خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه هشدار داد:

کاشان مستعد زلزله‌ای شدیدتر از زمین‌لرزه بم است

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۷۲

کاشان مستعد زلزله‌های بسیار بزرگ و حتی بزرگ‌تر از زلزله بم است و اگر اتفاقی بیفتد، وجود بافت فرسوده شهری خدمات‌رسانی به مردم را مشکل کرده و فاجعه‌ای عظیم منطقه را فرا می‌گیرد.

ایلنا - کاشان: کاشان مستعد زلزله‌های بسیار بزرگ و حتی بزرگ‌تر از زلزله بم است و اگر اتفاقی بیفتد، وجود بافت فرسوده شهری خدمات‌رسانی به مردم را مشکل کرده و فاجعه‌ای عظیم منطقه را فرا می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، بابک فخیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به زلزله‌های اخیر در کشور گفت: چیزی که باعث خطر می‌شود، زلزله نیست بلکه تفکرآدم‌ها به ویژه مدیران شهری است. زلزله رخدادی جدا نشدنی از طبیعت است و آنچه باعث تخریب می‌شود، جهالت انسان‌ها است که با صحیح کار نکردن و عدم توجه و تعهد به اصول، شرایط فاجعه را فراهم می‌کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر بتوانیم ناآگاهی‌های خود را اصلاح کرده و در ساخت و سازها و مدیریت شهری به استانداردهای لازم توجه کنیم قطعاً همانگونه که توانسته‌ایم نسبت به مهار سیل، اقدام‌های خوبی در کشور انجام بدهیم در کم کردن خسارات زلزله نیز موفق خواهیم بود.

فخیمی پدافند غیرعامل را استراتژی موثر در مقابله با بحران عنوان کرد و افزود: پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت بوده و در یک دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در پدافند غیرعامل وظیفه هر ارگانی آن است که در موقع بحران بتواند به تمامی خدماتی که قبل از بحران انجام می‌داده است جواب‌گو باشد و به این صورت می‌توان از خسارات بیشتر به نحو مطمئن جلوگیری کرد.

فخیمی مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها را به عنوان راهکاری مهم در مقابله با حوادث ذکر کرده و گفت: مقوله مقاوم‌سازی باید در تمامی زیرساخت‌ها اعم از مخازن آب، پست‌های برق، شبکه گاز، شبکه‌های ارتباطی، خدمات آتش‌نشانی و خدمات بهداشت مورد توجه قرار گیرد که این امر باعث کاهش قابل توجه اثرات بلایای طبیعی می‌شود.

وی شرکت آب و فاضلاب کاشان را در توجه به مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها پیشرو ذکر کرد و گفت: وجود 80 مخزن آب شرب بر روی زمین پرگسل شهرستان کاشان این ضرورت را ایجاب می‌کند که نسبت به مقاوم‌سازی آن اقدامات جدی صورت گیرد و الگویی برای تمامی موسسات خدمات شهری باشد.

این استاد دانشگاه که از سال 74 مطالعه و تحقیق آکادمیک با موضوع زلزله در مخازن آب زمینی را در کارنامه دانشگاهی خود به ثبت رسانده است در ارتباط با زلزله‌خیز بودن شهرستان کاشان یادآور شد: پدیده‌ای به نام مولفه قائم زلزله وجود دارد که مخازن زمینی نسبت به آن تحریک‌پذیرتر هستند و این موضوعی است که کمتر کسی به آن توجه داشته و شاید برای اولین بار مطرح می‌شود.

فخیمی افزود: مولفه قائم زلزله باعث می شود اثر وزن کاهش یا افزایش یافته و در اثر نیروی افقی بیشترین خرابی ایجاد ‌گردد.

وی تأکید کرد: متأسفانه باید گفت کاشان به لحاظ لرزه‌خیزی مستعد زلزله‌ای بسیار بزرگ است و نباید با عینک خوش‌بینی این واقعیت را انکار کرده و بگوییم گسل‌های کاشان مخفی است و چنین اتفاقی نخواهد افتاد و از اقدامات پیشگیرانه غافل شویم.

این استاد دانشگاه افزود: همیشه یک اصل کلی وجود دارد که صرفه‌جویی در تفکر است و اگر در هر کاری تفکرمان درست باشد با هزینه کمتر به نتیجه بهتری خواهیم رسید و تفکر در زلزله یعنی اقدامات پیشگیرانه و اصولی در برابر این پدیده خدادادی می‌باشد.

فخیمی ابراز امیدواری کرد: اگر به مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها توجه جدی‌تری نشان بدهیم در برخورد با حوادث احتمالی به راحتی عبور خواهیم کرد و در غیر اینصورت کوچکترین زلزله باعث بیشترین خسارات جانی و مالی خواهد شد و در این امر همه مسئولیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز