خبرگزاری کار ایران

کلید پایتخت را به چه کسانی بسپاریم؟

کد خبر : ۶۷۳۱۰

با کمی تحقیق و تدقیق در موضوع به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از این نامزدهای بالقوه تا چند روز پیش از ثبت نام حتی به موضوعاتی که ممکن است در شورای شهر با آن درگیر شوند فکر هم نکرده بودند

اهمیت انتخاب اعضای شورای شهر آن هم هنگامی که قرار است شهردار پایتخت را برگزینند برای پرجمعیت‌ترین شهر کشور چندان هم کمتر از انتخاب رییس جمهور نیست، اما اینک که صد‌ها نفر برای کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر تهران ثبت نام کرده‌اند، تهرانی‌ها کلید پایتخت را به دست چه کسانی خواهند سپرد؟

به گزارش ایلنا، به نقل از افکارنیوز، این روز‌ها تقریباً تمامی چهره‌های مشهور و نیمه مشهور سیاسی کشور برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری احساس تکلیف کرده‌اند، به سفرهای استانی می‌روند و وعده آبادانی ایران اسلامی را می‌دهند. طبیعی است رسانه‌ها و مردم نیز به فراخور اهمیت انتخاب رییس جمهوری توجه بیشتری به این مقوله داشته باشند. در این میان اما به نظر می‌رسد ممکن است انتخابات شورای شهر در حاشیه عظیم انتخابات ریاست جمهوری فراموش شده و یا کم اهمیت پنداشته شود.

این روز‌ها از تصمیم‎گیری‌های غلط سیاسی و تاثیرات منفی آن بر زندگی روزمره مردم زیاد می‌شنویم، اینکه با توجه به درآمدهای کلان نفتی درچند سال گذشته کشور می‌باید اکنون در چه شرایط اقتصادی قرار داشت و به سبب برخی سهل انگاری‌ها و ضعف‌های مدیریتی اکنون در چه شرایطی قرار دارد.

در خصوص موارد فوق علما و سیاسیون کشور به قدر کافی در عرصه سخن گفته‎اند و به نقد دولت کنونی پرداخته‌اند. وعده‌های کاندیداهای بالقوه ریاست جمهوری نیز هر روز از طریق رسانه‌ها و سخنرانی‌های آتشینشان به سمع و نظر مردم می‌رسد، به هر حال چنانکه قدما گفته‌اند سبویی است که شکسته و آبی است که ریخته و اکنون ملت ایران باید با چشمانی باز تامل کند و در گفتار و کردار نامزدهای انتخاباتی نیک بنگرد تا بلکه در اندک زمان ممکن جبران مافات شود و آب رفته به جوی بازآید.

اما جدای از تمام این حرف‌ها مقصود این نوشته مرور مباحث انتخابات ریاست جمهوری نیست، چه آنکه به آن مقوله بسیار پرداخته‌اند و خواهند پرداخت.

شاید چندان هم دور از انتظار نبود هنگامی که زمان آغاز ثبت نام نامزدهای شورای شهر آغاز شود در همین تهران جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر برای کسب ۳۱ کرسی شورا ثبت نام کنند.

درست است که بسیاری از این افراد احتمالاً به دلیل نداشتن صلاحیت‌های اولیه از دور رقابت‌ها کنار خواهند رفت اما به هر حال انتخاباتی با شرکت صد‌ها داوطلب در تهران چندان هم دور از انتظار نیست.

رقابت‌های امسال شورای شهر از جنبه دیگری نیز حائز اهمیت فراوان است، زیرا علاوه بر چهره‌های سیاسی، شخصیت‌های مشهور ورزشی و هنری نیز برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. افرادی که به مدد شهرتی که در عرصه‌های دیگر به دست آورده‌اند اکنون امیدوارند با نظر مثبت تهرانی‌ها بر صندلی شورای تهران تکیه زنند و امر خطیر انتخاب شهردار پایتخت را بر عهده گیرند. اما به راستی بسیاری از همین افراد مشهور که مورد علاقه من و شما هستند و در بسیاری از عرصه‌ها نیز برای کشور افتخار آفرینی کرده‌اند چقدر برای مدیریت پایتخت مناسبند؟

برخی ورزشکاران ثبت نام کننده در انتخابات شورای شهر که پیش از این سمت‌های دیگری در زمینه ورزش داشته‌اند امروز در مدیریت فدراسیون و یا مجموعه‌ای که زیر نظر آن‌ها فعالیت می‌کند چقدر موفق عمل کرده‌اند و تا چه اندازه توانسته‌اند مجموعه تحت مدیریت خود را از بحران‌ها حواشی موجود دور نگه دارند؟

و یا هنرمندانی که پیش از این در قاب تلویزیون و یا سینما برای خود شهرتی دست و پا کرده‌اند در مرکزیت تصمیم‌گیری شهر تهران می‌توانند منشاء چه خدماتی باشند؟

شهروندان تهرانی در روز سرنوشت ساز انتخابات باید از خود سوال کنند به ازای رایی که به یک نامزد انتخاباتی می‌دهند چه انتظاراتی باید از او داشته باشند و اساساً آیا تخصص‌های پیشین نامزد مذکور با سمتی که در صدد اشغال آن است سازگاری دارد یا نه؟

با کمی تحقیق و تدقیق در موضوع به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از این نامزدهای بالقوه تا چند روز پیش از ثبت نام حتی به موضوعاتی که ممکن است در شورای شهر با آن درگیر شوند فکر هم نکرده بودند به عنوان مثال یکی از همین هنرمندان محبوب و دوست‌داشتنی در مصاحبه‌ای در همین‌باره می‌گوید:

«معمولا با هرکدام از دوستان که صحبت می‌‎کنیم قطعا می‌‎گویند که ما اهداف زیادی را از پیش تعریف کرده‎ایم؛ اما در مورد من، عرض می‌‎کنم که این‎طور نبوده و اصلا قرار نبود (یعنی تفکر این را نداشتم) برای خدمت‎کردن به مردم از زاویه شورای شهر وارد بشوم؛ اما در آخرین لحظات یک هفته‎ای مانده به شروع ثبت‎نام از طرف یکی از دوستان که دید سیاسی داشتند پیشنهاد شد و بعد دیدم که اگر چنانچه بتوانم وارد این میدان شدم، شاید بتوانم به قشر فرهنگی هنری و متعاقبا سیستم شهرسازی! کمکی کرده باشم.»

باید به رای دهندگان یادآوری کرد، مدیریت شهر تهران مدیریتی بسیار حساس و تعیین کننده است و شهروندان تهرانی بهتر است در نظر داشته باشند که به نسبت هر رایی که به صندوق می‌اندازند در بروز مشکلات و یا موفقیت‌های مدیریتی این کلانشهر سهیم شده به‌ همان نسبت مسئولیت پیدا می‌کنند، مسئولیتی که تا روز انتخابات باید هر چه بیشتر درباره آن بیندیشند تا انتخابی درست داشته باشند، انتخابی که می‌تواند در زندگی آینده مردمان پایتخت تاثیری مستقیم بر جای گذارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز