خبرگزاری کار ایران

بیماری اخیر در کرمانشاه ادامه پاندمی آنفلوانزای خوکی گذشته است

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۶۵

بیماری شایع اخیر در کرمانشاه در ادامه همان پاندمی آنفلوانزای خوکی سال گذشته است.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: امسال نیز همانند سالهای گذشته اپیدمی آنفلوانزا از اواخر آذرماه آغاز شد و به صورت معمولی تا اواخر بهمن ماه شایع بود، اما اخیرا بیماری دیگری شایع شده است که ادامه پاندمی یا جهان گیری سال گذشته موسوم به آنفلوانزای خوکی یا H1N1 است که سویه آن شناسایی شده و در دانشکده بهداشت دانشگاه تهران نیز به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از کرمانشاه، بابک صیاد افزود: بیماران مبتلا با علائم غیرمعمول همچون سوزش حلق یا گلودرد که ممکن است آبریزش بینی هم نداشته باشند، علائم تحریکی در حلق و احساس سرفه شدید به صورتی که حتی حالت تهوع هم به آنان دست می دهند و نیز تنگی نفس شدید به صورت مضطرب به پزشک مراجعه می کنند.

بابک صیاد شدت سرفه ها در این بیماری را از نظر شدت با سرفه های بیماری سیاه سرفه مقایسه کرد و گفت: در بیماری معمولی آنفلوانزا انتظار می رود تا علایم بیمار درحدود یک هفته فروکش کند، اما در این بیماری مدت بهبودی طولانی تر بوده و ممکن است بیش از دوهفته هم ادامه یابد.

وی گفت به نظر می رسد این بیماری ناشی از دسته ای از ویروس ها به نام آدنوویروس ها باشد که ممکن است همه سنین را مبتلا کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص درمان مبتلایان به این نوع آنفلوانزا گفت: خوشبختانه ویروس مورد بحث به داروی اوسلتامیویر حساس بوده و در بیماران بستری شده به خوبی جواب داده است، اما از آنجا که این دارو بیمارستانی بوده و به صورت آزاد در داروخانه ها موجود نیست برای درمان بیماران سرپایی از داروی آمانتادین بهره گرفتیم که نتایج خوبی داشته و البته موضوع با مراجع رسمی بهداشتی در تهران منعکس شده است.

این محقق دانشگاهی به پزشکان و بیماران توصیه کرد که از مصرف آنتی بیوتیک ها برای این بیماری خودداری کنند و افزود: مصرف آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری کمکی نمی کند بلکه باید از داروهای ضدالتهابی و کنترل کننده سرفه استفاده کرد که برای بهبودی بیمار موثر است.

دکتر صیاد در ادامه گفتگو با اشاره به اینکه هم آنفلوانزای معمولی و هم این نوع آدنوویروسی گاهی ممکن است با یک عفونت سوارشده بر آن تشدید شوند، گفت: در این صورت با صلاحدید پزشک به بیمار داروهای آنتی بیوتیکی پیشنهاد می شود.

صیاد مهمترین مسئله در پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری را شستن دستها عنوان کرد و گفت: از آنجایی که این ویروس درهوا پخش می شود و افراد ممکن است با مالیدن دست به چشم ها و نیز دست دادن با افراد به آن مبتلا شوند، بهتر آن است که در شستشوی مکرر دست ها دقت نمایند.

وی در مورد کسانی که از داروهای مضغف سیستم ایمنی استفاده می کنند، تاکید کرد: این افراد از حضور در مکانهای پرتجمع پرهیز کنند و نیز موسسات و مراکز اداری پرازدحام به ویژه مطب پزشکان باید تهویه هوای مناسب صورت گیرد و یا با بازگذاشتن کنار پنجره به جریان یافتن هوا کمک کنند.

صیاد از بیماران خواست به هنگام سرفه از دستمال به ویژه دستمال مرطوب استفاده کنند و از دست دادن و روبوسی کردن بپرهیزند.

استفاده از مرکبات، سبزیجات تازه و میوه جات به دلیل وجود ویتامین ث که در مقاوم کردن بدن فرد موثر است، مصرف مایعات فراوان و استراحت کامل در منزل از جمله توصیه های این متخصص به بیماران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز