خبرگزاری کار ایران

بدلیل فقدان نظارت کارگران؛

اکبری: فساد مالی در تامین اجتماعی تکرارپذیر است

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۱۰۳

«موثر ترین راه برای جلوگیری از تکرار چنین تخلف‌هایی آن است که تشکل‌های مستقل صنفی مربوط به بیمه شدگان این سازمان بتوانند بر عملکرد مالی - اداری سازمان تامین اجتماعی نظارت داشته باشند.»

یک فعال مستقل کارگری معتقد است تا زمانی که نظارت بر نحوه عملکرد سازمان تامین اجتماعی از جانب صاحبان این صندوق(کارگران) اعمال نشود، تخلفات گزارش شده توسط هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی تکرار پذیر خواهد بود.

«حسین اکبری» با بیان مطالب فوف به خبرنگار ایلنا گفت: واقعیت این است که خلاء نبود نظارت قانونی بر عملکرد موسساتی که گردش مالی بالایی دارند باعثایجاد فساد در میان مدیران، کارکنان و سایر افراد مرتبط با آن موسسه می‌شود.

وی افزود: افکار عمومی از ابتدا نسبت به نحوه انتصاب مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی در دولت گذشته منتقد بودند امانمی‌توان پذیرفت که تخلفات صورت گرفته ویژگی اختصاصی این افراد بوده است.

این فعال مستقل کارگری با تاکید براینکه مادامی که امکان نظارت قانونی بر عملکرد مدیران سازمان مهم و ثروتمندی همچون تامین اجتماعی وجود نداشته باشد، باید در انتظار وقوع تخلفات دیگری باشیم، گفت:موثر ترین راه برای جلوگیری از تکرار چنین تخلف‌هایی آن است که تشکل‌های مستقل صنفی مربوط به بیمه شدگان این سازمان بتوانند بر عملکرد مالی - اداری سازمان تامین اجتماعی نظارت داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه مطابق ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع تامین اجتماعی قرار بود دولت به کارگران و کارفرمایانی که با سازمان تامین اجتماعی رابطه بیمه‌شده و بیمه پردازی دارند اجازه نظارت و حتی دخالت در تصمیم گیری‌های مربوط به امور این سازمان را بدهد، گفت: با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از طرح و تصویب این موضوع دولت‌ها هنوز از اعطای چنین حقی به جامعه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی خودداری می‌کنند.

اکبری ادامه داد: در چنین شرایطی که هیچ نظارتی بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد نمی توان انتظار داشت که تامین اجتماعی از هرگونه فساد اداری و مالی مصون باشد.

وی در عین حال بر این نکته تاکید کرد که تنها تشکل‌های صنفی مستقل کارگری و کارفرمایی غیر دولتی و حتی کارکنان سازمان می توانند از عهده وظیفه نظارت بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی برآیند‌ و نتیجه آنرا به جامعه بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان منتقل کنند.

این فعال مستقل کارگری یادآور شد: اگر سازمان‌های صنفی ناظر بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی به هر صورتی وابسته به دولت باشند، نمی توانند از مسئولان وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی بخواهند که مطابق قانون حق نظارت آنها بر عملکرد مدیران دولتی سازمان تامین اجتماعی را به رسمیت بشناسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز