خبرگزاری کار ایران

قلعه سرهنگ كسرایی بنایی به جا مانده از صفویان

کد خبر : ۴۰۹۴۱

قلعه سرهنگ كسرایی از نظر تاریخی، معماری و تزئینات وابسته به آن بسیار فاخر و با اهمیت است/ این بنا در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

ایلنا- بیجار: كارشناس حفظ و احیاء اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان گفت: قلعه سرهنگ كسرایی یكی از بناههای تاریخی در شهرستان بیجار است كه متعلق به دوره صفویان است.

خبات خلیلی به خبرنگار ایلنا گفت: این قلعه ازنظر تاریخی، معماری و تزئینات وابسته به آن بسیار فاخر و با اهمیت است به طوری كه با وجود قرار گرفتن در یك روستای كوچك (پیرتاج) قابل مقایسه با عمارت‌های شاخص سنندج ازجمله عمارت آصف وزیری (خانه كرد) است.

وی تصریح کرد: این قلعه در گذشته دارای ویژگی‌های امنیتی و دفاعی ازجمله دارای 4 برج مدور و دیوارها و حصارهای بلند بوده است و یكی دیگر از ویژگی آن سه طبقه بودن برج است كه طبقات همكف و اول آن جهت نگهداری  آذوقه و مهمات و طبقه فوقانی محلی برای نگهبانی و حفاظت از قلعه بوده است.

خلیلی افزود: نمای سر درب ورودی با قوس پنج او هفت و ایوان فوقانی از دیگر ویژگی‌های این قلعه است به طوری كه فرورفتگی‌های ورودی و ایجاد فضاهای باز و بسته دعوت كنندگی خاصی را برای بیننده تداعی می‌كند.

این کارشناس در ادامه گفت: فضاهای تشكیل دهنده سردرب ورودی بنا در طبقه همكف شامل هشتی ورودی با طاق‌های گنبدی، عرق چین آجری زیبا، انبارهای كناری هشتی ورودی و غلام‌نشین‌های سنگی پیش ورودی است و در طبقه اول می‌توان به فضاهایی همچون اتاق‌های سه دری، یك دری و ایوان اشاره كرد.

خلیلی یادآور شد: بنا به جز سر درب ورودی دارای دو ضلع شمالی و غربی است كه در دهه‌های گذشته، قلعه به واسطه یك دیوار جدا كننده به دو قسمت تقریباً مساوی با مالكیت مختلف تقسیم شده، كه قسمتی از ضلع اصلی با نوع تزئینات گچ بری و اروسی با آلت كاری ظریف چوبی  آراسته شده است و اتاق شاه نشین نیز دارای سقف منحنی، با طاق‌های پنج او هفت است كه قطار بندی گچی داخلی  با مقرنس از نوع  زنبوری سقف و طاقچه‌ها پوشیده شده و نمای داخلی اتاق شاه نشین با  آلت كاری چوبی زیبا و پركار اروسی تزئین شده است.

خلیلی  در ادامه گفت: از فضاهای دیگر ضلع اصلی می‌توان به اتاق‌های سه دری با پوشش سقف منحنی و دهلیز ورودی در دو طبقه اشاره كرد و برای ساخت قلعه از مصالحی همچون خشت، چوب و آجر استفاده شده است.

مساحت زیر بنای این قلعه  بالغ بر 2500 متر مربع است كه مربوط به دوره صفویان بوده و در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز