خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

قلیان نقل محافل جوانان و مردم كرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۸۱

زنان و دختران مشتریان جدید قلیان/ کاهش سن مصرف کنندگان قلیان در کرمانشاه/ استفاده از قلیان توسط جوانان کرمانشاهی و عدم آشنایی آنها با مضرات خطرناک آن، باعث شده که با هر پک به قلیان سرمایه های این مرزو بوم به مرگ نزدیکتر شوند.

کرمانشاه ـ ایلنا: پس از کش و قوسهای بسیار در باب ممنوعیت و یا عدم ممنوعیت استعمال قلیان، این روزها مصرف این ماده مخدر خطرناک در کرمانشاه وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، کمتر جوانی در این شهر سراغ داریم که حداقل یکبار تجربه استفاده از قلیان را نداشته باشد.

نداشتن اعتیاد، بی خطر بودن، وسیله تفریحی جوانان و دهها دلیل و برهان نادرست و اشتباه دیگر، امروز قلیان را به نقل محافل جوانان و مردم کرمانشاه تبدیل کرده است.

گسترش فروشگاههای عرضه قلیان

بعد از رفع ممنوعیت استعمال قلیان توسط دولت، به ناگاه مغازه ها و فروشگاههای عرضه قلیان و توتون در کرمانشاه همانند قارچ یک شبه سر برآوردند.

مشکل به همین جا ختم نمی شود، بیشتر غذاخوری ها و تمامی قهوه خانه های سطح شهر کرمانشاه استفاده و ارائه قلیان را از خدمات واجب و اولیه خود به شهروندان و مشتریان می دانند.

در پارک کوهستان کرمانشاه، معمولا غذاخوری ها و قهوه خانه هایی بیشتر مشتری دارند که در آنها قلیان به مشتریان ارائه می شود.

کاهش سن مصرف کنندگان قلیان در کرمانشاه

دیر زمانی نبود که بیشتر طالبان و دوستداران قلیان را افراد میانسال و مسن تشکیل می دادند و کمتر جوانی سراغ داشتیم که به این رسم ناخوشایند گرایش داشته باشد.

ولی چند سالی است که سن مصرف کنندگان قلیان در شهر کرمانشاه به شدت پایین آمده است و امروز می بینیم نوجوانانی کم سن و سال که در سطح پارکهای کرمانشاه مشغول استعمال و استفاده از قلیانند.

این امر را باید نتیجه عدم اطلاع رسانی به موقع و مطلوب مسئولان فرهنگی در معرفی خطرات و زیانهای قلیان جست.

تا حالا چند فیلم و برنامه مستند درباره مضرات استفاده از قلیان در ایران و استان کرمانشاه ساخته شده است؟!.

تا حالا با کدام کارشناس و یا پزشک درباره خطرات پیش روی مصرف کنندگان قلیان در رسانه ملی بحث و گفتگو شده است؟!.

زنان و دختران مشتریان جدید قلیان

دیگر مشکل حاد امروز در بحث استفاده از قلیان، تغییر جنسیت مصرف کنندگان این ماده خطرناک است.

تا چند سال پیش، نه تنها پسران جوان از قلیان دوری می کردند، بلکه هرگز دختر و یا زنی را سراغ نداشتیم که روی خوشی به این وسیله خطرناک نشان دهد.

ولی امروز، شاهد هستیم که در غذاخوری ها و سطح پارکهای کرمانشاه، قلیان در وسط سفره خانواده ها جای خود را باز کرده است و زنانی و دخترانی را می بینیم که بدون کوچکترین دغدغه ای به قلیان پک می زنند، پک هایی که هر یک ارمغانی برای زود رفتن و زود افتادن است.

این در حالی است که هنوز اکثر جوانان و مصرف کنندگان قلیان خطرات بالقوه آن را رد می کنند و استفاده از قلیان را بی خطر و تفریحی سالم می دانند.

یکی از جوانانی که مصرف قلیان از برنامه های روزانه اش است، در این باره به خبرنگار ایلنا می گوید: به نظر من استفاده از قلیان هیچ خطری ندارد، اگر خطرناک است چرا رسانه ها خطرات آن را به اطلاع جوانان نمی رسانند؟!

این جوان کرمانشاهی می افزاید: استفاده از قلیان بهتر از سیگار و دیگر مواد مخدر است، من به این دلیل از قلیان استفاده می کنم تا به سمت دیگر مواد مخدر کشیده نشوم.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون مشکل جسمی و یا روحی در استفاده از قلیان داشته است، می گوید: مشکل خاصی تاکنون نداشته ام، تنها مشکل استفاده از قلیان سرگیجه های موقتی و سرفه های زودگذر است که آن هم طبیعی است.

گفتگوی دیگر خبرنگار ایلنا با یکی از مصرف کنندگان قلیان، تمام ادعاهای این جوان را رد می کند.

دیگر جوان کرمانشاهی در این باره به خبرنگار ایلنا می گوید: بعد از چندماه مصرف قلیان، دچار برخی از مشکلات و ناراحتی های جسمی شده ام، سرفه های شبانه و مستمر، خارش پوست و اگزما، سرگیجه و حالت تهوع، تنها گوشه ای از زیانهای این ماده و وسیله خطرناک است.

وی می گوید: در مراجعه به یکی از پزشکان، سریعا از استفاده از قلیان منع شده ام و بازگشت به سلامتی ام را تنها منوط به کنار گذاشتن قلیان دانسته اند.

این مصرف کننده قلیان می گوید: روز اولی که قلیان استفاده کردم، مطمئن بودم که این ماده هیچ خطری ندارد، حتی دوستانم ادعا داشتند که قلیان تنها باعث سرزندگی و شادابی می شود، ولی امروز فهمیده ام که تمام گفته های دوستانم بالعکس است.

علی زکی یی، روانشناس و پژوهشگر اجتماعی در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه باورهای بسیار نادرستی درباره قلیان هنوز در جامعه رواج دارد، که این باورها هم از نظر پزشکی رد شده اند و هم از نظر عملی دارای هیچ پایه و جایگاهی نیستند.

این روانشناس تاکید کرد: از نظر پزشکی، مصرف کنندگان قلیان دچار عارضه های جسمی بلندمدتی می شوند که این عوارض بسته به جنس و سن در افراد مختلف است.

وی افزود: معمولا جنبه روحی و روانی اعتیاد به قلیان شدیدتر از جنبه های جسمی و فیزیولوژیکی آن است.

زکی یی با اشاره به اینکه فراوانی قلیان در سطح جامعه، زمینه های گرایش و حتی ترک قلیان را در مصرف کنندگان آن را سخت و حتی غیرممکن می گرداند، گفت: هنوز جامعه در رد و یا تایید مصرف قلیان به نتیجه واحدی نرسیده است و نیز وفور مراکز عرضه و استعمال قلیان به صورت غیرمستقیم این پیام را به ذهن مصرف کننده متبادر می کند که استعمال و کشیدن قلیان اصلا هنجارشکنی نیست که مصیب این ماجرا از همین جا هویدا می شود.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه برای زدودن فرهنگ استفاده از قلیان نیازمند، پروسه ای بلندمدت هستیم، افزود: اولین و شاید تاثیرگذارترین نهاد برای آموزش نسل های کم سن و سال جامعه برای دوری گزیدن از گرایش به مواد مخدر و به ویژه قلیان، مدارس و مراکز آموزشی است، از این اماکن و جاهاست که می توان به صورت نهادینه تنفر از مواد مخدر و قلیان و دخانیات را نهادینه کرد، زیرا نهادها و سازمانهای قهریه، تنها به صورت مقطعی و گذرا می توانند مصرف قلیان در جامعه را کاهش دهند.

از سویی دیگر نتایج امروزه پزشکی در باره مصرف قلیان یافته های جدید دارد.

براساس نتایج آزمایشات علمی و عملی پزشکان، مصرف قلیان در افراد می تواند باعث کاهش تعداد کروموزوم های افراد بالغ شود و در نتیجه احتمال باروری در افراد معتادبه قلیان بسیار بالاتر از افراد سالم است.

احتمال ابتلا به سرطان معده، بیماریهای چشمی و تنفسی و حتی پوستی در مصرف کنندگان قلیان از دیگر عوارض استفاده از این ماده مخدر خطرناک است.

به هر حال نباید آمار روبه رشد مصرف کنندگان قلیان در شهر کرمانشاه از نظر مسئولان فرهنگی دور بماند و از سویی دیگر کاهش شدید سن مصرف کنندگان و ورود خزنده و تدریجی این وسیله مرگبار در کانون خانواده ها، زنگ خطری است که متاسفانه کسی تاکنون صدای آن را نشنیده است.

............................

غلامرضا مهرآیین

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز