خبرگزاری کار ایران

پارکینگ در کوچه‌پس‌کوچه‌ها/

لرستانی‌ها از پارک خودروها گله‌مندند

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۷۲

شهر خرم آباد، ملقب به «دیار فلک والافلاک» و الحاق شده به «كلانشهرها» را باید «شهر بی‌پاركینگ» نامید؛ چرا كه شهر فاقد پاركینگ عمومی خوب بوده و در خور لقب خود، ساكنان یك كلانشهر و یك شهر شهره به گردشگری نیست.

 شهر خرم آباد، ملقب به «دیار فلک والافلاک » و الحاق شده به «كلانشهرها» را باید «شهر بی‌پاركینگ» نامید؛ چرا كه شهر فاقد پاركینگ عمومی خوب بوده و در خور لقب خود، ساكنان یك كلانشهر و یك شهر شهره به گردشگری نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد،با عبور از ترافیک کلافه کننده خیابانهای كم عرض شهر، به دنبال محلی مطمئن برای پارک خودروی خود هستی زمانی طولانی به دنبال محل پارک می‌گردی چون جای پارك پیدا نمی‌كنی دست آخر خودروی خود را در كوچه پس‌كوچه‌ها پارك می‌كنی یا با قبول جریمه در محل پارك ممنوع متوقف می‌شوی اینها نشان می‌دهد كه شهر خرم آباد، ملقب به «دیار فلک والافلاک » و الحاق شده به «كلانشهرها» را باید «شهر بی‌پاركینگ» نامید؛ چرا كه شهر فاقد پاركینگ عمومی خوب بوده و در خور لقب خود، ساكنان یك كلانشهر و یك شهر شهره به گردشگری نیست.

محل مسكونی یا منبع كسب درآمد شهرداری

هر چند برخی محوطه‌ها و كوچه‌های عریض واقع در پشت خیابانهای اصلی نام پاركینگ را با خود یدك می‌كشند كه در آنجا هم، عوامل فسفری‌پوش شهرداری با عنوان «پاركبان» از مردم پول دریافت می‌كنند اما ساکنان کوچه كه به رفاه و آسایش نیاز دارند با دیوارنوشته‌های "پارك ممنوع، پارك مساوی با پنچر و لطفاً پارك نكنید" رعایت نشدن حقوق شهروندی را گوشزد می‌كنند. به تازگی هم دستگاه‌های پاركومتر جایگزین فسفری‌پوش‌‌ها شده و سر از هر جا درمی‌آورند.

مردم ساكن در این محله‌ها بر این اعتقادند كه شهرداری با نصب پاركومتر جلوی در منازل مسكونی به جای چاره‌اندیشی برای رفع كمبود پاركینگ و از محوطه جلوی در واحد‌های مسكونی مردم برای خود كسب درآمد می‌كند و در عوضِ آن به مردم ساكن هم خدمات لازم را ارائه نمی‌دهد.

البته 3 سال است كه می‌گویند قرار است یك پاركینگ طبقاتی با ظرفیت 300 خودرو اطراف سبزه میدان و در محوطه سزه میدان ساخته شود كه آن هم با كندی بسیار پیش می‌رود و ظرفیت محدودی دارد و در نهایت این پروژه جوابگوی نیاز نخواهد بود.

از آنجایی که خرم آباد از شهرهای گردشگرپذیر کشور است و در بیشتر فصلهای سال پذیرای مهمانان و گردشگران است، مشكل كمبود پاركینگ بسیار مشهودتر بوده و سردرگمی مسافران را در پی دارد.

اجرای طرح‌های عجیب و غریبی چون یك طرفه كردن خیابان‌ها، پارك سوار و سایر طرح‌های ترافیكی هم كه موردی اجرا شده و بی‌سرانجام مانده‌اند نیز نتوانسته باری از ترافیك همدان بكاهد.

مشکل پارک خودروها در مرکز استان اگر هر ساله مطرح بوده اما با نزدیك شدن به فصل خرید مردم در ایام پایانی سال وضعیت حادتری به خود می‌گیرد و مشکلات فراوانی را هم برای مردم و هم رانندگان ایجاد کرده است. مسئولان شهری امیدوار بودند كه با اجرای پیاده‌راه در رینگ اول شهر مشكل ترافیك و پارك خودرو حل شود اما گویا باز هم مجبور شدند خیابان‌های مسدود شده را به روی خودروها بگشایند؛ چرا كه طرح به زعم كارشناسان طرح پخته‌ای نبود.

بازار خرم آباد در مركز شهر واقع شده و چون برای تردد از هر نقطه‌ای نیاز است سری به مركز شهر بزنیم و با نزدیک شدن به عید نوروز و تب و تاب خریدها، ورود عابران به خیابان‌ها و میدان اصلی شهر گره ترافیك روز به روز كورتر می‌شود و صدای بوق تاكسی‌ها بیش از پیش آزار دهنده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تدبیر مجموعه‌اش را برای تخلفات این ایام جریمه خودروهای متخلف ساكن مثلاً توقف در ایستگاه اتوبوس یا جلوی درِ منازل و انتقال بی‌چون و چرای آن به پاركینگ می‌داند اما آیا با این جریمه‌ها مشكل حل خواهد شد؟

یکی از شهروندان در همین زمینه می‌گوید: مهمترین پارکینگ موجود در خرم آباد، پارکینگ طبقاتی واقع در خیابان سبزه میدان است كه به دلیل كارشناسی نبودن ساخت آن در این قسمت، شهروندان در ساعات اوج ترافیک کمتر تمایل دارند خودروی خود را در آن جا پارک کنند لذا به پارك خودرو در محلهای سكونت مردم اقدام می‌نمایند كه این برای ساكنان محل خوشایند نیست.

بیشترین معترض پارك خودروی جلو درِ منازل، شهروندان ساكن در محله سبزه میدان هستند، یک شهروند ساكن این محل می‌گوید: تعداد خودروهایی كه در این محل پارك می‌شود و برای شهرداری به مكانی برای كسب درآمد تبدیل شده است چنان زیاد است كه دیگر این محله از حالت یك محل مسكونی خارج شده است.

وی دیگر مشكل پارك خودروها در نقاط مسكونی را تجمع معتادان در اطراف این خودروهای ساكن برای تزریق مواد دانست و گفت: كودكان ما حین دیدن چنین صحنه‌هایی چه خواهند آموخت؟

کریم فولادوندكه در سبزه میدان! ساكن است با اشاره به خودروی پارك شده در جلوی در ورودی ساختمان می‌گوید: هر چند كوچه، محلی عمومی است و متعلق به شخص نمی‌باشد اما آیا اگر نیاز به آسفالت باشد، همیاری(كمك هزینه پول آسفالت) از عموم مردم اخذ می‌شود؟!

جالب آنكه مسئولان شهری خرم آبادهم خود بارها به مشكل نبود پاركینگ در همدان اذعان نموده‌اند؛ بطوری که رئیس شورای شهر خرم آباد در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشته بود كه «خرم آباد از لحاظ پاركینگ طبقاتی فقیر است.»

مدیر‌كل محیط ‌زیست استان و فرماندار خرم آباد نیز هر كدام مهمترین دلیل ترافیك خرم آّباد را كمبود پاركینگ بیان كرده بودند.

با وجود اینكه مسئولان خود به این مشكل واقف هستند تاكنون چاره‌ها از روی ناچاری بوده است؛ بگونه‌ای هیچكدام از تصمیم‌هایی كه در جلسه شورای ترافیك مصوب شده است دائمی نبوده و برای مدت كوتاهی به اجرا در آمده است.

شاید بد نباشد خرم آباد را به بیماری تشبیه کنیم که از کلکسیونی از بیماریها رنج می‌برد و هنوز از یک اتاق عمل بیرون نیامده است، كه باید برای جراحی دیگری برده شود. آیا بیمار می‌تواند به این همه جراحی در یک زمان کوتاه تن بدهد و جان سالم به در برد؟

‎امروز خرم آّباد علاوه بر مشكل واحدهای مسکونی فرسوده، ترافیک اعصاب خردکن، ضعف سیستم حمل و نقل عمومی و صدها مشکل ریز و درشت دیگر از کمبود پارکینگ هم رنج می‌برد. در چنین وضعیتی آیا می‌توان امیدوار بود شهر در یک بازه زمانی کوتاه به سلامت از اتاقهای متعدد جراحی عبور کند؟ پاسخ به این سؤال منفی است، اما ریشه‌های آن را در یک عبارت کوتاه می‌توان این گونه بیان کرد: «شهر خرم آباد معضلات متعددی را به دوش می‌کشد، اما در مدیریت، برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص اعتبارات، با آن مثل یک شهر کوچک رفتار می‌شود.»

اول حل مشكل پاركینگ بعد شماره‌گذاری خودرو

‎مشکل نبود جای مناسب برای پارک خودروها اگرچه به ظاهر یک موضوع مجرد است، ولی در اصل از یک معضل ساختاری و مدیریتی ناشی می‌شود.

در برخی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند نروژ، دانمارک و کشورهای پهناوری مانند کانادا و استرالیا، مسئله‌‌ای به نام «پارکینگ» پس از تولید انبوه یا وارد کردن خودروها مطرح نمی‌شود. ‎

اما در کشور ما حتی خودروهای فرسوده هم به کُندی در حال خارج‌ شدن از دایره مصرف هستند كه باید گفت به نسبت تولید خودروها، اتومبیلهای فرسوده‌ای از رده خارج شده(كه در استان لرستان از ابتدای امسال 4 هزار و 500 مورد از رده خارج شده‌اند) نمی‌شود. به گفته سرهنگ پرویز حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان روزانه بیش از 40 دستگاه خودرو در همدان شماره‌گذاری و به وسایل نقلیه این شهر اضافه می‌شود؛ این در حالی است که در خرم آباد فقط تعداد بسیار محدودی پارکینگ خرد در حاشیه خیابانها وجود دارد که از آن به ‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود.

نبود هماهنگی بین اعضای شورای ترافیك

وجود پارکینگ در هر شهر و به‌ ویژه مراکز شهرها و محلهای پر رفت‌ و آمد، یکی از الزامات کاهش ترافیک و ایجاد امنیت و آرامش در شهروندان است، چه این که نبود پارکینگ موجب توقف خودروها در حاشیه خیابان‌های اصلی شهر و جلوی درِ منازل مسكونی می‌شود و ضمن ایجاد اختلال در رفت و آمد مردم، بر بار ترافیکی خیابانها نیز می‌افزاید و حوادث رانندگی را موجب می‌شود كه در حقیقت در این مورد مسئولان مقصر اصلی بی‌نظمی‌ها هستند.

دستگاههای مربوط در خرم آباد هر كدام این كار را وظیفه دیگری می‌دانند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خرم آباد به عنوان یكی از اعضای شورای ترافیك كه دخیل در این امر است در پاسخ به مشكل ترافیك و پارك خودروها در محل‌های مسكونی می‌گوید: ساماندهی و ایجاد پاركینگ وظیفه ما نیست باید شهرداری با كمك گرفتن از بخش خصوصی به فكر حل این مشكل باشد.

سرهنگ پرویز حسینی می‌افزاید: در خرم آباد پاركینگ به معنای واقعی خود وجود ندارد. مراكز تجاری و اداری هم كه به تازگی ساخته شده‌اند فاقد پاركینگ هستند و این مشكل هم مربوط به شهرداریهاست؛ چرا كه با دادن مجوز مشكل شهری را موجب شده است.

حل مشكل کمبود پارکینگ با درایت مسئولان

مشكل كمبود پاركینگ در خرم آباد، مربوط به دیروز و امروز نیست، بلكه شهروندان خرم آبادی سالهای سال است كه آن را تحمل می‌كنند. شاید بتوان گفت كه بخش عمده‌، مشكل كمبود فضای مناسب برای پارك خودرو در خرم آباد به كوتاهی و كم‌كاری شهرداران امروز و گذشته در ارائه مجوز به ساخت‌وسازهای بدون رعایت ایجاد پاركینگ باز می‌گردد. هرچند باید توجه داشت كه به گفته مسئولان، با ورود شمارگان بالای خودروها به معابر شهری، سرانه خودرو از یک دستگاه به ازای هر واحد مسکونی به 2 یا 3 واحد، افزایش پیدا می‌کند که این امر موجب ازدحام خودروها در حاشیه خیابانها و کوچه‌ها می‌شود.

حال اگر به این ازدحام و شلوغی نیاز خودروهای عبوری به توقف در مسیر هم افزوده شود، شهر را به پارکینگ بزرگی تبدیل می‌كند که کنترل و مدیریت آن به آسانی میسر نیست‎.‎ به هر حال توسعه پارکینگهای طبقاتی از ضرورتهای اولیه یک کلانشهر به شمار می‌آید

 محمود داودی نژاد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز