خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران:

كارگران بیكار صنعتی به صف كارگران ساختمانی می‌پیوندند

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۶۸

علیرغم اینکه در قانون بیمه کارگران ساختمانی شرط سنی قید نشده است، امروز تامین اجتماعی از ثبت نام کارگران بالای ۵۰ سال ممناعت بعمل می‌آورد.

ایلنا - ساری: رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران گفت: با تعطیلی واحدهای صنعتی، كارگران بیكار اغلب به صف كارگران ساختمانی می‌پیوندند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در ساری، هادی ساداتی بازار كسب و كار را مجموعه‌ای مرتبط دانست و تاكید كرد: پدید آمدن بحران در صنایع تنها كارگران صنعتی را متضرر نمی‌كند، بلكه با تعطیلی یك واحد صنعتی كارگران بیكار در صف كارگران ساختمانی قرار می‌گیرند و با وجود محدودیت بازار كار، ما نیز درگیر بحران صنایع می‌شویم.

این فعال صنفی ادامه داد: یکی از بی‌عدالتی‌هایی که به کارگران ساختمانی تحمیل می‌شود این است که عده‌ای به نام کارگران ساختمانی و با در دست داشتن کارت مهارت از مزایای تامین اجتماعی بهره‌مند هستند و در مقابل کارگران حقیقی ساختمانی در لیست‌های انتظار بیمه قرار دارند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران خواستار اجرای ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار شد و گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای طبق این قانون موظف است انجمن صنفی کارگران ساختمانی (كه بر اساس ماده ۱۳۱ قانون کار در سراسر كشور تشكیل شده است) را به رسمیت بشناسد و اعطای كارت مهارت را منوط به كسب مجوز از انجمن‌های صنفی كارگران كند.

ساداتی با تشریح اینکه بعلت شرایط آب و هوایی بسیاری از کارگران ساختمانی در ماه ۱۰ الی ۱۵ روز بیکار می‌شوند گفت: کارگری که روزانه بین ۱۵ الی ۲۵ هزار تومان دستمزد می‌گیرد و بیش از نیمی از سال بیکار است طبیعتا در بد‌ترین شرایط معیشیتی به سر می‌برد و نبود مصالح و بستر کار، خستگی مفرط فیزیکی و یا بیماری ناشی از کارهای سخت و زیان آور در این گرانی وانفسا ما را درشرایطی قرارداه است که قادر به تامین نان شب خود نیستیم.

وی گفت: ما تقاضای مزد اضافی نداریم و انتظار داریم که این یک لقمه بخور و نمیر از ما دریغ نشود اما وقتی یك واحد صنعتی در سطح کشور تعطیل می‌شود و کارگران آن بیکار می‌شوند بخش عمده‌ای از این کارگران در صف کارگران ساختمانی قرار می‌گیرند.

این فعال کارگری در ادامه این گفتگو با ابراز تاسف از عدم اجرای قوانین حمایتی در دستگاههایی اجرایی کشور، گفت: علیرغم اینکه در قانون بیمه کارگران ساختمانی شرط سنی قید نشده است، امروز تامین اجتماعی از ثبت نام کارگران بالای ۵۰ سال ممناعت بعمل می‌آورد.

ساداتی درباره تبعات این شرط سنی ادامه داد: اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم بسیاری از این کارگران نزدیک به ۳۰ سال است که بکار ساختمانی مشغول هستند و عدم اجرای بیمه کارگران ساختمانی از سوی تامین اجتماعی منجر به آن شده که این قشر با نگرانی و دلواپسی زندگی کنند.

وی خاطر نشان ساخت: اخیرا هم زمزمه‌هایی از بعضی از مسئولین بگوش می‌رسد که در سال ۹۲ تعهدات سازمان تامین اجتماعی نسبت به کارگران ساختمانی به اتمام خواهد رسید و این موضوع نیز بر نگرانی كارگران خواهد افزود.

ساداتی در ادامه با بیان اینکه افزایش حبابی قیمت‌ها توسط دلالان، موجب بحران اقتصادی شده است، گفت: سوء مدیریت و محدود شدن مطلق اعتبارات و مشارکت‌های بانکی که به صورت انحصاری فقط توسط بانک مسکن به متقاضیان، کارفرمایان و انبوه سازان ارائه می‌شود، از یکسو و عدم کنترل بازار از سوی دیگر موجب افزایش قیمت کالا‌ها و مصالح ساختمانی شده است.

وی افزود: متاسفانه امروز شاهد افزایش ۲۰ الی ۱۰۰ درصدی مصالح ساختمانی در کشور هستیم و این رشد کاذب منجر به آن شده که ساخت و ساز‌ها متوقف و بی‌کاری کارگران ساختمانی گسترش یابد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز