خبرگزاری کار ایران

نظر کدخدایی درباره آیت‌الله جنتی

کد خبر : ۶۹۵۳۳

ادعای "قطعی نبودن جرم موسوی و کروبی" مغالطه است/آیت‌الله جنتی با همه بزرگواری که دارند اما مثل بقیه یک رای دارند. در زمان تصمیم‌گیری در انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها هم یک رای دارند و حتی گاهی اوقات مشاهده کردیم که حتی ایشان رای مخالف خود را به احترام آرای مثبت دیگران اعلام نمی‌کنند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با جهان‌نیوز درباره موضوعاتی همچون اختیارات شورای نگهبان، فتنه 88 و صلاحیت کاندیداهای منتسب به فتنه، دبیر شورای نگهبان، اختیارات وزارت کشور در برگزاری انتخابات و... اظهار نظر کرده است.

به گزارش ایلنا، مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو در پی می‌آید:

* از جهت قانونی محدودیت سنی برای انتخابات آینده نداریم ولی ممکن است توانایی‌ها محل بحث اعضا قرار بگیرد.

* فتنه ۸۸ که یک عمل بسیار بدی بود و در واقع در صدد بودند چهره نظام را مخدوش بکنند، برای ما مبناست و همچنین کسانی که نقش موثری در آن داشتند. کسانی که نقش موثری در فتنه دارند انتظار نداشته باشند که شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید بکند چون مردم نخواهند بخشید اما ممکن است کسانی فریب خورده باشند و در یک زمان مناسبی متوجه شدند و به آغوش نظام برگشتند. این را ما در رابطه با آنها با رافت اسلامی اعلام نظر می‌کنیم کما اینکه در مجلس شورای اسلامی هم این اتفاق افتاد. برخی افراد که به این قضیه (فتنه 88) متهم بودند و در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که به هر حال اینها نقش موثری نداشتند و اعلام برائت کردند در بررسی صلاحیت ها موثر بود. الان هم بر همین اساس عمل می‌کنیم.

* ادعای "قطعی نبودن جرم موسوی و کروبی" مغالطه است. ما الزاما بر اساس رسیدگی‌های قضایی نظر نمی‌دهیم. تعداد اندکی از شرایطی که قانون‌گذار چه برای مجلس و چه برای ریاست جمهوری در نظر گرفته است نیازمند بررسی‌های قضایی و حکم دادگاه است. بسیاری از آنها بر اساس تشخیص مراجعی است که به ما گزارش می‌دهند.

* آیت‌الله جنتی با همه بزرگواری که دارند اما مثل بقیه یک رای دارند. در زمان تصمیم‌گیری در انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها هم یک رای دارند و حتی گاهی اوقات مشاهده کردیم که حتی ایشان رای مخالف خود را به احترام آرای مثبت دیگران اعلام نمی‌کنند. هر ۱۲ نفر در شورای نگهبان بر اساس تخصص و قانون اساسی وظایفی دارند و از این جهت هیچ‌گونه برتری بر یکدیگر ندارند ولی از جهت شخصیتی بزرگوارانی هستند مثل آیت‌الله جنتی که یکی از ارکان نظام هستند؛ ضمن اینکه دبیر هستند و اختیارات اجرایی هم دارند.

* معتقد هستم که فتنه یک توطئه واقعی بود که کانون آن در خارج از کشور بود. اینکه شب برگزاری انتخابات قبل از اینکه اعلام نتیجه بشود بروید با رسانه‌های خارجی و بیگانه و معاند مصاحبه کنید و اعلام بکنید من پیروز انتخابات هستم آیا این تخلف نبود؟ آیا این شروع به تحریک مردم نبود؟ به نظرم نظام در رابطه با این افراد با مسامحه برخورد کرد. امیدواریم که انشاءالله با تدابیری که اندیشیده شده است و با فرمایشات رهبر معظم انقلاب که بسیار مدبرانه تاکید کردند انتخابات پرشور و گسترده و رقابتی خوبی را داشته باشیم، دیگر شاهد تکرار فتنه ۸۸ نباشیم ولی نمی‌توانیم از دشمن بخواهیم که دست از دشمنی بردارد.

* وزارت کشور باید در انتخابات مدیریت کند اما قانون‌گذار برای برگزاری انتخابات یک ترکیبی را در نظر گرفته که هم برای مردم اعتمادسازی بکند و هم آن را از اختیار تنها یک قوه خارج کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز