خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد:

لزوم بازنگری در طرح سنجش و پذیرش دانشجو از سال 93

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۸۴

برگزاری کنکور در سال‌های ۹۱ و ۹۲ غیرقانونی تلقی می‌شود که به منظور رفع این مشکل، مجلس کنکور سال گذشته و امسال را بدون اشکال اعلام کرد و جای نگرانی برای خانواده‌ها و داوطلبان وجود ندارد اما برای سال ۹۳ باید یک بازنگری جدی در طرح سنجش و پذیرش دانشجو صورت گیرد.

ایلنا-کرمان: رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: موضوع سنجش و پذیرش دانشجو در مجلس نهم به عنوان یکی از برنامه‌های جدی در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار گرفته و موانع اجرایی شدن قانون حذف کنکور در سال‌های اخیر در کمیسیون به دقت بررسی شده است.

به گزارش ایلنا از کرمان، محمدمهدی زاهدی در جمع خبرنگاران درمورد سابقه طرح موضوع حذف کنکور یادآور شد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۸۶ باید در اولین سال برنامه پنجم توسعه، کنکور به کلی حذف و سوابق تحصیلی داوطلبان جایگزین آن می‌شد اما هنوز که در سومین سال برنامه پنجم هستیم کنکور همچنان برگزار می‌شود.

زاهدی خاطرنشان کرد: با توجه به قانون حذف کنکور برای سال ۹۰، برگزاری کنکور در سال‌های ۹۱ و ۹۲ غیرقانونی تلقی می‌شود که به منظور رفع این مشکل، مجلس کنکور سال گذشته و امسال را بدون اشکال اعلام کرد و جای نگرانی برای خانواده‌ها و داوطلبان وجود ندارد اما برای سال ۹۳ باید یک بازنگری جدی در طرح سنجش و پذیرش دانشجو صورت گیرد.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های کار‌شناسی با همفکری مسوولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان سنجش و کار‌شناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، هفته گذشته به جمع بندی خوبی رسیدیم که به زودی در صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در طرح مصوب کمیسیون آموزش، سابقه تحصیلی براساس نمرات سه سال آخر دوره دبیرستان درنظر گرفته می‌شود و ظرفیت پذیرش دانشجو از سال ۹۳ به مدت پنج سال باید با لحاظ شدن حداقل ۸۵ درصد سابقه تحصیلی داوطلبان تعیین شود.

وی درباره علت تعیین نکردن تاثیر ۱۰۰ درصدی سوابق تحصیلی در قبولی داوطلبان کنکور، توضیح داد: علت اینکه برای تعیین تاثیر ۱۰۰ درصدی سوابق تحصیلی به نتیجه نرسیدیم این بود که بررسی‌های کار‌شناسی نشان می‌داد تعدادی رشته‌های تحصیلی پرمتقاضی وجود دارد که ظرفیت آن‌ها هم محدود است و امکان پذیرش در این رشته‌ها صرفا براساس سوابق تحصیلی وجود ندارد که برای این رشته‌ها باید راهکار دیگری تعیین شود.
زاهدی با بیان اینکه سابقه تحصیلی باید براساس استانداردهای شورای عالی آموزش و پرورش تعریف شود، گفت: الان آزمون‌های یکسان و سراسری برای سال سوم دبیرستان اجرا می‌شود و هرچند بر این آزمون‌ها هم نقدهایی وارد است که باید اصلاح شود اما برای اجرایی شدن قانون حذف کنکور، نمرات سه سال آخر دبیرستان ملاک عمل قرار گیرد.

به گفته وی در قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو یک تبصره درنظر گرفته می‌شود که درس‌ها و آزمون‌های یکسان دبیرستان‌ها باید به اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه داشته باشد و مجلس شورای اسلامی به مباحثی مانند اینکه آزمون هماهنگ برای کدام رشته‌ها و چه درس‌هایی برگزار شود ورود پیدا نمی‌کند.

زاهدی ابراز امیدواری کرد مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات در رابطه با سنجش و پذیرش دانشجو هرچه زود‌تر در صحن علنی مجلس رای بیاورد تا وزارت علوم و آموزش و پرورش بلافاصله پس از برگزاری کنکور در تیرماه امسال، برنامه ریزی‌های لازم را برای کنکور سال ۹۳ انجام دهند و داوطلبان نیز از روند سنجش و پذیرش دانشجو برای سال آینده مطلع شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز