خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا عنوان شد:

عدم شناخت کافی زوجین مهم ترین عامل طلاق در کردستان است

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۹۹

در حال حاضر وضعیت طلاق درکردستان به گونه‌ای است که اگر تلاش جدی برای کاهش این روند و متوقف کردن آن صورت نگیرد، روند رو به افزایش آن ادامه یافته و نگرانی‌ها را در این زمینه بیشتر خواهد کرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان مهم ترین عامل طلاق در استان را عدم شناخت کافی زوجین از یکدیگر عنوان کرد.

محسن شجاعی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بسیاری از کار‌شناسان در ایران دلایلی چون عدم شناخت کافی زوج از یکدیگر، دخالت خانواده، توقعات نامعقول دو طرف از هم، عدم وفاداری، اعتیاد، مشکلات عاطفی، مشکلات اقتصادی، کوتاه بودن مدت آشنایی، تفاوت راه‌های آشنایی دو طرف، عدم روحیه سازش پذیری با مشکلات و از همه بیشتر بیکاری و مشکلات اقتصادی را به عنوان عوامل مهم افزایش آمار طلاق بر شمرده‌اند.

وی تصریح کرد: درسال‌های اخیر اعتیاد، ناکامی جنسی و مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، عوامل اصلی موثر در میزان طلاق عنوان شده‌اند.

شجاعی افزود: با وجود آنکه مشکلات اقتصادی در جوامع بیش از بیش زیاد می شود، اما موارد کمتری از طلاق به دلیل موانع اقتصادی، گزارش می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گفت: متاسفانه بیش از نیمی از طلاق‌ها در اوایل زندگی اتفاق می‌افتد که نشان دهنده این است که زوجین و خانواده‌های آنان بدون شناخت کافی و آموزش‌های مناسب، اقدام به تشکیل خانواده و ازدواج کرده‌اند.

وی ادامه داد: مراجعه زوج‌ها به مراکز مشاوره نشان می‌دهد که زوجین قبل از ازدواج از یکدیگر شناخت کافی را نداشته‌اند بنابراین در زندگی خود به دلیل مطالبات متضاد دو طرف زندگی مشترک آن‌ها به بن بست می‌رسد.

شجاعی با اظهار تاسف از اینکه زوجین اولین راه حل برای رهایی از مشکلات در زندگی را طلاق می‌دانند، افزود: در گذشته خانواده‌ها برای حل مشکلات و پیشگیری از جدایی زوجین مداخله می‌کردند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که زن و شوهر در عصر کنونی طلاق را بهترین راه حل می‌دانند.

وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که طلاق آخرین نسخه برای حل مشکلات یک خانواده نیست، چرا که بعد از طلاق مشکلات بسیاری گریبانگیر خانواده‌های درگیر می‌شود.

اثرات مخرب طلاق بر روی فرزندان

با رشد طلاق در جامعه پدیده «بچه‌های طلاق» هم روز به روز بیشتر می‌شود، بچه‌هایی که معمولا به دلیل جدایی پدر و مادرشان همیشه از یک برچسب نامنصفانه رنج می‌کشند؛ برچسبی از ترحم، بی‌اعتمادی و نگاه از بالا که آن‌ها را بیش از هر چیز رنج می‌دهد.
اما واقعیت این است که اگرچه گاهی این مساله در بچه‌های طلاق وجود دارد اما درباره همه آن‌ها صدق نمی‌کند، بسیاری از بچه‌های طلاق هستند که بر پایه جوهر وجودی خود به بهترین و بر‌ترین جایگاه‌های علمی، اخلاقی، فرهنگی و... رسیده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان در ادامه به اثرات مخرب طلاق روی زوجین و همچنین فرزندان آن خانواده اشاره کرد و افزود: اولین افرادی که در طلاق ضربه می‌خورند، خود زوجین هستند که با جدائی از هم دچار آسیب‌های جدی روانی و فکری می‌شوند.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی خانواده‌ها نیز در حالی از هم جدا می‌شوند که فرزندانی دارند و این فرزندان به ناچار نزد یکی از والدین خود نگه داشته می‌شود که از لحاظ عاطفی ضربه بسیار سنگینی به آن‌ها وارد خواهد شد و در آینده نیز این ضربه‌ها تاثیر ناگواری در زندگی او خواهند داشت.
شجاعی اظهار داشت: احساس کمبود‌ها باعث خواهد شد تا این کودکان از حضور در جامعه و ارتباط با دیگران نیز دچار برخی مشکلات شوند و نتوانند آنگونه که باید در فعالیت‌های اجتماعی حاضر شوند.

فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی، یکی دیگر از مهم‌ترین عامل در افزایش طلاق است

این مسئول، فراموشی آداب و سنن اسلامی را یکی دیگر از علت اصلی بالا رفتن آمار طلاق در جامعه دانست و گفت: مسلمانان باید فرهنگ و شریعت اسلام را در امر ازدواج سر لوحه کاری خود قرار دهند و بر اساس شریعت اسلام رفتار کنند.

وی افزود: افزایش آمار طلاق به علت وجود ماهواره در خانواده‌ها، ارتباطات خیابانی و مقید نبودن بعضی از طرفین است که منجر به فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی و معنوی می‌شود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان یادآور شد: در دین مبین اسلام طلاق امری ناپسند شمرده می‌شود که با بروز آن برای طرفین مشکلات عدیده‌ای در جامعه به وجود می‌آید.
شجاعی خاطرنشان کرد: طلاق یک پدیده است و نه یک جرم ولی باید از افزایش این پدیده پیشگیری کرد چرا که عواقب بدی به دنبال این پدیده در جامعه به وجود می‌آید.

گفتنی است در حال حاضر وضعیت طلاق درکردستان به گونه‌ای است که اگر تلاش جدی برای کاهش این روند و متوقف کردن آن صورت نگیرد، روند رو به افزایش آن ادامه یافته و نگرانی‌ها را در این زمینه بیشتر خواهد کرد.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز