماعی خرمشهر از تمدید دفترچه های درمانی این کارگران خوداری می کند افزود: این عمل اداره تامین اجتماعی خلاف قانون است چرا که این کارگران بیش از ۲۰ سال است که به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت می کنند.

به گفته دبیر خانه کارگر اهواز تا به امروز مسئولان محلی واستانی خوزستان نسبت به موضوع معوقات حقوقی وبیمه ای کارگران ومشکلاتی که برای کارگران یاس خرمشهر به وجود امده بی توجه بوده و حمایتی از این قشرنکرده اند.

توضیحات کارفرما
هرچند در این رابطه تلاش خبرنگار ایلنا برای گفت‌وگو با کارفرمایان یاس خرمشهر بی نتیجه بود اما پیش از این و در تاریخ هفدهم اردیبهشت ماه سال جاری آقای «بیژن اسماعیلی» مدیر عامل مجموعه صنایع بهداشتی داروگر ضمن تایید توقف تولید در کارخانه صابون سازی خرمشهر، گفته بود ایجاد یکسری جو سازی‌ها در محیط این واحد صنعتی مانع ادامه فعالیت کارخانه شده است.

به گفته وی فروش بخش اعظمی از ماشین آلات کارخانه، مشکلات این واحد را برای بازگشایی گسترده‌تر اما با این حال تنها راه نجات این واحد این است که کارخانه مجددا بازسازی و تجهیز شود و کارگران نیز تا زمان بازسازی کارخانه از خدمات مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی همچنین تصریح کرده بود، اگر این پیشنهاد عملی شود سریعا اقدامات بازسازی کارخانه اغاز وفعالیت تولیدی ان از سر گرفته خواهد شد و امیدواریم که مسئولان نیز در این زمینه با ما همکاری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز