خبرگزاری کار ایران

روزنگار حماسه یک تا سوم بهمن 57 تا 65 در همدان

asdasd
کد خبر : ۴۰۱۳۷

پس از رفتن شاه در مورخ 26 دی ماه سال 1357، آیت الله مدنی که در آن زمان در استان لرستان در تبعید به سر می برد از تبعید به همدان بازگشتند و فعالیت هایشان را دوباره از سر آغاز کردند لذا تمامی انقلابیون استان همدان محوریت فعالیت های خود را با رهبری آیت الله مدنی انجام می دادند.

ایلنا-همدان: پس از رفتن شاه در مورخ 26 دی ماه سال 1357، آیت ا... مدنی که در آن زمان در استان لرستان در تبعید به سر می برد از تبعید به همدان بازگشتند و فعالیت هایشان را دوباره از سر آغاز کردند لذا تمامی انقلابیون استان همدان محوریت فعالیت های خود را با رهبری آیت ا... مدنی انجام می دادند.

به گزارش ایلنا؛ راهپیمایی بی نظیر30 دی ماه سال 1357 هم زمان اربعین حسینی به وقوع پیوست و در شهر همدان نیز بیش از صد هزار نفر از مردم انقلابی در این تظاهرات شرکت کردند.

روز بعد یعنی در یک بهمن ماه همین سال پس از راهپیمایی های باشکوه متوالی مردم همدان در دی ماه 57 و احساس عجز نیروهای نظامی و انتظامی، علناً کنترل شهر همدان بوسیله انقلابیون و با هدایت آیت ا... مدنی صورت می گرفت.

1360/11/1: تشکیل هسته ی اولیه ی تیپ 27 محمد رسول الله توسط کادر سپاه پاسداران همدان

هسته ی اولیه ی تیپ 27 محمد رسول الله توسط کادر سپاه پاسداران همدان (جبهه میانی سر پل ذهاب) پاوه و مریوان در پادگان دو کوهه اندیمشک تشکیل گردید.

در یک سفر مکه که در این سفر سرداران شهید؛ احمد متوسلیان، محمد ابراهیم همت و محمود شهبازی حضور داشتند زمانیکه در مدینه در مجاورت مرقد پیامبر اسلام(ص) قرار گرفتند با هم عهد می بندند که تیپی را تحت عنوان محمد رسول الله تشکیل دهند که پس از بازگشت،مبادرت به تشکیل یگان نموده و و مقر آنان نیز پادگان دو کوهه اندیشمک واقع شد ضمن اینکه عدد 27 ابتدای این نام نیز به دلیل بعثت پیامبر می باشد که در تاریخ 27 رجب رخ داده بود.

اولین عملیات های این تیپ عملیات فتح المبین و بیت المقدس بوده است که رزمندگان همدانی نیز بعنوان اعضای ثابت در این عملیات ها حضور داشتند.

1361/11/1: استقرار تیپ انصار الحسین (ع) در پادگان ا... اکبر اسلام آباد غرب

در این سال فرماندهان استان به این نتیجه رسیدند که یگان مستقلی را تشکیل بدهند و این یگان با عنوان انصار الحسین (ع) تشکیل شد و در اوایل بهمن ماه طبق دستور سپاه رزمندگاناین یگان در پادگان الله اکبر استقرار یافتند.

1365/11/1: شهادت سردار ناصر قاسمی و محمد علی رفیعی زاده در عملیات کربلای 5

سرداران رشید ناصر قاسمی فرمانده ی محور و محمد علی رفیعی فرمانده گردان پدافند هوایی لشگر 32 انصارالحسین (ع) در منطقه شلمچه به شهادت رسیدند.

در همین ایام عملیات کربلای 5 که بزرگترین عملیات دوران دفاع مقدس بوده است به اوج خود رسید و رزمندگان اسلام توانستند با وارد ساختن تلفات و خسارات سنگین خود را به ان طرف نهر جاسم برسانند و مشغول پدافند شوند که سردار شهید ناصر قاسمی که فرمانده بسیج همدان بود، فرماندهی این محور عملیاتی را نیز بر عهده گرفته و در این روز به درجه رفیع شهادت نائل شد.

1365/11/2: آماج حملات هوایی و موشکی دشمن به همدان، ملایر، نهاوند/ارسال کمک به جبهه های نبرد و بازسازی مناطق جنگی

آماج حملات هوایی و موشکی دشمن به همدان، ملایر و نهاوند در این روز اتفاق افتاد که منجر به شهادت و مجروحیت صد ها نفر از مردم بی گناه شد همچنین ارسال گسترده کمک های مردمی استان همدان به جبهه های نبرد و پشتیبانی از فرزندان رزمنده خود در این روز صورت گرفت.

اوج حملات دشمن در دوران 8 سال دفاع مقدس در اواخر دی و اوایل بهمن سال 65 بود، به دلیل اینکه دشمن در عملیات کربلای 5 مغلوب شده بود و احساس شکست می کرد لذا از جانب عراق نیز تحت فشار واقع می شد، به همین دلیل برای تخریب روحیه رزمندگانی که در این عملیات نیز حضور داشتند و با توجه به اینکه لشکر 32 انصار الحسین همدان بیشترین نقش را در عملیات های شلمچه ایفا کرده بود شروع به بمباران های هوایی ملایر و تویسرکان که تا ان زمان حمله هوایی نداشته نمودند.

شایان ذکر است، نهاوند تنها شهری بود که مورد اصابت حمله موشک زمین به زمین دشمن بعثی قرار گرفت و بیشترین نوع صدمه و کشته را در پی داشت.

گفتنی است: استان همدان از نظر تعدد حملات هوایی دشمن مقام 6 را پس از 5 استان مرزی (خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی) دارد، همچنین شهر همدان نیز از نظر تعدد بمباران ها در بین شهرهای کل کشور پس از آبادان، خرمشهر، کرمانشاه و... دارای مقام نهم می باشد.

3/11/1362: اعزام داوطلبانه جوانان سلحشور بهار و رزن همدان به جبهه های نبرد

در ادامه عزیمت جوانان سلحشور میهن اسلامی به جبهه های جنوب و غرب کشور به منظور سرکوبی دشمن بعثی گروهی از داوطلبان بخش رزن و بهار همدان جهت نبرد با ارتش بعثی عراق عازم میدان ها ی جنگ شدند.

3/11/1365: شهادت جهادگر ایرج تیموری

وی در سال 1330 در روستای سنگستان از توابع همدان به دنیا آمد. وی پس از اخذ دیپلم وارد دانشسرای تربیت معلم شد و همزمان نیز فعالیت های انقلابی خود را آغاز نمود تا اینکه پس از اتمام خدمت سربازی به استخدام آموزش و پرورش درآمد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سپاه پاسداران و سپس جهاد سازندگی پیوست و بارها به عنوان جهادگر به جبهه  رفت تا اینکه در عملیات کربلای 5 در شلمچه به عنوان سومین شهید خانواده به درجه رفیع شهادت رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز