خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان:

پرداخت مطالبات چایکاران بیش از حد به تاخیر افتاده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۷۷

درکنار تعیین قیمت واقعی برگ سبز چای باید مراقب واردات غیر رسمی بود/برای اولین بار چای فله ای ایران به روسیه صادر شد/20 میلیارد تومان مطالبات چایکاران از کارخانجات چای توسط صندوق کشاورزی پرداخت می شود.

ایلنا- املش: استاندار گیلان از تاخیر بیش از حد در پرداخت مطالبات چایکاران ابراز ناخر سندی کرد و گفت: برای رفع مشکل چای کاران مقرر شده 20 میلیارد تومان مطالبات چایکاران از کارخانجات چای توسط صندوق کشاورزی پرداخت شود.

به گزارش ایلنا از املش، کیهان هاشم نیا امروز در کارگروه چای و برنج که در املش برگزار شد با ابراز ناخرسندی از این که پرداخت مطالبات چایکاران بیش تر از حد به تاخیر افتاده است گفت: باقیمانده 20 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران مربوط به سهم کارخانه دار است.

به گفته وی کارخانه داران نیز تا زمان به فروش رفتن محصولات خود مطالبات را پرداخت نمی کنند که این موضوع سبب تاخیر در پرداخت بدهی چایکاران شده است.

این مسوول، اذعان کرد: برای رفع مشکل، بر اساس نامه مشترک استانداران گیلان و مازندران به رئیس جمهوری مقرر شد 20 میلیارد تومان مطالبات چایکاران از کارخانجات چای توسط صندوق کشاورزی پرداخت شود و دولت هم پس از فروش محصولات کارخانجات چای این مبلغ را به صندوق بازگرداند.

هاشم نیا،تصریح کرد: در تلاشیم از سال آینده بااستفاده از این روش پس از 72 ساعت مطالبات چایکاران را پرداخت کنیم.

وی تاکید کرد:باید به دنبال نرخ واقعی قیمت برگ سبز چای بود تا معیشت چایکاران با مشکل مواجه نشود سازمان چای و گروه کارشناسی زیر نظر معاون برنامه ریزی استاندار ماموریت یافتند تا عدد نهایی قیمت برگ سبز چای را با توجه به متوسط هزینه اداره ی زندگی خانوار روستایی بر مبنای درآمد از 6 دهم هکتار را به دست آورند تا به شورای اقتصاد ارائه شود.

نماینده عالی دولت در گیلان،متذکر شد: بر اساس این طرح مشخص خواهد شد عدد نهایی قیمت برگ سبز چای چیست و در چه مدت زمانی می توان از چه منابعی به جزء یارانه و فروش به کارخانجات به این نرخ واقعی رسید.

کیهان هاشم نیا ادامه داد: در کنار تعیین قیمت واقعی برگ سبز چای باید مراقب واردات غیر رسمی بود که در این زمینه هم باید راهکارهای لازم دیده شود.

وی همچنین از صادرات چای فله ای برای اولین بار به روسیه خبر داد و یاد آو رشد: این صادرات آغاز شده و 2 هزار و 500تن چای خشک گیلان تا پایان سال به صورت فله ای وارد آستراخان و از آنجا به روسیه فرستاده می شود.

این مسوول با اعلام واردات سالانه 80 هزار تن چای خشک به کشور،اظهار کرد: صادرات چای خشک گیلان در جهت افزایش درآمد چایکاران و ارزآوری برای گیلان است تا تعادل مناسبی در قیمت های چای خشک در گیلان نیز به وجود آید.

هاشم نیا با اشاره به بازدید خود از کارخانه نسیم چای املش، ابراز داشت: در صورت راه اندازی این کارخانه 65 درصد تولیدات چای استان می تواند برای اولین بار به صورت ترکیبی فرآوری شود.

وی معتقد است، فرآوری و تجارت حلقه های مطلوب اقتصادی چای است که راه اندازی کارخانه های فراوانی تلفات این محصول مهم استان را کاهش می دهد.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: متنوع سازی تولید و توجه به ارزش افزوده محصولات نیز در کنار فرآوری چای در بهبود معیشت چایکاران موثر است.

هاشم نیا،بیان داشت: در برنامه ریزی های مربوط به چای باید به گونه ای عمل کنیم تا هم منافع چایکار – کارخانه دار و مصرف کننده تامین شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز