خبرگزاری کار ایران

عضو کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی:

نگاه میلیون‌ها کارگر ساختمانی به سمت شورای نگهبان است

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۲۴۰

از شورای نگهبان می‌خواهیم با طرح تغییر ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مخالفت کند تا این طرح به مجلس بازگردد و نمایندگان اشکالات اساسی آن را اصلاح کنند.

عضو کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی از شورای نگهبان خواست تاییدیه وزارت کشور را از طرح پیشنهادی مجلس مبنی بر«تغییر ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی»حذف کند.

«علی غیاثی» درباره انتظار میلیون‌ها کارگر ساختمانی از شورای نگهبان به ایلنا گفت: از شورای نگهبان می‌خواهیم با طرح تغییر ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مخالفت کند تا این طرح به مجلس بازگردد و نمایندگان اشکالات اساسی آن را اصلاح کنند.

گفتنی استسازمان تامین اجتماعی بر اساس این طرح مکلف است ۷ درصد حق بیمه را از کارگران ساختمانی و ۲۰ درصد سهم کارفرما(معادل ۱۲ درصد مجموع عوارض و درآمد تامینی ناشی از صدور پروانه ساختمان) را از مالک دریافت کند.

بر این اساس، مابه التفاوت ناشی از اجرای این حکم جهت پوشش ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما بعد از اعلام سازمان تامین اجتماعی و پس از تائید وزارت کشور از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود.

این فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی افزود: شهرداری‌ها با توجه به مشکلات مالی، کاهش درآمد و رکود ساخت و ساز اجازه نمی‌دهند یک ریال از جیب‌شان خارج شود، چه برسد به آنکه اجازه دهند میلیارد‌ها تومان از بودجه‌شان برای بیمه کارگران ساختمانی هزینه شود.

او با بیان اینکه شهرداری‌ها قطعا نخواهند گذاشت بودجه درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده از دستشان خارج شود، گفت: راه دیگر آن است که حق بیمه سهم کارفرما را افزایش دهند. حق بیمه سهم کارفرما پیش‌تر به ازای هر پروانه ساختمانی معادل حاصل ضرب نرخ حق بیمه در متراژ زیربنای مندرج در پروانه بود. مثلا متری ۲۰ هزار تومان. بنابراین اگر ساختمانی صد متری می‌ساختند، ۲ میلیون تومان بابت بیمه کارگران پرداخت می‌کردند اما الان ۱۲ درصد پروانه ساختمان را باید پرداخت کنند، که اگر پروانه ساختمان ۲ میلیون تومان شود، سهم آنان حداکثر ۲۴۰ هزار تومان خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان مرکزی در پایان با بیان اینکه ۴۳۹۰ کارگر ساختمانی این استان که سال ۹۰ کارت مهارت گرفته‌اند در صف بیمه قرار دارند، گفت: اگر شورای نگهبان طرح پیشنهادی مجلس را تصویب کند، تکلیف این همه کارگری که همیشه در معرض صدمه و حادثه شغلی‌اند چه خواهد شد؟ بالای ۵۰ درصد حوادثشغلی مربوط به کارگران ساختمانی است، آنهم در شرایطی که نصف بیشتر آنان در ایران بیمه نیستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز