خبرگزاری کار ایران

فهرست قطعی کابینه یازدهم

کد خبر : ۹۳۸۱۰

مرور اسامی کابینه نشان می دهد که طیف های سیاسی مختلف به شکلی متوازن در کابینه حضور دارند و شاخصه انتخاب وزرا اعتدال و میانه روی آنان بوده است.

به گزارش ایلنا،آرمان نوشت:اکنون که این نوشتار به تحریر در می آید غیر از یکی دو وزارتخانه تمامی گزینه های وزرات در کابینه یازدهم قطعی شده اند. رسانه ها و سایت‌های مجازی خبر از لیست های قطعی نوشته اند اما با تماس با یک منبع بسیار موثق در دفتر رئیس جمهور که نخواست نامش فاش شود؛ مطلع شدیم که آخرین رایزنی‌ها به شکلی فشرده در حال انجام است و تنها 90 درصد اعضای کابینه قطعی شده اند و لیست های گمانه زنی شده چند درصد خطا را دارند.

وی از وزارتخانه های مورد بحث حرفی به میان نیاورد و عنوان داشت که بیش از این مجاز به ارائه اطلاعات نیست اما دیگر اخباری که دریافت داشتیم حاکی از آن بود که دو وزارتخانه کشور و صنعت و معدن و تجارت هنوز تعیین تکلیف نشده اند و آخرین بحث ها پیرامون این دو وزارتخانه کلیدی در جریان است.

سکان داری وزارت کشور که می توان آن را یکی از گرانیگاه های اصلی کابینه دانست و بی گمان در رویکرد سیاسی کابینه نقش بسزایی خواهد داشت؛ پس از نام آوری از حجت الاسلام علی یونسی و مطرح شدن نام رحمانی فضلی اکنون در آستانه تنفیذ به دریادار علی شمخانی است.

در سوی دیگر وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز که از ارکان مدیریت اقتصادی کشور است پس از آنکه چندین گزینه برای آن مطرح شد اکنون سخن از مهندس نعمت زاده است و نکته جالب آنکه گویا اسحاق جهانگیری که در تمامی گمانه زنی ها نام وی به عنوان معاون اولی قطعی آمده بود خود ابراز تمایل کرده که در این پست به ایفای وظیف بپردازد. با تعیین تکلیف این دو وزارتخانه و قطعی شدن گزینه های آن کابینه یازدهم آماده معرفی به مجلس شورای اسلامی می شود. البته این نکته هم شایان ذکر است که بر خلاف گمانه زنی های رسانه‌ها هنوز به شکل قطعی ترکیب معاونین رئیس جمهور و همچنین مسئولین نهاد ریاست جمهوری و ریاست دفتر رئیس جمهوری مشخص نشده و اولویت به معرفی اعضای کابینه داده شده است.

در پی لیست قطعی اعضای کابینه می آید و این نکته را هم باید خاطر نشان کرد که این افراد اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ ندهد به مجلس معرفی خواهند شد:1- وزیر اطلاعات: حجت الاسلام علوی 2- وزیر امور خارجه:محمد جواد ظریف 3- وزیر نفت: بیژن نامدار زنگنه 4- وزیر آموزش و پرورش: محمد علی نجفی 5- وزیر نیرو: حمید چیت چیان 6- وزیر کشاورزی: محمود حجتی 7- وزیر راه و مسکن و شهرسازی: عباس احمد آخوندی 8- وزیر بهداشت: سید حسن قاضی زاده هاشمی 9- وزیر کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

10- وزیر علوم: جعفر میلی منفرد 11- وزیر ارتباطات: محمود واعظی 12- وزیر دفاع: حسین دهقان
13- وزیر اقتصاد: علی طبیبیان 14- وزیر ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر 15- وزیر ارشاد: علی جنتی 16- وزیر دادگستری:علی امیری 17- وزیر صنعت و معدن و تجارت: محمد رضا نعمت زاده (قطعی نشده) 18- وزیر کشور: علی شمخانی (قطعی نشده)در خصوص معاونین رئیس جمهور هم گزینه ها در حال قطعی شدن هستند و در این میان گماردن محمد باقر نوبخت بر راس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سیف بر ریاست بانک مرکزی قطعی شده وعلی یونسی، مجید انصاری، محمد نهاوندیان، مرتضی بانک و حسین فریدون نیز از زمره چهره‌هایی هستند که نامشان برای تصدی سمت های معاونت و نهاد ریاست جمهوری مطرح شده اما هنوز هیچ کدام به قطعیت نرسیده است.

مرور اسامی کابینه نشان می دهد که طیف های سیاسی مختلف به شکلی متوازن در کابینه حضور دارند و شاخصه انتخاب وزرا اعتدال و میانه روی آنان بوده است.

البته اگر اصلاح طلبان و اعتدال گرایان نزدیک به روحانی را واجد همپوشانی بیشتر دانسته و آنها را در یک رسته دسته بندی کنیم قطعا کفه کابینه به سمت آنان سنگینی محسوسی دارد. حال باید دید این لیست در مجلس چه واکنشی خواهد یافت و بالاخره پرونده تشکیل دولت به چه فرجامی رهنمون خواهد شد.

فرآیند سخت و طاقت فرسایی که رئیس جمهور منتخب به رغم تمام حواشی موجود با سرعت عمل و دقت نظر آن را در اسرع وقت به پایان برده و دولت را برای خدمتگزاری به ملت استحکام و قوام بخشیده و اکنون همه نگاه ها معطوف به مجلس شورای اسلامی است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز