خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان:

وجود 136 هزار نفر بیکار زیبنده گیلان نیست

asdasd

نرخ بیکاری در گیلان ۶ درصد از استان همجوار بیشتر است و هر درصد نرخ مشارکت در گیلان ۹ هزار و ۵۰۰ بیکار ایجاد می‌کند.

ایلنا- رشت: استاندار گیلان از وجود ۱۳۶ هزار نفر بیکار در این استان خبر داد و اذعان کرد: نرخ بیکاری در گیلان ۶ درصد از استان همجوار بیشتر است و هر درصد نرخ مشارکت در گیلان ۹ هزار و ۵۰۰ بیکار ایجاد می‌کند و این خفت بار است که بگوییم در این استان بیکار وجود دارد ولی از امکانات مختلف موجود برای حل آن استفاده نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، کیهان هاشم نیا ظهر یكشنبه در اولین نشست خود با سرپرستان خبرگزاری‌ها و مدیران روزنامه‌های محلی گیلان با تاکید بر اینکه تلاش اصحاب رسانه گیلان باید برای توسعه کشور و استان باشد، اظهار داشت: فعالیتها باید بر اساس اهدافی باشد که خبرگزاری ها و نشریات طبق آن تاسیس شده است.

وی اقتصاد گیلان را بر پایه آب و زمین دانست و خاطر نشان کرد: این کشف جدیدی نیست به طور کلی اقتصاد و فرهنگ شرق دنیا بر اساس آب و زمین و غرب هم طبق صنعت تنظیم شده است.

هاشم نیا، تصریح کرد: ما اگر صنعتی شدیم باز پر یایه آب و زمین بود و اگر هم کشاورزی اروپایی توسعه پیدا کرده بر اساس صنعت خواهد بود و جنگ هایی که تاکنون در غرب رخ داده شکست و یا پیروزی آن بر پایه صنعت بوده است.

وی اضافه کرد: جنگ هایی که در شرق دنیا اتفاق افتاده بر پایه آب و زمین بوده است.

نماینده عالی دولت در گیلان، معتقد است: مناطقی که اقتصاد آن‌ها بر پایه آب و زمین است رفتار خاصی دارند و برای شناخت اقتصاد آنها باید رفتارشان را بررسی كرد.

هاشم نیا، اظهار کرد: سیاست‌های توسعه‌ای ما اگر  بر پایه آب و زمین نباشد دچار مشکل خواهیم شد.

وی گیلان را بر اساس فرهنگ ویژه خود سیاسی‌تر از دیگر استان های کشور معرفی و تاکید کرد: این نکته منفی نیست و سیاسی‌تر یعنی اینکه شهروندان این استان فقط به داخل منزل خود فکر نمی‌کنند و در چنین محیطی طبیعی است كه فرد عیب و ایرادات و نقاط مثبت را بیان کند.

استاندار گیلان، ابراز داشت: وقتی می‌گوییم سیاست ما عین دیانت ماست به عبارتی راجع به اخلاق و احکام شخصی و عام گوش شنوا وجود دارد و ما می‌توانیم موضوعات سیاسی، اخلاقی و اسلامی را در یک حداقل‌هایی نگه داریم که حداکثر‌ها فراموش نشود.

هاشم نیا، اذعان کرد: ما در ارتباط با موضوعات گیلان، نباید توسعه استان را فدای این كرد که مثلا برخورد یک اداره در یک شهرستان با یک شعبه از یک نشریه چه بود.

وی اظهار کرد: حرف هر مسئولی در این فضا شنیده می‌شود و دولت‌ها و حکومت هایی در جهان هستند که تلاش می‌کنند شنونده داشته باشند وقتی در کشوری مانند فرانسه مخاطب نیست فقط ۲۵درصد در انتخابات شرکت می‌کنند ولی در ایران ۶۴ درصد و در گیلان بیش از ۹۰ درصد پای صندوق‌های رای گیری حضور می‌یابند كه مشخص می‌شود که شنونده قابل توجهی دارد که همین امر فرصت به شمار می‌آید.

این مسئول معتقد است فرهنگ گیلان سیاسی‌تر از سایر نقاط دیگر کشور است و ما نباید آن را محدود بکنیم بلکه باید به آن جهت مناسب داده شود، آب بد نیست و حیات بخش است ولی اگر به آن جهت مناسب داده نشود وارد املاک مردم می‌رود و مخرب می‌شود.

هاشم نیا، بیان داشت: گیلان دارای نشریات زیادی و مردم حساس به مسائل اجتماعی دارد که در تعریف آن سیاسی گفته می‌شود و وقتی رئیس جمهور در جلسه هیات دولت بر این نکته سیاسی بودن گیلان به عنوان یک نقطه قوت تاکید می‌کنند نشان دهنده این است مردم گوش شنوا دارند و نسبت به مسائل اجتماعی خود هستند، در غیر این صورت استاندار باید بلند بشود با تک تک آن‌ها صحبت بکند ولی وقتی حساس هستند و نشریه و سایت‌های خبری را مشاهده می‌کنند یک فرصت محسوب می‌شود.

وی اذعان کرد: در گیلان به چند منبع  مالی، علمی، فیزیکی و سرمایه اجتماعی نیاز داریم و هم اکنون ۲۴. ۵ درصد جمعیت گیلان بر سر کلاس های درس و نزدیک به ۶ درصد نیز در حال تحصیل در مقاطع کاردانی تا فوق تخصص هستند.

این کار‌شناس مسائل جامعه‌شناسی، اضافه کرد: یکی از منابع مهم گیلان فضاست که در هیچ کتابی مشاهده نمی‌شود و فقط بر اساس تجربه کسب می‌شود، منابع مالی، انسانی، فیزیکی و علمی باید در یک فضایی قرار بگیرد تا به کار گرفته شود و این فضای اجتماعی و سیاسی استان است که توسط رسانه‌ها تقویت یا تضعیف می‌شود.

به گفته هاشم نیا اگر این فضا ایجاد نشود چگونه می‌توان سرمایه انسانی را در کنار سرمایه مالی برای استان به کار گرفت.

وی تاکید کرد: تحریم بر علیه ایران یک موضوع اقتصادی نیست بلکه یک موضوعی است که یک فضای منفی را برای کشورمان ایجاد کنند تا از منابع چهار گانه نتوانیم استفاده کنیم و تصور نکنید آمریکا و اسرائیل دست از این برخورد بر خواهند داشت تا ما را تهدید کنند.

استاندار گیلان، خاطر نشان کرد: آمریکا و اسرائیل می‌دانند ما مرعوب نمی‌شویم و نمی‌ترسیم و می‌دانند نمی‌توانند با ایران نزدیک شوند در غیر این صورت زیان خواهند دید و بنابراین می‌خواهند فضای بین المللی را به سمتی هدایت بکنند تا کسی به طرف کشورمان نیاید.

وی در هم شکستن این فضا را وظیفه رسانه‌ها خواند و خاطر نشان کرد: در گیلان طوری می‌توانیم جلوه دهیم که سرمایه گریز و یا جاذب سرمایه باشیم و یکی از عوامل مهم توسعه استان فضای توسعه است که یک منبع پر انرژی است که می‌تواند هر چهار منبع دیگر را اسقاط کند و یا انرژی بدهد.

این مسئول ارشد اجرایی گیلان با اذعان بر اینکه تیتر یک رسانه‌ای می‌تواند سبب توسعه استان و یا ضد آن باشد، افزود: بخش اعظم ایجاد فضای توسعه در گیلان در اختیار گروه های رسانه‌ای مکتوب و غیر مکتوب است.

هاشم نیا با اشاره به برگزاری بیش از پنج همایش روزانه در گیلان ابراز داشت: اصرار دارند که عالی ترین مقام استان باید در آن شرکت داشته باشد و اگر شرکت نکند و یا سخنرانی نکند بی‌توجهی و اهانت آن مقام تلقی می‌کنند و یا به دلایل مختلف جلسه را به تاخیر می‌اندازندد تا آن مقام حضور یابد و از مهم‌ترین موانع توسعه استان حضور استاندار در همه همایش‌ها است.

وی در پایان از مسئولین رسانه‌های گیلان عاجزانه خواست تا در اجرای ارزش های اسلامی و انسانی کمک کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز