خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

تصمیم دولت برای توسعه اشتغال زنان با امضای یک تفاهم‌نامه

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۸۹۰

«موضوع تفاهم نامه فراهم آوردن زمینه‌های توسعه اشتغال زنان بویژه زنان سرپرست خانوار در امر تولیدات خانگی با تاکید بر قابلیتهای بخش تعاونی، توسعه کارآفرینی زنان و ساماندهی مشاغل خانگی از طریق صدور مجوزهای لازم است.»

روز گذشته به منظور حمایت از زنان کارآفرین و فراهم آوردن زمینه‌های توسعه اشتغال زنان، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و بنیاد ملی تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران امضا شد.

به گزارش ایلنا، این تفاهم نامه عصر روز گذشته در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضای حسن طائی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، کورش پرند رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و کبری محمدی مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بنیاد ملی تعاون وتوسعه کارآفرینی زنان ایران رسید.

در این متن این تفاهم نامه سه جانبه پیرامون موضوع آن توضیح داده شده است: موضوع تفاهم نامه فراهم نمودن زمینه‌های توسعه اشتغال زنان بویژه زنان سرپرست خانوار در امر تولیدات خانگی با تاکید بر قابلیتهای بخش تعاونی، حمایت از طرح‌های دارای توجیه اقتصادی زنان کارآفرین(با تاکید بر زنان روستایی)، توانمندسازی زنان بویژه در مناطق روستایی از طریق برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی و کارآفرینی در جهت ارتقاء سطح دانش و مهارت زنان کارآفرین، توسعه کارآفرینی زنان و ساماندهی مشاغل خانگی از طریق صدور مجوزهای لازم است.

حضور زنان در بازار کار از شاخص‌های پیشرفت است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: حضور زنان در بازار کار یکی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع به شمار می‌رود و در تمام جوامع توسعه یافته نرخ مشارکت زنان در بازار کار بالاست.

دکتر حسن طائی افزود: حضور زنان در بازار کار یکی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع به شمار می‌رود ودرتمام جوامع توسعه یافته نرخ مشارکت زنان در بازارکار بالاست.

دکترطائی خاطرنشان ساخت: حضور زنان، یعنی جامعه به مرحله‌ای رسیده که خانم‌ها از هزینه فایده‌ای که به دست می‌آورند برای حضور در بازار کار تصمیم می‌گیرند و پس از حضور در بازارکارسطح درآمد جامعه را افزایش داده وهمچنین اجازه و زمینه فعالیت برای این گروه از افراد جامعه به وجود می‌آید.

وی اظهار کرد: زنان پس از ورود به بازار کار امور متداول زنان خانه دار را نیز به بازار می‌سپارند به این معنی که فرزندان خود را به مهد کودک می‌برند، برای فرزندان خود معلم خصوصی می‌گیرند و در کنار درآمد‌های جدید متحمل هزینه‌های جدیدی هم می‌شوند و این به یعنی کارآیی شدن اقتصاد و قرار گرفتن هرفردی در جای واقعی خود است که از راندمان بالایی بهره‌مند شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی نرخ مشارکت و بیکاری را درجامعه بسیار مهم توصیف کرد و افزود: نرخ مشارکت بالا موجب پایین آمدن نرخ بیکاری می‌شود و این معنا را می‌دهد که حضور عده‌ای در بازار کار جدید اوضاع اقتصادی کشور را بهبود می‌بخشد.

دکترطائی اضافه کرد: نرخ بالای مشارکت و کاهش نرخ بیکاری موجب رشد و شکوفایی اقتصادی بااهداف و سیاست‌های اقتصادی می‌شود که این امر به مفهوم افزایش ظرفیت همکاری بخش خصوصی، دولتی و ونهادهای مدنی است.

دکترطائی بنیاد ملی تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران را نیز از جمله این نهادهای مدنی عنوان کرد و گفت: با امضای این تفاهم نامه ازظرفیت‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه برای دست یابی به اهداف و اجرای سیاست‌های بازارکاراستفاده می‌کنیم.

وی حضور دکتر پرند رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را به عنوان یکی دیگر از همکاران این تفاهم نامه فرصتی مغتنم شمرد و گفت: با استفاده از ظرفیت‌های آموزش فنی وحرفه‌ای کشور وضعیت حضور زنان در بازار کار بهبود خواهد یافت.

فعالیت ۲۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای ویژه زنان در کشور

درادامه این جلسه رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ازفعالیت ۲۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای ویژه زنان در کشور خبرداد که برنامه ریزی آن از چهار سال پیش تاکنون انجام شده است.

دکترکورش پرند این تعداد آموزشگاه را نسبت به گذشته با افزایش رشدی چشمگیر عنوان کرد و گفت: حدود ۵۰ درصد از آموزش‌های آن درحوزه بانوان انجام شده است.

وی تصریح کرد: چندی پیش خانم ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان در بازدید از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از ۵ طرح ویژه زنان خبرداد و گفت: درهفته‌های آینده میان وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی معاون رئیس جمهور در امور زنان تفاهم نامه‌ای منعقد می‌شود که طرح‌های مذکور را به اجرا می‌رساند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشوراز سه طرح توسعه وبسط مشاغل خانگی درسطح کوچک و متوسط، توانمند سازی و آموزش‌های مهارت برای روستائیان ومناطق محروم با تاکید بر توسعه پایدار، آموزش‌های مهارتی وتوانمند سازی فارغ التحصیلان ودانشجویان با تاکید بر اشتغال پایداردر شورایعالی اشتغال خبرداد.

دکترپرند یاد آورشد: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ویژه زنان روستایی براساس الگوی جدید آسیب‌شناسی شده در دواستان کشور به شکل پایلوت درحال انجام است که این الگو را با بنیاد ملی تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران پیش خواهیم برد.

وی تصریح کرد: بنیاد مذکوردراشتغال فارغ التحصیلان بیکار باتاکید برحوزه زنان راه کارهای اساسی داشته است و آموزش تولید بازاریابی و فروش از دیگر فعالیت‌های مشترک دراین تفاهم نامه به شمار می‌رود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشوربا تشریح جزئیات فعالیت‌های این سازمان پرداخت و از آمادگی برای ارائه خدمات در حوزه زنان و بین الملل خبرداد.

زنان روستایی اولویت تفاهم نامه همکاری سه جانبه

مدیرعامل ونایب رئیس هیات مدیره بنیاد ملی تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران نیز دراین جلسه به فعالیت‌های این بنیاد به عنوان یکی از طرفین تفاهم نامه سه جانبه اشاره کرد و گفت: مسئولیت آموزش زنان در موضوعات مختلف برعهده این بنیاد است.

کبری محمدی، توجه به زنان روستایی را از اولویت‌های این تفاهم نامه عنوان کرد و گفت: بناداریم بدون هزینه‌های دولتی در روستا‌ها طرح‌های آموزش زنان را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: این بنیاد در ۲۰ استان کشور شعبه دارد و بالغ بر ۷۰ هزار زن از مشاوره‌های کارآفرینی و آموزشی در بخش مشاغل خانگی بهره می‌برند.

مدیرعامل ونایب رئیس هیات مدیره بنیاد ملی تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران همچنین، این بنیاد را به عنوان پیوند دهنده کار سرمایه گذار و کارآفرین به بازار کار عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز