خبرگزاری کار ایران

طرح توسعه کردستان در صنعت و معدن کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۰

کردستان بر اساس پژوهش های بخش صنعت و معدن چهارمین استان در کشور از لحاظ فضای کسب و کار و نیز غنی از لحاظ نیروی انسانی تحصیل کرده در کشور بوده / باتوجه به آخرین آمار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی کردستان بیکارند.

ایلنا - سنندج: استان کردستان به اذعان کارشناسان یکی از استان های برجسته و ممتاز در کشور از حیث دارا بوده ذخائر و منابع طبیعی و خدادادی بوده و با وجود پتانسیل های فراوان هنوز فاصله بسیار زیادی با استان های دیگر دارد.

 به گزارش ایلنا، کردستان بر اساس پژوهش های بخش صنعت و معدن چهارمین استان در کشور از لحاظ فضای کسب و کار و نیز غنی از لحاظ نیروی انسانی تحصیل کرده در کشور بوده که باتوجه به آخرین آمار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی کردستان بیکارند که برای برون رفت از معضلات استان باتوجه به سرمایه های خفته و استفاده نشده همتی عالی و درخور طلب می شود تا عقب ماندگی های از قبیل سهم پایین ارزش افزوده، اشتغال، سرمایه گذاری و اعتبارات جبران شود.

روز سه شنبه 18 مهرماه جلسه شورای برنامه ریزی استان با حضور کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شرکت مدیران و مسئولان اجرایی استان، فعالین بخش صنعت و معدن استان کردستان در سالن دولت استانداری کردستان، با موضوع پیشبرد اهداف صنعت و معدن در توسعه کردستان برگزار شد.

لزوم اعتبارات ویژه برای توسعه کردستان در بخش صنعت و معدن

رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از لزوم تخصیص اعتبارات ویژه برای توسعه کردستان در بخش صنعت و معدن خبر داد و گفت: تسلسل فراوانی که دربخش صنعت و معدن استان وجود دارد اعتبارات حمایتی ویژه ای را می طلبد که با تخصیص این اعتبارات می توان طرح توسعه کردستان را در بخش صنعت و معدن جستجو کرد.

سالار مرادی آمار واحدهای صنعتی و معدنی استان را نگران کننده توصیف کرد و اظهار داشت: از 800 واحد معدنی در استان تنها 250 واحد فعال داریم که به نسبت صنایع محوری و پایدار کشور قابل قیاس نبوده و غیرفعال بودن 75 درصد از واحدهای صنعتی استان نشان از ضعف بخش صنعت کردستان است.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی به مشکلات زیرساختی بخش صنعت و معدن کردستان اشاره کرد و گفت: نبود صنایع پایه ای در کردستان میل و رغبت سرمایه گذاری در کردستان را کاهش داده است.

وی در ادامه گفت: هرچند کردستان بر اساس مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی قبل و بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جنگ تحمیلی فاصله ناخواسته ای با سایر استان ها دارد اما با کار جهادی می توان این فاصله ایجاد شده را کم کرد.

سهم کردستان از ارزش افزوده در بخش صنعت و معدن 2/0 درصد

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت: با توجه به این که استان کردستان 7/1 درصد از مساحت کل کشور و 2/2 درصد از جمعیت کشور را داراست اما ارزش افزوده بخش صنعت و معدن 2/0 درصد، سهم سرمایه گذاری 4/0 درصد، و سهم اشتغال 7/0 درصد بوده و سرانه صنعتی استان در استان تنها 300 هزار تومان است.

این در حالی است که در استان یزد و قزوین بیش از چهار میلیون تومان، در مرکزی 5/6 میلیون تومان و در آذربایجان شرقی هفت میلیون تومان سرانه صنعتی است که این ارقام فاصله بسیار زیادی برای کردستان نسبت به سایر استان ها را نشان می دهد.

وی تعداد شاغلین بخش صنعت را تا پایان برنامه چهارم توسعه چهار هزار و 900 نفر خواند و گفت: آمار شاغلین در بخش صنعت در شهر های دیگر از قبیل قزوین 27 هزار نفر، یزد 24 هزار نفر و مرکزی 25 هزار نفر بوده که نسبت استان با سایر استان ها تفاوت قابل ملاحظه ای دارد.

وی به مشکلات هعمده عقب ماندگی صنعتی در کردستان اشاره کرد و گفت: ضعف مدیریتی و عدم همکاری بانک ها دو مشکل شایع در استان بوده که باعث بروز مشکلات فراوان و اساسی برای واحدهای صنعتی کردستان شده که عدم جوابدهی و بی مسئولیتی مدیران و بانک ها، فعالین صنعتی را برای دادخواهی به سمت استاندار سوق داده است.

وی همچنین تصریح کرد: لازم است در مناطق کمتر توسعه یافته ای چون کردستان قوانینی با قابلیت اجرایی تصویب شود تا بخش صنعت و معدن کردستان راه توسعه را بپیماید.

صنایع سنگین و تجاری لازمه توسعه کردستان

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه ایجاد صنایع سنگین با قابلیت بالای تجاری در کردستان را یک فوریت خواند و گفت: با رأی و نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی استان کردستان پتانسیل بالایی در بخش صنعت و معدن دارد و در این بخش توجه ویژه ای به کردستان خواهد شد.

محسن بیگلری به مشکلات عمده استان در بخش صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: مشکل سرمایه در گردش واحد های تولیدی، خام فروشی محصولات معدنی، نبود بازار مصرف، کمبود مواد اولیه، تعطیلی واحدهای تولیدی، بیکاری، ورشکستگی واحدها و کاهش نیروی انسانی واحدهای صنعتی در کردستان سراسری و همه گیر شده است که این مشکلات باید مرتفع شود.

وی تصریح کرد: خام فروشی محصولات معدنی در استان نباید صورت بگیرد و باید ریشه یابی شود که چندید معدنی که به اسم یک نفر است از کجا و چگونه نشأت می گیرد.

ضامن جبران نفت، رو آوردن به معادن است

رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی رو آوردن به سمت معادن را سرمایه ای برای جبران بودجه نفت کشور خواند و گفت: سیاست کلی سرمایه گذاری بر رویکرد سرمایه های معدنی کشور بوده و استراتژی نظام جمهوری اسلامی خلاص شدن از بودجه نفت است.

دکتر داریوش اسماعیلی کردستان را جزء معادن و ذخائر ممتاز کشور دانست و گفت: معادن منگنز، پوکه معدنی، دونومیت، طلا، سنگ های تزئینی، فلزات و سنگ و ماسه کردستان سرشار از پتانسیل برای کشور است.

وی تصریح کرد: دو نکته در دو بخش ممانعت از خام فروشی محصولات معدنی و امنیت سرمایه گذاری در بخش معدنی در کردستان مهم بوده و باید تلاش کنیم تا سرمایه گذار خارجی هم وارد کشور شود.

وی در ادامه جلوگیری از ورود غیربومی ها جهت استفاده از معادن کردستان را عامل ناامنی ذکر کرد و گفت: برای استخراج معدن باید مطالعه و برنامه داشت.

وی همچنین پیشنهاد داد: برای جلو افتادن از سایر استان ها داشتن استراتژی و ارتباط با دانشگاه لازم بوده و نیز اصلاح قانون نظام مهندسی معدن در گذشته باید در کردستان اجرایی شود.

وجود 600 میلیون تن ذخائر معدنی در کردستان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از وجود 600 کیلیون تن ذخائر معدنی غنی در استان خبر داد و گفت: نیاز به یک نقشه راه و برنامه ریزی مدون برای آن به همراه جذب سرمایه گذار در کردستان لازم می کند.

بهروز نعمتی اقدامات صنعتی در کردستان را مقطعی دانست و گفت: این اقدامات فعال و مثمر نیست و اعتبارات سفر مقام معظم رهبری هم کامل نشده و همچنین صنایع تبدیلی و خودرویی موجود در کردستان به فراموشی سپرده شده است.

وی صنعت فرش کردستان را یک صنعت مغفول شده نامید و اظهار داشت: فرش کردستان که با نام فولادی از آن یاد می شود نیاز به سرمایه گذاری داشته و باید شکوفا شود.

وی تصریح کرد: واحدهای صنعتی کلنگ زده کردستان باید با برنامه ریزی و استفاده از نیروهای خلاق استان باید به بهره برداری برسد و مدیران نباید اهمال کنند.

سهم کردستان از آزاد راه ها صفر است

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی با بیان مشکلات موجود در زیرساخت های استان اظهار داشت: زیرساخت راه اصلی ترین بخش در سرمایه گذاری و مواد معدنی بوده به طوری که سهم کردستان از آزاد راه و بزرگراه صفر است.

سیدمحمد بیاتیان واحدهای راکد و غیرفعال را برای فعال شدن لازم دانست و گفت: مشکلات شهرک صنعتی بیجار با یک میلیارد تومان حل می شود.

کردستان قبل از انقلاب اسلامی استانی عقب مانده بود

استاندار کردستان در این جلسه اعلام کرد: کردستان قبل از انقلاب اسلامی استانی عقب مانده بوده و بعد از انقلاب تلاش در جهت استقرار امنیت توسط همه بخش ها ادامه یافت.

علیرضا شهبازی اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی در کردستان بجز چند واحد کوچک هیچ واحد تولیدی و صنعتی نداشتیم و امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی حرکت های ارزشمندی در استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: موانع و مشکلات موجود در بخش صنعت کردستان نه به استان، بلکه مربوط به مسائل کشوری بوده و سیستم بانکی با توجه به موانع و مشکلات ارزی نمی تواند به ما کمکی کند.

وی از تشویق 40 واحد صنعتی و تولیدی برای سرمایه گذاری در کردستان خبر داد و افزود: چون نتوانستیم مقدمات اولیه درباره تأمین مالی را انجام دهیم این پروژه ها معطل مانده اند.

وی تلاش مدیران و مسئولین در کردستان را ستود و گفت: ظرف دو سال گذشته حتی یک ریال از بودجه عمرانی استان برگشت نخورده است.

ما در کردستان مشکلی نداریم

رئیس خانه معدن کردستان در این جلسه تصریح کرد: ما در کردستان مشکلی نداشته و هماهنگی کامل با همه بخش ها و مدیران در استان وجود داشته و همه در معیت استاندار گام برمی دارند.

کاردانی پس از ارائه دیدگاه های خود از کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواست جرائم تسهیلات بانکی بخشیده شود و فقط تسهیلات به واحدهایی داده شود که از تسهیلات بانک ها استفاده کرده اند.

لطفاً پاچه خواری نکنید!

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در راستای عمل به شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مدیران به تبیین مشکلات پرداخته و لطفاً پاچه خواری نکنید.

سید شریف حسینی ناهماهنگی و عدم همکاری میان مدیران را عامل توسعه نیافتگی دانست و گفت: در بخش صنعت هر کسی ساز خود را می زند فروش، توزیع، صادرات، بازاریابی و برنامه ریزی در جهت همه آن ها وجود ندارد.

4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انباشته شده در کردستان

رئیس سازمان صنایع و معادن کشور از چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انباشته شده در کردستان خبر داد وگفت: استان در حال حاضر مشکل سرمایه گذاری ندارد و نمایندگان مجلس باید به دنبال اجرایی کردن قوانین مصوب شده صنعت و معدن بپردازند.

سیروس شاه غیبی تصریح کرد: کردستان با تصویب قوانین در مجلس نمی تواند پیشرفت کند و زیرا در هیچ دوره ای تا به این حد سرمایه گذار و مشوق در کردستان وجود نداشته است و در کردستان کار زیادی انجام شده و نمایندگان به وظائف ملی خود بپردازند.

وی به اهلیت سرمایه گذاری در بخش معدن و جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی اشاره کرد و گفت: این موارد باید در کل کشور پیگیری شود تا سبب ایجاد اشتغال مولد شود.

تا صنایع تبدیل به کارخانه نشوند کاری نکرده ایم

رئیس کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تا هنگامی که صنایع و واحدهای تولیدی به کارخانه تبدیل نشوند و مردم در آن مشغول به کار نشوند نباید گفت کاری انجام داده ایم.

رضا رحمانی استان کردستان را در دو بخش صنایع مرتبط با کشاورزی و معدنی را مستعد خواند و گفت: بسیاری از مشکلات کردستان در خود استان حل شده و اجرایی می شود.

وی برنامه ریزی برای یک برنامه جامع را نیاز کردستان دانست و اذعان داشت: باید سرمایه گذاری ها مکمل یکدیگر بوده و متناسب با شرایط منطقه باشند.

وی تصریح کرد: حوزه صادرات، تجارت، کشاورزی و معدن در کردستان باید تفکیک شود و مناطق مرزی از نظر راه ضعیف بوده و نیاز به توسعه دارد.

رحمانی از اختصاص هشت هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن خبر داد و گفت: این تسهیلات با بهره 16 درصد بوده و هر استانی بتواند با ارسال پرونده پتانسیل های استان خود از این تسهیلات استفاده کرده و باضافه اینکه 10 درصد صندوق به عنوان تسهیلات ریالی در بخش صنعت و معدن و 10 درصد در اختیار بخش کشاورزی قرار بگیرد.

در این جلسه مشکلات مربوط به بازارچه های مرزی، سیمان کردستان، پوشاک رولان، دخانیات سقز، سیمان سقز، پتروشیمی کردستان، ایران خودرو و قطعات سایپا و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی تشریح شد اما نکته ای که در طول همه صحبت ها و دیدگاه های بخش های مختلف بوجود می اید و آن اینکه هیچ راه حل و راهکاری برای برون رفت از مشکلات مختلف دانگیر بخش های مختلف ارائه نشد و بخشی از دیدگاه ها نه صحبت از استان بلکه نظرها و دیدگاه های انحصاری بود، حال سوالی که در این مورد مطرح می شود، اینکه راه حل ها و راهکاری های برون رفت از مشکلات مختلفی که گریبان بخش صنعت و معدن و کشاورزی کردستان را گرفته چیست؟ چرا بخش دانشگاه در این جلسه حضور نداشت؟ و دیگر این که تدوین توسعه استان در بخش صنعت و معدن آیا به مرحله اجرا خواهد رسید؟

 

مژگان وفایی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز