خبرگزاری کار ایران

به دلیل بی توجهی میراث فرهنگی گیلان؛

پل تاریخی مرغانه پرد رشت در معرض فراموشی قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۲۲

بخش‌های طاق، کف و بدنه پل تاریخی مرغانه پرد، بیشترین آسیب را بر اثر فرسایش به خود دیده است و از سوئی دیگر ساکنین روستای لاله دشت به صورت غیر اصولی و به وسیله بلوک سیمانی بخشی از این اثر ملی را مرمت کرده‌اند.

ایلنا: یکی از پل‌های تاریخی استان گیلان که با شماره 13215 در 22 مرداد ماه 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در روستای لاله دشت، دهستان بلسبنه بخش کوچصفهان شهرستان رشت واقع شده، به دلیل بی‌توجهی میراث فرهنگی، در معرض فراموشی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، مرغانه پرد در گیلان به پل‌های تک دهانه ای که قوس آن‌ها از نظر ظاهری شبیه تخم مرغ است، اطلاق می‌شود.

پل تاریخی مرغانه پرد با قامتی بلند و کشیده و دارای قوس‌های جناغی از پل‌های ارزشمند و تاریخی این خطه است.

پل تاریخی مرغانه پرد به لحاظ اهمیت و ایجاد ارتباط راه های دسترسی به مزارع برنج زار، بسیار مهم و ارزشمند بوده و مشابهت این پل با سایر پل‌های استان، بسیارحایز اهمیت است.

بدون شک مصالح به کار رفته در پل عامل موثری، در استحکام و استقامت در برابر سوانح طبیعی و یکی از عوامل استثنایی بنا در قرون متمادی است.

مصالح به کار رفته در  پل تاریخی مرغانه پرد از سنگ در پایه‌ها، و از آجر در اطاق و دیوارهای پل با ملات آهک و ساروج است و این اثر دارای ساختی ساده و بی پیرایه  بوده و بیشتر تلاش معمار به استحکام و عوامل کاربردی متوجه شده است.

درگذشته از این پل برای استفاده از افراد ساکن در منطقه کوچصفهان، که در مزار برنج تردد می‌کردند، مورد استفاده قرار می‌گرفته  و با توجه به موقعیت جلگه ای بودن منطقه جزء بناهایی محسوب می‌شود که هماهنگ با شرایط منطقه جلگه ای طراحی و ساخته شده است.

متاسفانه به مروز زمان بر اثر فرسایش بخشی از سازه این اثر ملی تخریب شده و   بیم آن می‌رود بر اثر عبور و مرور زیاد ساکنین و مهمانان بخش زیادی از این پل در معرض فرو ریزی قرار بگیرد.

هم اکنون بخش‌های طاق، کف و بدنه پل تاریخی مرغانه پرد، بیشترین آسیب را بر اثر فرسایش به خود دیده  و از سوئی دیگر ساکنین روستای لاله دشت به صورت غیر اصولی و به وسیله بلوک سیمانی بخشی از این اثر ملی را مرمت کرده‌اند و این مسئله تخریب این پل را شدت بخشیده است.

لازم به ذکر است مسئولین ذیربط توجهی به مرمت پل تاریخی مرغانه پرد ندارند و با توجه به کم بود اثر تاریخی در بخش کوچصفهان شهرستان رشت، وجود چنین پلی در جهت معرفی فرهنگ این بخش از اهمیت بسیار به سزائی برخوردار است و توجه سریعتر به این اثر باعث می‌شود روند تخریبی آن از بین برود و یکی از آثار نیاکان ما به دست فراموشی سپرده نشود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز