خبرگزاری کار ایران

آلودگی نفتی دریای خزر 300 برابر خلیج فارس است

asdasd

رودخانه های زیبای رشت به مجرای فاضلاب تبدیل شده‌اند/ شاخصهای بهداشت محیط در گیلان وضعیت خیلی مناسبی ندارد

ایلنا - رشت: رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان از برگزاری پانزدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران در آبان ماه جاری در انزلی خبر داد و اذعان کرد: آلودگی نفتی دریای خزر 300 برابر خلیج فارس است، رودخانه های زیبای رشت به مجرای فاضلاب تبدیل شده است و شاخصهای بهداشت محیط در گیلان وضعیت خیلی مناسبی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، دکتر مهرداد فرخی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان با بیان این که امروزه اهمیت صیانت از عوامل محیطی و محیط زیست و نقش آن در ارتقای سطح سلامت جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست، اظهار داشت: محور توسعه پایدار انسان سالم و بی شک انسان سالم فقطدر محیطسالم قابل پرورش است.

وی خاطر نشان کرد: از این رو حفاظت از محیط زیست و بهداشت عمومی در تمام برنامه های توسعه ای اجتناب نا پذیر است و توجه به این نکته ما را بر آن می دارد که در حوزه بهداشت محیط هر چه عمیق تر به تفکر نشسته و هرچه کوشاتر در این مسیر حرکت کنیم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ابرازداشت: آمارهایی که امروزه توسط سازمان معتبری نظیر بهداشت جهانی ارائه شده حاکی از این است بیش از 80 درصد ازبیماریهایی که در دنیا شایع هستند با کنترل عوامل محیطی با تامین آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب قابل پیش گیری هستند.

فرخی، نقش عوامل محیطی در بیماریهای نوپدید و باز پدیدی از جمله آلودگی که سبب فوت انسانها و گریبانگیر بشریت شده بسیار شناخته شده و مهم دانست و تصریح کرد: نقش آلاینده های محیط زیست در بروز سرطانها که آمار آن تکان دهنده هست که همه ما را به فکرو فرو می برد.

وی از برگزاری برگزاری پانزدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران در آبان ماه جاری در سالن آموزش و پرورش دهکده ساحلی انزلی خبر داد و متذکر شد: بانی برگزاری این همایش های در سال 74 دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده که به غیر دو سال وقفه همه ساله در یکیاز استانها برگزار شده و امسال نیز افتخار برپایی آن برای اولین بار با گیلان است.

این مسئول، اذعان کرد: استان گیلان ازنظر محیطزیستی دارای اکو سیستم و محیطزیست بسیار شکننده ای دارد و متاسفانه شاخص های بهداشت محیطی آن وضعیت خیلی مناسبی ندارد.

فرخی با ابراز ناخرسندی شدید از این که دو رودخانه زیبای گوهر رود و زرجوب رشت که در گذشته محل تفریح مردم امروز تبدیل به مجرا و انباشت فاضلاب ها شده است، بیان داشت: این امر علاوه بر خطرات زیست محیطی، سلامت جامعه را به خطر می اندازد که الحمدالله این همت در بین مدیران وجود دارد که این گونه مشکلات راحل کنند.

وی راه حل رفع این گونه مشکلات استفاده ازنظریات متخصصان این رشته بیان و تاكید كرد: برگزاری پانزدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران در گیلان فرصت غنیمتی هست که مشکلات زیست محیطی و بهداشت محیطی این استان را به اطلاع بیشتر صاحب نظران این رشته در سطح کشور برسانیم.

به گفته دبیر علمی پانزدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران در گیلان، در این سمینار اساتید دانشگاه، پیش کسوتان رشته بهداشت محیط،دانشجویان مقاطع کارشناسی و تکمیلی، کارشناسان و کارشناسان مسوول بهداشت محیط سراسر کشور و نیز تعدادی از مدیران ارشد کشور از جمله معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت و به احتمال زیاد رئیس سازمان محیط زیست کشور شرکت خواهند داشت.

فرخی، اظهار کرد: طی 3ماه فراخوان همایش بیش از 650 مقاله توسط دبیرخانه آن دریافت شده که با بررسی توسط هیئت داوران منتخب بیش از 50 مقاله به صورت سخن رانی و هم چنین 150 مقاله به صورت پوستر در زمان برگزاری ارائه خواهد شد.

وی گفت: در روز دوم همایش یک پنل تخصصی در ارتباط با مدیریت پسماند گیلان و شهرهای ساحلی برگزار خواهد شد که در آن از شهردار رشت، رئیس سازمان بازیافت و مدیرکل محیط زیست استان دعوت خواهیم کرد در این همایش به همراه چند تن ازصاحب نظران و دانش مندان حوزه مدیریت پسماندها به سوالات شرکت کنندگان در حوزه های علمی و اجرایی پاسخ بدهند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یاد آور شد: ازجمله محورهای این همایش اپیدمولوژی و پزشکی محیطزیست، بیماریهای نوپدید و بازپدید مرتبط با محیط زیست، روش های و فرآینده های تصفیه فاضلاب، آلودگی منابع، آبهای زیر زمینی، سطحی، تالابها و دریاها با تاکید بر دریای خزر است.

فرخی ادامه داد: روشهای نوین تصفیه آب با روی کرد حذف ترکیبات آلی و سموم، آلودگی های صنعتی (هوا، فاضلاب، زباله و شهر کهای صنعتی)، مدیریت مواد زاید جامد، مدیریت بهداشت در مبارزه با آفات و ناقلین، بلاهای طبیعی و شرایط اضطراری و هم چنین کلیات بهداشت محیط در حوزه های مواد غذایی، بهداشت مسکن و پرتوها از دیگر محورهای این همایش ملی است.

وی با ابراز این نکته که امرو ما می شنویم آلودگی نفتی دریای خزر 300 برابر خلیج فارس است و باید این موضوع در یک نشست علمی بررسی بشود، خاطر نشان کرد: 3مورد مقاله توسط دبیرخانه این همایش دریافت شده که ارائه یک مورد از آنها در زمان برگزاری این کنگره پذیرفته شده، ضمن این که درخصوص شناگاههای آلوده این دریا نتایج بسیار جالبی در این مقاله توسط متخصصان عنوان شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز