خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هشدار داد:

کشاورزان گیلانی با فروختن اراضی خود سریدار غیربومی‌ها خواهند شد

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۱۱

طرح بانک‌های نشاء در گیلان باید اجرایی شود/ یکی از روهای خود کفایی در برنج کشور کاشت برنج بومی در گیلان می باشد ولی کاشت برنج پر محصول را دنبال خواهم کرد ولی جز برنامه های محوری بنده نیست/ برای تغییر اراضی کشاورزی گیلان توصیه پذیر نیستم/ دادگستری چک سفید داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه جلوی تغییر غیر قانونی اراضی کشاورزی استان را با همکاری دادگستری خواهد گرفت، به کشاورزان هشدار داد: دوست ندارم یک روزی مردم گیلان با فروختن اراضی خود به غیر بومی و خوردن پول آن سریدار عده‌ای که از بیرون می‌آیند شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، علی رضا شعبان نژاد در جمع به مناسبت فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی در سالن اجتماعات این سازمان، در واکنش به عدم دعوت از خبرنگاران جهت پوشش مراسم معارفه خود، اظهار کرد: من در عدم دعوت از خبرنگاران بی‌تقصیرم و وقتی از هواپیما در فرودگاه سردار جنگل رشت پیاده شدم، آمدم معارفه شدم و بعد پشت میزم نشستم.

وی با تاکید بر اینکه دلایل عدم دعوت از خبرنگاران جهت پوشش مراسم معارفه خود را نمی‌دانم، تاکید کرد: معمولآ رسم بر این است در مراسمات تودیع و معارفه‌ها از رسانه‌ها دعوت کنند و به هر حال ما با رسانه‌ها هیچ چیز پنهانی نداریم و اگر موضوعی را پنهان کنیم، خبرنگاران کشف خواهند کرد.

به گفته این مسئول، خبرنگاران این قدرت را دارند که بحث‌های پنهان را کاوش کنند و بهتر این است که سازمان جهاد کشاورزی گیلان خود مباحث و اطلاعات را به اصحاب رسانه عرضه کند تا برداشت بدی نشود و باید بیش از این در بین خبرنگاران حضور داشته باشیم.

شعبان‌نژاد با ابراز علاقه‌مندی شدید خود برای برگزاری نشست‌های جداگانه با اصحاب رسانه، تصریح کرد: هر خبرگزاری و نشریه‌ای با یک نگاه تخخصصی به مسائل ورود پیدا می‌کند  سازمان جهاد کشاورزی گیلان، این آمادگی را دارد که با آنان جلسات متعددی برگزار کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود برنامه کاری خود در گیلان را اقتصادی کردن و هم چنین راحت سازی بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: بنده بومی گیلان و‌ زاده یکی از روستاهای شهرستان املش در شرق این استان هستم که زیر بوته چای متولد و بزرگ شده‌ام و کشاورزی را لمس کرده‌ام.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اشاره سوابق کاری خود قبل از اخذ مدرک تحصیلی دیپلم را بنایی، دست فروشی و پرداختن به امورات بخش کشاورزی از جمله چای کاری ذکر کرد و بیان داشت: بخش کشاورزی این استان را خوب درک می‌کنم که دارای چه وضعیتی می‌باشد.

شعبان‌نژاد با اشاره به تصدی ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان به مدت ۵ سال که دارای منطقه محروم و سختی است، اعتقاد دارد که سخت‌ترین کار کشاورزی کشور متعلق به گیلان می‌باشد.

وی یکی از اولویت اصلی خود در سازمان جهاد کشاورزی گیلان را راحت‌تر کردن بخش کشاورزی این استان بیان کرد و متذکر شد: علاقه مندم توسعه بانک‌های نشاء در گیلان صورت بپذیرد تا مشخص شود در مزارع برنج کاری چه بذری باید کاشته شود و کشاورزان کار را تحویل مجموعه فنی و مهندسی دهند.

این مسئول حاصل انجام طرح بانک‌های نشاء در گیلان را جلوگیری از دلواپسی وضرر و زیان کشاورزان ناشی از بین رفتن نشا در هنگام انتقال از خزانه به مزارع برنج کاری دانست و یاد آور شد: در این فرآیند کار‌ها آسان و  ضریب خطا کاهش می یابد و کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های کشاورزی انجام می شود و در نتیجه برنج سفید تحویل کشاورزان داده خواهد شد.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه با برداشتن این گونه اقدامات به خود کفائی در تولید برنج کشور نزدیک خواهیم شد، اذعان کرد: یکی از روش های خودکفایی در برنج کشور کاشت برنج بومی در گیلان می‌باشد ولی کاشت برنج پر محصول را دنبال خواهم کرد ولی از برنامه‌های محوری بنده نیست.

به گفته وی، باید کاشت برنج بومی در سطح گیلان افزایش پیدا کند، کار را آسان و هزینه را کاهش دهیم و اگر این اتفاق رخ دهد تعداد زیادی از مزارع استان زیر کشت خواهد رفت، ضمن اینکه با فعال کردن بانک نشاء در این خطه سبب ایجاد اشتغال برای تعدادی از افراد خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی در ارزیابی خود از روند نگران کننده تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان نیز، تصریح کرد: یکی از راههای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان استفاده از ظرفیت قانونی و تخریب دیوارهای ساخته شده در این گونه اراضی است و در این راستا اقدام خواهم کرد.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه از زمان شروع به فعالیت در سازمان جهاد کشاورزی گیلان حدود نیمی از وقت خود را برای امور اراضی استان گذاشته است، خاطر نشان کرد: با سفر به شهرستان‌ها و دیدن دیوار اطراف اراضی قطعا مدیر جهاد کشاورزی آن منطقه را احضار و توبیخ خواهم کرد تا جلوی تغییر کاربری اراضی گرفته شود.

وی با پیش بینی این نکته که گیلان با تکمیل آزاد راه و راه اندازی راه آهن رشت به قزوین با حجم زیادی از گردشگران روبرو خواهد شد، ادامه داد: سر ریز گردشگران باید سامان دهی شود و نمی‌توانیم به مردم تهران بگوئیم به گیلان نیایید، چون بخش‌های صنعت و گردشگری این استان باید ارتقا پیدا کند، بخش خدمات نیز بهره‌مند شود.

این مسئول تاکید کرد: به هیچ وجه اجازه نخواهم داد توسعه بخش‌های خدمات و صنعت به قیمت از بین رفتن اراضی کشاورزی گیلان شود.

شعبان‌نژاد از جمله دلایل تغییر اراضی گیلان را نا‌آگاهی برخی از کشاورزان و طعم عده‌ای از غیر بومی‌ها جهت تخریب اراضی این استان خواند و اذعان کرد: با آموزش کشاورزان نا‌آگاه و نیز توسل به قوه قهریه از تغییر اراضی استان جلوگیری خواهیم کرد.

به گفته وی طیف وسیعی از کشاورزان معتقد هستند بخش کشاورزی اقتصادی نیست و در استانهای دیگر کشاورزانی که تا دیروز مالک و بر روی اراضی خود فعالیت می‌کردند، امروز زمین خود را فروخته و سرایدار افرادی شده که از بیرون آمده و این اراضی را خریداری کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تصریح بر اینکه باید حرمت کشاورزان این استان حفظ شود، متذکر شد: این سازمان دارای اختیاراتی برای برخورد با تغییر اراضی کشاورزی گیلان آن هم با آموزش مردم می‌باشد.

شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه سال‌ها عهده دار مدیریت بخش آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی بوده است، بیان داشت: برنامه اصلی بنده در مدیریت سازمان جهاد کشاورزی گیلان توسعه منابع انسانی، چگونگی استفاده از اراضی خرد و اقتصادی کردن آن است.

وی با اشاره با برگزاری نشست‌های خود با رئیس کل دادگستری گیلان جهت استفاده از قوه قهریه و برخورد با تغییر غیر قانونی اراضی این استان، اظهار کرد: رئیس کل دادگستری گیلان به سازمان جهاد کشاورزی استان جهت اطلاع تغییر غیر قانونی اراضی چک سفید داده است.

این مسئول، ابراز کرد: دوست ندارم یک روزی مردم گیلان با فروختن اراضی خود به غیر بومی و خوردن پول آن سریدار عده‌ای که از بیرون می‌آیند شوند.

شعبان‌نژاد در پایان، مدعی شد: برای تغییر اراضی کشاورزی گیلان توصیه پذیر نیستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز