خبرگزاری کار ایران

نخستین جشنواره تئاتر معلولان منطقه خزر در شهرستان بابلسر برگزار شد

کد خبر : ۲۶۳۴۸

یکی از شگفتی‌های این جشنواره این بود که سوئدی‌ها با دیدن تئاتر معلولان ما، ابراز شگفتی کرده و باورشان نمی‌شد که اینها معلول هستند.

ایلنا - ساری: داور دومین جشنواره تئاتر معلولان منطقه خزر، گفت:‌ مهم‌ترین اصلی که برای ما در این جشنواره مطرح است، نگرش مردم عادی به معلولان است.

به گزارش ایلنا، دکتر کمال‌الدین شفیعی در محل دبیرخانه دومین جشنواره تئاتر معلولان منطقه خزر در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ نخستین جشنواره تئاتر معلولان منطقه خزر در شهرستان بابلسر برگزار شد و اگرچه نواقصی داشت اما در عین حال بسیار باشکوه بود.

وی ادامه داد:‌ مهم‌ترین اصلی که برای ما در این جشنواره مطرح است، نگرش مردم عادی به معلولان است.

شفیعی با بیان اینکه اگر برای جشنواره آثاری را انتخاب کنیم که از ناتوانایی‌ها حرف بزند، خوب نیست، متذکر شد:‌ باید نگاه درست به معلول را جانشین نگاه ترحم‌آمیز کنیم.

وی با اشاره به اینکه نباید نگاه آنگونه باشد که معلول ناتوان است، گفت: یکی از گرفتاری های ما این است که به توانایی مغزی آدم‌ها کمتر ارج می‌گذاریم.

شفیعی با بیان اینکه در تئاتر معلولان به بروز تواناییش های خفته در درون معلولان و بازیابی آن توجه می‌کنیم، تصریح کرد: هر فردی که کار تئاتر معلولان را می‌بیند متعجب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره تئاتر معلولان در کرمانشاه، معلولان تئاتری را اجرا کردند که در اروپا هم به دنبال آن اثر نمی‌روند، ادامه داد:‌ عزت‌الله انتظامی با دیدن تئاتر معلولان اذعان داشت که در مقابل بازی این افراد، من بازیگر نیستم.

شفیعی با بیان اینکه در جشنواره ترحم نداریم، افزود: آثار خوانده می‌شوند و اگر از نظر هنری و علمی، درست باشد، آن اثر را برای اجرا گزینش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سال 82 تا سال 86 در رابطه با جشنواره تئاتر معلولان، سه جشنواره بین‌المللی داشتیم که از کشورهای لهستان، سوئد، اوگاندا، ارمنستان و آذربایجان حضور داشتند، گفت: یکی از شگفتی‌های این جشنواره این بود که سوئدی‌ها با دیدن تئاتر معلولان ما، ابراز شگفتی کرده و باورشان نمی‌شد که اینها معلول هستند.

شفیعی در همین راستا ادامه داد: می‌گفتند ما هم در سوئد تئاتر معلولان داریم اما اینگونه که شما کار می‌کنید واقعا بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه در برخی استان‌ها متوجه شده‌اند که چگونه در زمینه معلولان فعالیت کنند و برخی استان‌ها هنوز متوجه این قضیه نشده‌اند، اظهار داشت: اما در مجموع همه به نوعی کار می‌کنند.

شفیعی خاطرنشان کرد:‌ برگزار کنندگان جشنواره خزر بیشتر متوجه قضیه شده‌اند و این برای ما بسیار خوب است.

وی افزود:‌ آرزوی من این است که جشنواره تئاتر معلولان به عنوان یک مقوله جدی فرهنگی در کشور جایگاه داشته باشد.

شفیعی با اشاره به اینکه رسانه‌ها از کنار این موضوع به سادگی عبور نکرده و به این جریان بی‌توجه نباشند، یادآور شد:‌ رسانه‌ها کار را معرفی کنند تا مردم هم در جریان این مقوله قرار گیرند.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، رسانه ملی باید در هفته دو ساعت از برنامه‌ها را به معلولان اختصاص دهد، تصریح کرد: این اتفاق نیفتاده است.

داور دومین جشنواره تئاتر معلولان خزر، خاطرنشان کرد: امیدواریم رسانه‌ها تلاش کنند تا صداو سیما این دو ساعت را در اختیار ما بگذارد تا تمام نگرش‌ها نسبت به معلولان را تغییر دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز