خبرگزاری کار ایران

شهردار ماسال:

مشهد میرزا کوچک خان جنگلی در ماسال ثبت ملی و جهانی شود

کد خبر : ۲۳۹۰۷

کنگره ملی بزرگذاشت میرزا کوچک خان جنگلی از سال آینده بین المللی شود / ما می‌خواهیم به جهانیان بگوییم كه گیلان با گذشت این سالها هرگز عالمان و مجاهدان خود را فراموش نمی‌كند.

ایلنا- ماسال: شهردار ماسال از رئیس جمهوری در خواست کرد مقررفرمایند  نسبت به درج مکان شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در  ارتفاعات این شهر که مشهور به مشهد میرزا است در فهرست آثار ملی قرار بگیرد و ثبت جهانی آن نیزدر دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ماسال، باقر کاظمی در نشست شامگاه چهارشنبه،شهرداری ماسال با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی یاد و خاطره این دلاور مرد بزرگ روحانی را گرامی داشت و خواستار درج میرزا کوچک خان در تقویم رسمی کشور شد.

وی با اشاره به این که محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در آلاله پشته 45 كیلومتری مركز شهر ماسال واقع شده و منطقه‌ای مناسب برای احیای گردشگری است، تصریح کرد: از رئیس جمهوری در خواست می کنیم این مکان در فهرست آثار ملی قرار بدهند و ثبت جهانی آن نیزدر دستور کار قرار گیرد.

این مسئول، متذکر شد: ما می‌خواهیم به جهانیان بگوییم كه گیلان با گذشت این سالها هرگز عالمان و مجاهدان خود را فراموش نمی‌كند.

کاظمی، رهبر نهضت جنگل را یك روحانی و مرد دین دانست و اذعان داشت: این مرد روحانی انقلاب تاریخی جنگل و تمام مظاهر آن را از دریچه اندیشه‌های سیاسی كه از اسلام آموخته بود، می‌نگریست.

وی  بیان داشت: میرزا با هدف زنده كردن قوانین اسلام، اتحاد اسلامی، اخراج نیروهای بیگانه، برطرف كردن بی‌عدالتی، مبارزه با خودكامگی، استبداد و برقراری دولتی مردمی قیام كرد و در این راه با مظلومیت به شهادت رسید.

به گفته  این مسئول، میرزا در روزهای پایانی عمر نهضت جنگل برای تقویت قوا به كوه‌های خلخال رفت ولی دچار بوران و طوفان شد و سرانجام زیر ضربات خرد كننده سرما و برف در ۱۱ آذر سال ۱۳۰۰ به شهادت رسید.

کاظمی، گیلان را مأمن مجاهدان و سردار شهید میرزا كوچك خان نامید و بیان داشت: مردم این خطه تاریخی و مذهبی همواره در ولایت‌مداری پیشگام بوده‌اند و قیام جنگل، تبعیت از مرجعیت و ولایت مطلقه فقیه در 32 سال پیروزی انقلاب اسلامی نمونه بارز آن است.

وی اظهار کرد: ماسال از شهرستان‌های غربی گیلان است كه در 80 كیلومتری شهر رشت قرار دارد و از شمال به رضوانشهر و از جنوب به فومن و صومعه‌سرا و از مغرب به خلخال محدود است.

شهردار  ماسال   اظهار امیدواری  کرد   کنگره ملی بزرگذاشت میرزا کوچک خان جنگلی از سال آینده بین المللی بشود، تا یاد و خاطره این شهید والامقام در دل گیلانیان، ملت ایران و جهان جاودان ماند.

کاظمی میرزا کوچک خان جنگلی به عنوان یک روحانی مبارز و فرد آزاد اندیش و استعمار ستیز با نشات گرفتن از اعتقادات دینی در زمانی برخواست که همه سکوت کرده بودند و یک خفقان ناشی از حوکمتهای استبدادی وجود داشت،توصیف کرد.

این مسئول در پایان، ابراز کرد: شهرداری ماسال انجام تبلیغات وسیع در آینده نزدیک و در سراسر ایران برای شناسایی مسیر عبور و محل عبور میرزا کوچک خان قبل از به شهادت رسیدن در ارتفاعات این شهر به مردم و گردشگران  در دستور کار خود قرار داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز