خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران:

مزایای تکلیفی حقوق کارگران با توجه به افزایش نرخ تورم افزایش نداشته است

asdasd

با وجود افزایش لگام گسیخته تورم در مراحل گوناگون بعضی از مزایای تکلیفی همانند کمک هزینه خوار و بار و مسکن سالهاست عدد ثابتی دارند و افزایش نیافته‌اند.

ساری-ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران اعلام کرد: مزایای تکلیفی حقوق کارگران با توجه به افزایش نرخ تورم، همچنان رقم ثابتی بوده و افزایش نداشته است.

به گزارش ایلنا از ساری:نصراله دریابیگی با اشاره به ماده 34 قانون کار درباره افزایش حق السعی قانونی کارگران، به ایلنا گفت: با استناد به ماده 34 قانون کار افزایش عادلانه کلیه دریافتی‌های قانونی اعم از مزد یا حقوق، کمک عائله مندی، هزینه های مسکن، خوار و بار و مزایای انگیزشی و عرفی همانند پاداش افزایش تولید و نظایر آن از حقوق قانونی كارگران است.

به گفته این فعال كارگری با وجود افزایش لگام گسیخته تورم در مراحل گوناگون بعضی از مزایای تکلیفی همانند کمک هزینه خوار و بار و مسکن سالهاست عدد ثابتی دارند و افزایش نیافته‌اند.

وی با اعلام اینکه افزایش بن کارگری به عنوان بخشی از مزد با هدف ارتقاء کمیت و کیفیت سفره کارگران در قانون پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: پرداخت بن کارگران از نقدی به غیرنقدی با وجود افزایش رقم ریالی آن در مقایسه با پرداخت غیر نقدی كمتر از یک چهارم افزایش یافته و متناسب با کالاهای غیر نقدی نیست.

به اعتقاد این فعال كارگری به دلیل نابرابری عرضه وتقاضا در بازار كار و سوء استفاده از کارگران به خصوص كارگران قرار داد موقت، شرکتی و پیمانکاری، همین مقدارحداقلی حق السعی نیز به کارگران پرداخت نمی‌شود و این ظلم مضاعف به نیروی کار است.

دریابیگی افزود: شورای عالی کار و هیئت دولت بایدحداقل سالی یکبارکمک هزینه مسکن را افزایش دهند و این در صورتی است که هم اکنون کمک هزینه مسکن کارگران حتی کفاف هزینه یکی از حامل‌های انرژی خانوار کارگری را نمی دهد.

این فعال جامعه کارگری ادامه داد: در روابط كار بین کارگر و کارفرما می‌توان در قالب پیمان‌های دسته جمعی، از مزایای غیر تکلیفی حق السعی در جهت حفظ منافع طرفین (افزایش درآمد کارگر و افزایش سود کارفرما) همانند پاداش افزایش تولید،کارانه، افزایش کیفیت یا تبدیل ضایعات استفاده نمایند.

دریابیگی در خاتمه از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خواست: برای جبران کفی حداقل مزد با خط فقر به صورت جدی تری عمل کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز