خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان خبر داد:

کشف 2 کتیبه قدیمی در کوهدشت

کد خبر : ۴۹۰۲۴

2 کتیبه مربوط به دوره ساسانی درکاوش‎های باستان شناسی قلعه گوری سیمره در شهرستان کوهدشت کشف شد.

2 کتیبه مربوط به دوره ساسانی درکاوش‎های باستان شناسی قلعه گوری سیمره در شهرستان کوهدشت کشف شد.

به گزارش ایلنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: کاوشگران این ۲ کتیبه را با پایان یافتن کار کاوش در محوطه قلعه گوری رماوند در شهرستان کوهدشت کشف کردند.
آقای قربانی افزود: کاوشگران در این کاوش علاوه برکشف گچبری‎های نفیس دوران ساسانی، ۲ کتیبه
به خط پهلوی ساسانی را که بر روی دو کاسه سفالی نوشته شده است از زیر خاک بیرون آورند.
وی گفت: این سفال نوشته‎‌ها که در ادبیات باستان‌شناسی بنام استروکا معروف هستند نخستین نمونه‎هایی است که در لرستان بدست می‌‎آیند.
سرپرست کاوش محوطه قلعه گوری رماوند گفت: استروکاهای کشف شده شامل دو کاسه سفالی بوده
که یکی از آن‌ها دارای ۱۳ سطر نوشته به شکل مدور از لبه تا کف ظرف را در بر گرفته است و دیگری دارای ۸ سطر نوشته است که برای قرائت این کتیبه‎‌ها با زبان‌شناسان مطرحی در داخل و خارج کشور مکاتبه شده است.
عطا حسن‎پور با بیان اینکه دوران ساسانی از جمله دوران‎های تاریخی در لرستان است که نسبت به سایر ادوار فرهنگی، اطلاعات اندکی از آن در دست است گفت: فقر اطلاعات دوران ساسانی در لرستان بسیار محسوس و منحصر به کاوش‎های دهه ۶۰ در قلعه کهزاد ویزنیار است.
کشف گچبری‎های نفیس با مضامین اساطیری از جمله نقوش گراز و قوچ، می‌‎تواند در شناخت هرچه بیشتر از مذهب دوران ساسانی و حوزه گسترش و نفوذ آن در لرستان موثر واقع شود.
سایر نـقوش گچبری بدست آمده شامل موتیف‎های هندسی از جمله دوایر متـحدالمرکز، لوزی‎های تودرتو، نقوش فلس ماهی، موتیف‎های گیاهی همچون نقوش برگ شبدری، بـرگ کنـگری، گل لوتـوس، اوکـانتوس، گل نیلوفر، گل آفتابگردان و موتیف‎های انسانی و حیوانی می‌‎شوند.
آقای حسن‎پور افزود: امید است با مطالعه یافته‎های بدست آمده از دو فصل کاوش محوطه قلعه گوری
و ترجمه کتیبه‎‌ها، زوایای تاریکی از دوران پرفروغ ساسانی در استان لرستان روشن شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز