خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

تولید بیش از یک میلیون و 970 هزار تن میوه مرکبات در مازندران

کد خبر : ۴۱۰۳۲

مرکبات استان در سال‌جاری بالغ بر یک میلیون و 970 هزار تن است که از این مقدار 75 درصد به انواع پرتقال، 24 درصد به نارنگی و مابقی به سایر ارقام مرکبات اختصاص دارد.

ایلنا- ساری: در سال جاری بیش از یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن میوه مرکبات در باغات استان مازندران تولید گردیده است.

به گزارش ایلنا از ساری، بیش از یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن میوه مرکبات در سالجاری در باغات استان مازندران تولید گردیده است.

رضا عظیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود: استان مازندران با داشتن نواحی وسیع و شرایط آب و هوایی مطلوب و خاک حاصلخیز، یکی از مراکز مهم کشت، پرورش و تولید مرکبات در کشور به شمار می‌آید.

عظیمی تصریح نمود: این محصولات از میوه‌های نیمه گرمسیری است که نقش ویژه‌ای در سلامت انسان دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۱۳۸۵۲ هکتار از اراضی استان مازندران به باغ‌های مرکبات اختصاص داشته افزود: از این مقدار ۹۵ درصد دارای ثمردهی اقتصادی و مابقی در سنین پایین (نهال) می‌باشند.

وی تولید مرکبات استان در سالجاری را بالغ بر یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن اعلام داشت که از این مقدار ۷۵ درصد به انواع پرتقال، ۲۴ درصد به نارنگی و مابقی به سایر ارقام مرکبات اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه مازندران رتبه اول تولید مرکبات کشور را در اختیار دارد افزود: میوه‌های مرکبات تولیدی استان از لحاظ کیفیت بسیار مطلوب بوده و مقدار قابل توجهی از آن قابلیت صادارت داشته بطوریکه می‌توان با فراهم نمودن بسترهای لازم و رفع موانع با همکاری و تعامل با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط، زمینه صادرات به کشورهای هدف (آسیای میانه، عراق و حاشیه خلیج فارس) را بیش از پیش فراهم نمود.

او با بیان اینکه صادارت می‌تواند نقش و تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال، ارز آوری و رونق اقتصادی ایفاء نماید،گفت: انتخاب و معرفی ارقام زودرس نارنگی و پرتقال جهت متوازن نمودن عرضه محصولات و جلوگیری از اشباع بازار در طی محدود زمانی کوتاه، تولید نهال سالم و استاندارد از ارقام تجاری که در حال حاضر به تعداد ۵۰۰ هزار اصله توزیع و ترویج آن بین باغداران مرکبات استان در قالب طرح اصلاح، احیاء و جایگزینی نهال در باغ‌های قدیمی بذری و محلی در نظر گرفته شده، بهبود کیفیت کمی و کیفی میوه‌های مرکبات با انجام عملیات مدیریت تغذیه و کود دهی و بهره گیری از نتایج آزمون نمونه‌های خاک و برگ در باغات میوه، برگزاری کارگاه‌های فنی تخصصی عملیات نوین آبیاری و توسعه و اجرای شیوه نوین کود ـ آبیاری را از جمله برنامه‌های این سازمان جهت بهبود کمی و کیفی باغات مرکبات استان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز