خبرگزاری کار ایران

واگذاری دو هزار هکتار از پارک ملی گلستان تکذیب شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور؛ واگذاری دو هزار هکتار زمین در پارک ملی گلستان را تکذیب کرد.

ایلنا: گلستان: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: واگذارکردن دو هزار هکتار از زمینهای پارک ملی گلستان به اهالی منطقه را بشدت تکذیب می‌کنم.

به گزارش ایلنا از گلستان، محمد جواد محمدی زاده در مراسم اولین جشنواره منطقه‌ای محیط زیست در آموزه‌های رضوی و بزرگداشت روز محیط‌بان در سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران افزود: مدتی است که خبر واگذاری دو هزار هکتار از اراضی حفاظت شده پارک ملی گلستان از سوی سازمان محیط زیست منتشر شده است.

وی با بیان اینکه هیچ گونه واگذاری در کار نیست اظهارداشت: چندی پیش تعدادی از اهالی شهرستان شاهرود به همراه نماینده خود در مجلس شورای اسلامی به سازمان محیط زیست آمدند و ادعای مالکیت خود را بر دو هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان که در اختیار سازمان محیط زیست است اعلام کردند.

معاون رئیس جمهوری افزود: آنان ادعا داشتند که اجداد و پدرانشان صد‌ها سال پیش در آنجا کشت و زرع می‌کردند و دام‌هایشان را در آن اراضی به چرا می‌بردند.

محمدی‌زاده ادامه داد: ما مطلبی را که برای اداره کل محیط زیست استان گلستان نوشتیم این بود که اگر ادعای این افراد مبنی بر داشتن سندی اثبات شود یا باید آن مناطق از مالکیت حفاظت سازمان محیط زیست خارج و به آنان واگذار شود و یا اینکه به‌‌ همان میزان اراضی در جای دیگری به آنان زمین داده شود.

وی تاکید کرد: این پیشنهاد‌ها در صورت اثبات ادعای آن‌ها تحقق می‌یافت اما بعد از بررسی‌ها هیچگونه سندی مبنی بر مالکیت آن‌ها در مورد دو هزار هکتار اراضی مطرح شده به دست نیامد بنابراین این دو پیشنهاد هم منتفی شد.

محمدی‌زاده گفت: اما این افراد بر اساس حقوق عرفی خود مبنی بر اینکه در گذشته دام‌هایشان را در این اراضی به چرا می‌آورند داشتند، به مدیر کل محیط زیست استان گلستان اعلام کردیم که مقداری از مناطقی را که از نظر قانونی ظرفیت دارد، فقط به منظور چرای دام در اختیار آنان قرار گیرد و هیچگونه واگذاری صورت نخواهد گرفت.

وی اظهارداشت: بنابراین واگذاری دو هزار هکتار از اراضی پارک گلستان را تکذیب می‌کنم و اعلام می‌کنم هیچ گونه واگذاری صورت نخواهد گرفت و اداره ثبت و اسناد استان نیز به عنوان مرجع قانونی اعلام کرد که هیچ گونه مدرک و سندی برای اثبات ادعای ان‌ها وجود ندارد.

در ادامه محمدی‌زاده در مورد واگذاری اراضی دشت بهشت در منطقه جاجرود برای ساخت مسکن مهر گفت: هنوز با واگذاری اراضی این منطقه موافقت نشده و اگر هم موافقت شود اراضی بیشتری جایگزین خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مساله‌ای که در منطقه جاجرود برای واگذاری مورد توافق واقع شد مربوط به گذشته است اما موضوعی که هم اکنون وزارت مسکن، راه و شهرسازی به دنبال آن است انجام ساخت و ساز است که این امر مستلزم موافقت شورای عالی محیط زیست است.

وی در پاسخ به این سوال که عملیات تسطیح اراضی در این منطقه صورت گرفته گفت: اگر هم این کار انجام شده خلاف است، هنوز مجوزی برای واگذاری صادر نشده و در حال بررسی است.

محمدی‌زاده در پایان اظهار داشت: اگر هم قرار بر واگذاری مثلا ۷۰۰ هکتار باشد بدون شک حداقل هزار و ۱۰۰ هکتار در جای دیگر که ارزش زیست محیطی زیادی داشته باشد، جایگرین خواهد شد.

اولین جشنواره منطقه‌ای محیط زیست در آموزه‌های رضوی و بزرگداشت روز محیط‌بان امروز چهارشنبه با حضور معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از محیط بانان نمونه هفت استان تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، مازندران، گیلان، در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز