خبرگزاری کار ایران

اولین اجرای اپرا تاتر غیر عروسکی در سه دهه اخیر

جانی اسکیکی در تالار وحدت

کد خبر : ۱۰۱۴۹۶

جانی اسکیکی عنوان اپرای معروفی است اثر جاکامو پوچینی که اولین بار در سال 1918در نیویورک به روی صحنه رفت و پس از آن بارها و بارها در سالن ها و کشورهای مختلف دنیا اجرا شده است. این بار اپرای کمدی جانی اسکیکی را در تالار وحدت تهران به سرپرستی هادی قضات به اجرا در آمد

جانی اسکیکی عنوان اپرای معروفی است اثر جاکامو پوچینی که اولین بار در سال 1918در نیویورک به روی صحنه رفت و پس از آن بارها و بارها در سالن ها و کشورهای مختلف دنیا اجرا شده است. این بار اپرای کمدی جانی اسکیکی را در تالار وحدت تهران به سرپرستی هادی قضات به اجرا در آمد.

بوزو دوناتی پیرمردی است با ثروت هنگفت که پس از مرگ، میراث خوارانش را با اهدای ثروتش به خیریه غافلگیر می نماید. خویشاوندان برای رفع این مشکل به ناچار دست به دامن مردی زیرک به نام " جانی اسکیکی " می شوند و اپرا روایت حرص و طمع خویشاوندان دوناتی در به دست آوردن دوباره این ثروت بر باد رفته است

آنسامبل اپرای تهران به سرپرستی و کارگردانی " هادی قضات " این اپرا را برای اولین بار زمستان سال 90 در تالار وحدت تهران تحت عنوان جشنواره موسیقی فجر به اجرا در آورد و پس از آن اسفند سال 91 برای دومین بارهمین اپرا را با تغییراتی در دکور و... به نمایش گذاشت.

در سال های پس از انقلاب این اولین بار اجرای اپرایی به معنای واقعی با تمامی فاکتورهای فنی، موسیقایی و نمایشی است و همین موضوع موزیسین ها، بازیگران، فیلمسازان و حتی دیپلمات های خارجی مقیم تهران را برای تماشا تا تالار وحدت کشاند.

هادی قضات صرفا با هدف معرفی اپرا به مردم ایران تصمیم به برگزاری این اپرا گرفته است. وی فارغ التحصیل دانشگاه شهر گراتس اتریش وکنسرواتوار سانتا چیچیلیای رم است و در حال حاضر هم دانشجوی کارشی ارشد در رشته اپرا در وین و مقیم رم است. او قبل از خارج شدن ازایران در سال 2002 به تحصیل نوازندگی و آواز مشغول بود.
پس از بازگشت به ایران شناخت کمی از فضای موسیقی و خوانندگان داخل ایران داشته اما برای انتخاب خوانندگان این اپرا از فراخوان عمومی استفاده نکرده بلکه از آشنایی های مختصر و روابط شخصی خودش استفاده کرد وبیشتر سعی در انتخاب خوانندگانی داشته است که در ایران تحصیل و فعالیت داشته اند. اما به علت تکنیک بالای بعضی نقش ها و همچنین همراهی پیانوی این اثرکه از حساسیت خیلی بالایی برخوردار است بعضا از هنرمندانی استفاده شده که در خارج از ایران با وی همکاری داشته اند.
او که خود بازی در نقش جانی اسکیکی را هم بر عهده گرفته تاکید میکند که تمامی کسانی که در این آنسامبل ایفای نقش میکنند از لحاظ آوازی و تکنیک های تخصصی و بالاخص زبان ایتالیایی نهایتا تحت تعلیم مجدد قرار گرفتند. او همچنین طراحی دکور این اثر را با توجه به عدم تقویت صدای خواننده ها خود بر عهده داشته است تا بتواند دکوری با ساختار آکوستیک و در اختیار خواننده ها طراحی کند.
"قضات" تئاترموزیکال the Sound of music (اشک ها و لبخندها) را پروژه بعدی خود معرفی می کند که هم اکنون حدود 11 ماه است تمریناتش آغاز شده است و در مهرماه به روی صحنه خواهد رفت.
او در رابطه با این پروژه اضافه کردSound of music the در اصل نمایش موزیکال بوده است که بعد ها به صورت فیلم ساخته شد و حدود 40 سال پیش با مدیریت دوبلاژعلی کسمایی در ایران به فارسی و به صورت موزیکال دوبله شد. و اجرای آینده گروه تنظیمی است از مجموع همه آوازهای دسته جمعی و تک صدایی نمایش فوق. که البته با توجه به ارتباط عمیق مردم با آواهای این فیلم و دوبله ی فارسی آن سعی برآن شده که بیشتر از قطعات دوبله استفاده شود و دو آیتم هم که در دوبله فارسی به زبان اصلی موجود است توسط خودهادی قضات به فارسی ترجمه و آهنگسازی شده است
سرپرست آنسامبل اپرای تهران از استقبال، تعامل و همکاری های مثبت بین وزارت ارشاد، بنیاد رودکی و آنسامبل اپرا یاد کرد وتاکید کرد بدون همراهی های آنان برگزاری این پروژه امکان پذیر نبود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز