خبرگزاری کار ایران

وضع وخیم دارو

کد خبر : ۹۱۳۴۴

بحران کمبود دارو در کشور در حالی است که مسئولین هنوز درگیر مشکلات اداری ترخیص دارو از گمرک هستند.

بحران کمبود دارو در کشور در حالی است که مسئولین هنوز درگیر مشکلات اداری ترخیص دارو از گمرک هستند.

به گزارش ایلنا، فرارو در ادامه نوشت: در حالی که هفدهم تیر ماه امسال رئیس کل گمرک از ترخیص کلیه داروها انبار شده در گمرک خبر داد، حالا خبر می‌رسد که حدود 60 میلیون یورو داروی خریداری شده به دلیل مشکلات ارزی بین بانک‌ها و گمرک در انبارهای گمرک مانده و ترخیص نشده است.

همزمان بانک مرکزی مدعی شده ارز واردات دارو را به اندازه کافی تامین کرده است. گمرک نیز اختلاف ارزی بین بانک‌ها و بانک مرکزی را عامل انباشت دارو در گمرک‌ها می‌داند و وزارت بهداشت هم که در ابتدا به کلی منکر کمبود دارو شده بود، حالا از عادی شدن روند واردات دارو به کشور خبر می‌دهد.

اما محمدرضا نادری، معاون گمرک کشور در خصوص توافق وزارت صنعت با بانک مرکزی و آغاز ترخیص کالاهای اساسی با نرخ سابق می‌گوید که این اخبار را در رسانه‌ها دیده ولی هنوز نامه یا بخشنامه‌ای در خصوص ترخیص کالاهای اساسی به گمرک نرسیده است.

هاشم تبریزی دانا، یک عضو اتحادیه واردکنندگان دارو گفته است که کمبود دارو در کشور به بیش از 100 قلم می‌رسد و در همین حال مسئولان تلاش دارند برای آرام کردم فضا حرف‌هایی بزنند که با واقعیت منطبق نیست. از جمله اینکه همه داروها از گمرک ترخیص شده است اما این موضوع صحت ندارد.

به گفته کامران نیکوسخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران، انسولین ایرانی ظرف دو تا سه هفته اخیر با ۴برابر قیمت قبل عرضه می‌شود و قیمت نوع وارداتی آن نیز ۲.۵ برابر شده است. به طوری که داروی انسولین بعد از عید و در آغاز سال، 3500 تومان بود اما ظرف دو تا سه هفته اخیر به 12500 هزار تومان افزایش یافته است و انسولین نوع خارجی نیز به قیمت 70 هزار تومان در هفته‌های گذشته به فروش می‌رسید اما اکنون 170 هزار تومان شده است.

در همین حال دبیر انجمن تالاسمی ایران با انتقاد از عدم انجام تعهدات شرکت‌های دارویی داخلی برای تامین داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی گفت: «حدود 4 ماه است که داروی ایرانی بیماران تالاسمی تولید نمی‌شود، آنچه را این شرکت‌های دارویی انجام می‌دهند، در حدود 20 تا 30 درصد از تعهدات‌شان است.»

همچنین احمد قویدل مدیر عامل سابق کانون هموفیلی ایران با اعلام شرایط دشوار هموفیلی‌ها در کشور از انباشت بالغ بر 38 هزار شیشه فاکتور 8 در گمرکات کشور خبر داده است.

از مهرماه سال قبل تا کنون قیمت داروهای داخلی 70 و وارداتی‌ها 90 تا 100 درصد افزایش قیمت داشته‌اند که به عقیده تمام تولیدکنندگان و آنها که دستی بر آرام کردن دردهای جان دارند، ارز و حذف ارز مرجع مهم‌ترین علت این جهش قیمت‌هاست.

چهار روز پیش وزیر بهداشت از پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروی بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی خبر داده بود، اما قویدل یک عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران این طرح را غیرکارشناسی و شانه خالی کردن وزارت بهداشت از وظایف مصرح در قانون اساسی دانسته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز