خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه پرستار:

اضافه کاری تحمیلی به پرستاران موجب افزایش خطا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۱۴۱

حرفه پرستاری همواره مورد کم توجهی مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفته است / پرستاران بعد از فارغ‌التحصیلی ترجیح می‌دهند به حرفی غیر از پرستاری روی آورند.

دبیر کل خانه پرستار با بیان اینکه اضافه کاری تحمیلی به پرستاران باعثافزایش خطای پرستار می‌شود، گفت: خیلی از آسیب‌هایی که به بیماران وارد می‌شود، ناشی از کمبود کادر پرستاری است.

محمد شریف‌مقدم در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد کمبود نیروی کار پرستار اظهار داشت: کمبود نیروی انسانی در بخش پرستاری موضوعی است که در گذشته وجود داشته اما به تدریج حاد‌تر شده به طوری که اگر به ده سال پیش برگردیم متوجه می‌شویم که در گذشته تا این اندازه با کمبود نیروی پرستار مواجه نبوده‌ایم.

دبیرکل خانه پرستار توسعه یافتن بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی، ایجاد بخش‌های جدید در داخل بیمارستان‌ها اعم از بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی را از جمله دلایل کمبود نیرو عنوان کرد و افزود: در بخش‌های ICU، CCU، دیالیز و جراحی قلب نیاز به مراقبت چند برابر از بیمار است، لذا نیاز به پرستار بیشتر می‌شود؛ به این معنی که اگر به ازای هر ۶ بخش عمومی دو پرستار نیاز باشد در این شرایط به ازای هر دو تخت ICU دو پرستار لازم است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر به رغم اینکه در حال حاضر۱۷۰ تا ۱۸۰ دانشگاه پرستاری به تربیت پرستار مشغول هستند اما با این حال همچنان با کمبود نیروی پرستار مواجه هستیم.

شریف مقدم همچنین یادآور شد: بسیاری از افرادی که فارغ‌التحصیل رشته پرستاری هستند به این دلیل که حرفه پرستاری طاقت‌فرسا است و در اکثر مواقع با بیماران مبتلا به ایدز، هپاتیت، سل و بیماری‌های واگیر دیگر در ارتباط است، جذب این حرفه نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: در دنیا به حرف سخت و پرخطر که دارای شیفت غیرمتعارف نیز هستند به صورت ویژه نگریسته می‌شود به این معنی که بحثمعیشت، رفاه و جایگاه‌ صاحبان این حرفه‌ها به صورت خاص در نظر گرفته می‌شود.

شریف مقدم افزود: در کشور ما متاسفانه وزارت بهداشت همواره به مسائل پرستاری کم توجه بوده، این در حالی است که در بیمارستان‌ها پرشکان هیات علمی ۲۰۰ برابر یک پرستار کارانه دریافت می‌کنند.

دبیر کل خانه پرستار مساله تبعیض را عامل مهم دیگری در کم شدن جذابیت‌های حرفه پرستاری عنوان کرد و یادآور شد: با وجود تمام این موانع و مشکلات، پرستاران بعد از فارغ‌التحصیلی ترجیح می‌دهند به حرفی غیر از پرستاری روی آورند.

شریف مقدم تاکید کرد: تعییر شغل پرستاران از یک سو و کمبود حقوق و مزایایی که دریافت می‌کنند و مهاجرت آنها از سوی دیگر باعثشده که ما اکنون با کمبود پرستار مواجه باشیم.

وی علت اصلی مشکلات پیش‌روی پرستاران را در کم توجهی مسئولان وزارت بهداشت دانست که مختص یک دولت و یا دوره خاص نیز نبوده است.

دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: حرفه پرستاری همواره مورد کم توجهی و کم‌مهری مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اضافه کاری تحمیلی به پرستاران باعثافزایش خطای پرستار می‌شود، گفت: این امر آسیب زیادی به بیماران وارد می‌کند لذا خیلی از آسیب‌هایی که به بیماران وارد می‌شود ناشی از کمبود کادر پرستاری است، به رغم اینکه پرستاران تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز