خبرگزاری کار ایران

پروژه سد هراز 15 ماه به تاخیر افتاد

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۶۸

پروژه سد بدلیل بی‌مهری متولیان کشوری 15 ماه به تاخیر افتاده است./مسئولان استانی و کشوری شاهد هستند که عدم جذب اعتبار موجب کندی این پروژه بزرگ می‌شود.

ایلنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: پروژه سد به‌دلیل بی‌مهری متولیان کشوری ۱۵ ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش ایلنا از آمل، رمضان طهماسبی در نشست خبری که به بهانه بازدید خبرنگاران شهرستان آمل با اشاره به اینکه پروژه سد هراز از سی‌ام خردادماه ۸۹ آغاز شد، افزود: مقرر شده بود این پروژه ۳۰ ماهه به اتمام برسد که بدلیل ویژگی ‌خاص سد و بی‌مهری متولیان امر ۱۵ ماه به تاخیر افتاده است.

وی با تاکید براینکه ساخت سد هراز بدلیل ویژگی خاص و عوامل طبیعی آن در دنیا از استثنای ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: در ادامه این پروژه پس از اتمام تونل‌های انحرافی در مسیر سد عملیات اجرایی دیواره آن آغاز خواهد شد.

طهماسبی با اعلام اینکه این پروژه برای ۱۰ سال تصویب شده است، اذعان داشت: تاکنون سه سال از اجرای پروژه گذشته و ۷ سال آن برای ساخت سد باقی مانده است.

این مسئول با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه اختصاص نیافته است، افزود: مسئولان استانی و کشوری شاهد هستند که عدم جذب اعتبار موجب کندی این پروژه بزرگ می‌شود.

طهماسبی تصریح کرد: با توجه به گسل‌هایی در مسیر سد هراز از مهندسین تخصصی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

سد هراز سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد می‌کند

وی با تاکید براینکه تاکنون نماینده مردم آمل برای ادامه احداث سد هراز تلاش بسیاری داشته است، ابراز داشت: متاسفانه مسئولان کشوری به این پروژه که از جایگاه ویژه دنیا برخوردار است بی‌مهری می‌کنند.

طهماسبی عنوان کرد: هم‌اکنون ۲۲ میلیارد تومان از سوی پیمانکار جهت ادامه کار فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از سرمایه‌گذاری سالانه ۲۰۰ میلیارد تومانی این سد پس از اتمام پروژه خبرداد و گفت: با توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی بیش از یکصد خانوار از مزایای این سد بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه سرانه درآمد هر خانوار آملی یک و نیم میلیون تومان خواهد رسید، اضافه کرد: با اجرای این سد کشت مجدد برنج در اراضی کشاورزی مازندران که به سختی صورت می‌گیرد، آسان می‌شود.

طهماسبی با تاکید براینکه بیش از ۳۵ درصد از اراضی مازندران کشت دوم صورت می‌گیرد، ابراز داشت: در سال گذشته ۱۰۰ هزار تن اضافه محصول در این استان داشته که ۵۰ هزار تن برای دشت هراز برآورد شده است.

 

تولید ۴هزار تن ماهی سردآبی در محور سد هراز

به گفته این مسئول: سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان از کشت مجدد محصول برنج درآمدزایی صورت می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه سالانه ۴ هراز تن پرورش ماهی از پلور تا کارگاه سد هراز تولید می‌شود، ادامه داد: افزایش تولید این محصول در محور رودخانه هراز و درآمدزایی ۵۰ میلیارد تومان آن در سال از مزایای دیگر احداث این سد خواهد بود.

طهماسبی از ایجاد ۲۰ هزار شغل ماحصل سد هراز بدون پایدار بیان و عنوان کرد: مهم‌ترین اثراث احداث این سد بداشته شدن معادن و دانه‌بندی‌ها از پلور تا مسیر سد خواهد بود که موجب نجات محیط زیست و منابع طبیعی این استان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: از ۵ شهرستان برخوردار از سد هراز برخی از این شهرستان‌ها صد درصد و برخی تا ۷۰ درصد از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

 

تاپایان سال‌جاری کل مطالعات پروژه سد هراز به اتمام خواهد رسید

وی با تاکید براینکه در اجرای پروژه سد هراز کل مطالعات آن به اتمام خواهد رسید، یادآور شد: پس از اتمام این پروژه در بحث گردشگری سیاست براین است تا به صنعت گردشگری واگذار شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه ۱۵ میلیارد تومان برای هیدرولیکی یا چکاب هزینه در نظر گرفته شده است، افزود: این سد هر شش ماه از سوی متخصصان مجرب مورد بازرسی و چکاب صورت خواهد گرفت.

این مسئول تاکید کرد: همچنین براساس برآورد سال ۸۸ ۶۰ میلیارد تومان خسارت در جهت ساخت جاده جایگزینی برآورد شده که تاکنون سه میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز