خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی

انتقادنماینده الیگودرز نسبت به پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت،

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۳

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد نسبت به پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت، گفت: در حال حاضر نرخ خرید تضمینی محصول استراتژیکی مانند گندم کیلویی ۵۵۰ تومان تعیین شده که این میزان باید افزایش یافته و دولت نیز برای توسعه صادرات و تولید گندم باید از ظرفیت های بخش خصوصی نیز استفاده کند.

 خرم آباد - ایلنا: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد نسبت به پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت، گفت: در حال حاضر نرخ خرید تضمینی محصول استراتژیکی مانند گندم کیلویی ۵۵۰ تومان تعیین شده که این میزان باید افزایش یافته و دولت نیز برای توسعه صادرات و تولید گندم باید از ظرفیت های بخش خصوصی نیز استفاده کند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، محمد تقی توکلی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: با توجه به اینکه در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی قرار داریم، واردات هرگونه محصولات کشاورزی و به خصوص گندم باعث می‌شود تا به تولید داخل ضربه وارد شده و کشاورزان نسبت به تولید محصول دلسرد شوند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی همواره از تولید ۱۳میلیون تنی سالانه گندم آمارهایی ارایه می‌دهد، درصورتیکه به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، سیلوها خالی از محصول بوده و میزان تولید نیز در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

وی اظهارداشت: دولت برای تشویق و ترغیب کشاورزان به تولید بیشترباید با اتخاذ استراتژی اقتصادی کارآمد زمینه را طوری فراهم کند که کشاورزان دغدغه ای برای فروش محصولاتشان نداشته باشند.

این نماینده مجلس نهم، تأکید کرد: خرید تضمینی گندم پایین تر از نرخ جهانی این محصول است و این امر موجب شده تا کشاورزان با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم کنند.

وی در ادامه با انتقاد از کیفیت پایین گندم تولیدی در کشور، یادآورشد: در حال حاضر حدود یک میلیون تن گندم در سال وارد می شود که این میزان واردات با توجه به مصرف داخل ناچیز بوده که عمده ترین دلیل آن کیفیت پایین گندم تولیدی در کشور است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس، افزود: در حال حاضر وضعیت تولید، صادرات و واردات محصولات کشاورزی و به خصوص گندم مطلوب نیست که دولت باید به این بخش توجه کرده و رسیدن به خودکفایی در تولید گندم را براساس افق بیست ساله نظام مد نظر قرار دهد.

رئیس کمیته آب مجلس، گفت: هنگامی که دولت گندم را با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری نمی کند، کشاورز نیز از فروش گندم به دولت با نرخ پایین خودداری کرده و دولت نیز به ناچار برای تأمین آرد مورد نیاز داخل اقدام به واردات با نرخی بالاتر از خرید تضمینی می کند که این به تولید ملی ضربه وارد می کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان یادآور شد: دولت باید به جای اینکه با قیمت بالا از خارج از مرزها نسبت به واردات گندم اقدام کند، این میزان ارز را در اموری دیگر نظیر اشتغال و تولید هزینه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز