خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تشریح کرد:

دومین برداشت غیر قانونی از حساب تأمین اجتماعی در دولت یازدهم

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۹۵۹

«این دومین باری است که دولت بصورت غیر قانونی از منابع سازمان تامین اجتماعی که مالکان و جامعه هدف مشخصی برای خدمات رسانی دارد، برای پرداخت تعهدات مالی یک صندوق بازنشستگی دیگر استفاده می‌کند.»

یک فعال حقوق صنفی کارگران به ایلنا خبر داد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بار دیگر بصورت غیر قانونی از منابع و اعتبارات سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مطالبات مزدی بازنشستگان صندوق فولاد استفاده کرده است.

«حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اعلام این خبر، به ایلنا گفت: این دومین باری است که دولت بصورت غیر قانونی از منابع سازمان تامین اجتماعی که مالکان و جامعه هدف مشخصی برای خدمات رسانی دارد، برای پرداخت تعهدات مالی یک صندوق بازنشستگی دیگر استفاده می‌کند.

وی با یادآوری اینکه نخستین پرداخت مطالبات معوقه بازنشستگان صندوق فولاد از اعتبارات سازمان تامین اجتماعی در تابستان امسال اتفاق افتاد، افزود: آنزمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی صندوق های بیمه‌های اجتماعی درمانی و بازنشستگی با استدلال‌های «احساسی و اخلاقی» این اقدام غیر قانونی را توجیه کرد.

اشاره رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به اظهاراتی است که توسط«علی‌ربیعی»،در مراسم افطاری تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمایی با مسئولان وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی و مدیران سازمان تامین اجتماعی مطرح شده بود.

وزیر کار در آن جلسه گفته بود: در همین ایام ماه رمضان کارگران بازنشسته صندوق فولاد برای دریافت مستمری‌های بازنشستگی‌های خود دچار مشکل بودند که در نهایت با مساعدت سازمان تامین اجتماعی توانستیم معادل دو ماه از مستمری این کارگران را تامین اعتبار کنیم، اما واقعیت این است که در ماه رمضان خود را شرمنده این کارگران احساس می‌کنیم.

به باور حسن صادقی، در شرایطی که سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت تعهدات بیمه‌ای و درمانی خود با مشکل کمبود اعتبار مالی مواجه است، دولت با برداشت‌هایی که بصورت خارج از قانون از منابع این سازمان انجام می‌دهد، مشکل مالی سازمان تامین اجتماعی را دوچندان می کند.

صادقی با بیان اینکه هم اکنون سالهاست که بیمه شدگان شاغل و بازنشسته سازمان تامین اجتماعی به دلیل کافی نبودن منابع مالی این سازمان برای افزایش واقعی مستمری‌ها و استفاده از خدمات درمانی رایگان با مشکلات اساسی مواجه هستند، افزود: نتیجه این وضعیت افزایش کمتر از نرخ تورم واقعی مستمری‌ها، توقف قانون همسان‌سازی مستمری‌ها در مورد کارگران بازنشسته، تحمیل بیمه‌های مکمل درمانی به بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته بوده است.

وی بایادآوری اینکه در دولت گذشته، در مقطعی مسئولان سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مابه التفاوت مستمری بازنشستگان مجور شدند تا از طریق اخد وام از بانک رفاه کارگران اعتبارات مالی لازم را تامین کنند، گفت: اگر واقعا دولت قصد پرداخت مطالبات بازنشستگان صندوق فولاد کشور را دارد چرا از موسسات مالی و اعتباری مانند بانک‌ها و بنیادهای اقتصادی وابسته به دولت اعتبارات مورد نظر را قرض نمی‌گیرد.

صادقی بایادآوری اینکه طبق گزارش‌های رسمی، صندوق بازنشستگی فولاد به ترتیب با سرانه درآمد و هزینه ۹۴ میلیارد تومان و ۲۴۰۰ میلیارد تومان یک صندوق بیمه‌ای ورشکسته تلقی می‌شود، گفت: دور از انتظار نخواهد بود که منابعی که بصورت غیر قانونی از اعتبارات سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان صندوق فولاد هزینه شده‌است، به راحتی بازپس داده نشوند.

وی تاکید کرد: مخالفت با پرداخت شدن مطالبات بازنشستگان صندوق فولاد از محل اعتبارات سازمان تامین اجتماعی صرفا بر مبنای عقلانیت اقتصادی بوده و نباید از آن برداشت‌های اخلاقی و انسانی شود.

وی افزود: واقعیت این است که به دلیل سو مدیریت دولت گذشته، بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با مشکلات اساسی در این سازمان مواجه هستند و هنوز هیچ اقدام جدی برای استرداد منابع مالی که بصورت غیر قانونی توسط مدیران پیشین این سازمان هزینه شده صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه در دولت‌های گذشته هر بار که از منابع سازمان تامین اجتماعی برای مصارفی غیر از امور بیمه شدگان این سازمان هزینه شده است، هیچ تضمینی برای بازگرداندن مطالبات هزینه شده نبوده است، افزود: وقتی مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماغی به عنوان متولی صندوق‌های بیمه های اجتماعی اینطور آزادانه از منابع سازمان تامین اجتماعی برداشت غیر قانونی می‌کنند، دیگر معلوم نیست که با ادغام منابع این سازمان در نهادهایی چون سازمان بیمه سلامت چه تخلفات غیر قانونی دیگری صورت خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز