خبرگزاری کار ایران

علی اکبر ولایتی با دفاع از نامه ارسالی به محمد مرسی:

مصری ها به مدل نظام ما نیازمند هستند

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۱۶

ولایتی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر برآورد کلی از انتخابات پیش رو گفت: انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد البته بخوبی. انتخابات پیش رو بعلت پیچیدگی هایی که دارد، بی نظیر است. همه را باید به هوشیاری و مراقبت دعوت کرد تا درون "چاله" نیفتیم.

ایلنا-یزد: علی اکبر ولایتی گفت: مصری ها چه بخواهند، چه نخواهند به مدل نظام ما نیازمند هستند.

به گزارش ایلنا از یزد، مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل پنج شنبه شب در مراسم اختتامیه کنگره «انتظار و بیداری اسلامی» در یزد به بیان تاریخچه ایجاد بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی و نقش رهبری در این راستا پرداخت.

علی اکبر ولایتی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه عبارت «بیداری اسلامی» در چند سال اخیر مطرح شده و بحث هایی درخصوص معنی این عبارت وجود دارد، این سوال را مطرح کرد که آیا بیداری اسلامی، بیداری در مقابل خواب، غفلت و بی خبری است؟ وی سپس در توضیح این مطلب افزود: بیداری اسلامی، بیداری در مقابل غفلت از اسلام است نه بیداری در مقابل غفلت از پیشرفت غرب.

وزیر اسبق خارجه با بیان اینکه در مقطعی در ایران بسیاری از مکاتب غربی ترویج شده بود و نفوذ کرده بود، گفت: طبیعت یک تفکر و فرهنگ همین است که نشر می یابد. بدین خاطر نیز فکر اسلام نیز در جوامع غربی نفوذ کرده است.

ولایتی با اشاره به سخنان امام راحل مبنی بر صدور انقلاب، آن را نیز مصداق همین مطلب دانست و گفت: منظور امام از این عبارت صدور فکر و فرهنگ انقلاب بود ولی برخی در دولت موقت چون مفهوم آن را نیافته بودند، با آن مخالفت کرده بودند.

وی مصداق امروزی «صدور انقلاب» را «بیداری اسلامی» ذکر کرد و گفت: بیداری اسلامی نهضت بازگشت به ارزش های اسلامی است.

او همچنین به دلایل عقب ماندگی کشورهای اسلامی پرداخت و انحطاط حکومت هایشان را از دلایل این امر نام برد.

وزیر اسبق خارجه در ادامه به برخی از نظریه ها در پیش از انقلاب پرداخت و گفت: عده ای از روشنفکران در آن مقطع می گفتند لازمه پیشرفت، فرنگی شدن و دست از اسلام کشیدن است. احزاب در این راستا در دوران پهلوی تشکیل شد و برای دین شأنی «فردی» قائل شدند؛ اگرچه در مقابل انتخاب نوع حجاب هم مقاومت می کردند و چادر را مناسب نمی دانستند.

مشاور رهبر انقلاب با بیان اینکه دانشگاه های تاسیس شده در زمان عصر پهلوی دانشگاه هایی عقیم بودند، اظهار داشت: دانشگاه ها فارغ التحصیل داشتند ولی فرنگ مآبی را ترویج می کردند.

او سپس این سوال را مطرح کرد که از سال 1267 هـ ج قمری - زمان ایجاد دانشگاه دارالفنون- به بعد کدامیک از فارغ التحصیلان این دانشگاه ها قابل قیاس با خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا، فارابی و... بودند؟

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر کدام از کشورهای اسلامی که راه پیروی از غرب را پیش گرفتند، به جایی نرسیدند، گفت: نتیجه این حرکت استعمار غرب و غالب شدن فرهنگ فرنگی در آن کشورها بود.

وی با بیان اینکه تبعیت از کشورهای بیگانه برای هیچ کشوری عزت به ارمغان نیاورد، گفت: تبلیغ می کردند که برای پیشرفت باید الفبای خود را به لاتین تغییر دهیم؛ همانا کشورهایی که چنین کردند همچنان عقب هستند.

وی چین و ژاپن را شاهد این مدعا دانست و گفت: این کشورها الفبای خود را تغییر نداده اند و امروز به موفقیت های برجسته ای در عالم دست یافته اند.

ایران بیشترین نقش را در تمدن اسلامی ایفا کرده است

علی اکبر ولایتی همچنین در ادامه سخنان خود سابقه بیداری اسلامی را همانند سابقه ی حضور استعمار در دنیای اسلام دانست و گفت: ایران در پیروی از اهل بیت و با توجه به دو رکن عاشورا و انتظار پیش روی این حرکت بوده است.

مشاور رهبر انقلاب افزود: مسیر بیداری اسلامی به سمت انتظار است و موتور محرکه این حرکت اعتقاد به راه ائمه اطهار است.

وی اقدامات گاندی و اقبال لاهوری را مصداق حرکت بیداری اسلامی دانست و گفت: گاندی هندو بود ولی بنظرم موحد بود. اگرچه اقدامات او بعنوان اولین حرکت های ضد استعماری در تاریخ آمده ولی حداقل 50 سال پیش از او میرزای شیرازی با فتوای تاریخی خود مبارزه منفی با استعمار را آغاز کرده بود. ولایتی اضافه کرد: این اولین گام برای شکستن استعمار در جهان سوم و در بین کشورهای اسلامی بود.

وزیر اسبق خارجه همچنین گفت: ایران بیشترین نقش را نسبت به سایر کشورها در تمدن اسلامی و بیداری اسلامی ایفا کرده است.

ولایتی برای نمونه به مقاومت 10 ساله ایرانیان در برابر روس ها در جنگ اول بین این دو کشور پرداخت و گفت: در آن زمان - سال1803 میلادی - در حدود 150 نفر از عالمان فتوای جهاد دادند و مردم با عزیمت به منطقه قفقاز در مقابل روس ها صف آرایی کردند ولی بعلت ضعف حکومت ایران و قوی بودن روس ها توفیقی حاصل نشد.

رهبر انقلاب در نهضت ملی شدن صنعت نفت حضور داشتند

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود به نقش رهبری در ایجاد بیداری اسلامی پرداخت و گفت: ایشان پیش از انقلاب و در دوران طلبگی جزء کسانی بودند که در نهضت ملی شدن نفت و هم همراه امام راحل به مبارزه می پرداختند و کارهای ارزشمندی را در حوزه خارج از کشور انجام دادند.

وی گفت: ایشان در نظریه پردازی بیداری اسلامی در پیش از انقلاب نقش اساسی را داشتند.

ولایتی گفت: رهبری با نوشتن کتاب «نقش مسلمانان در آزادی هند» و ترجمه برخی از کتب اخوان المسلمین اقداماتی در جهت تبیین و ترویج بیداری اسلامی صورت داده اند.

او افزود: ایشان در زمان ریاست جمهوری هم به نوعی برای هدایت برخی از جریانات اسلامی خارج از کشور وقت می گذاردند. ولایتی اضافه کرد: ایشان در دوران رهبری نیز مسئولیتی فراتر از رهبری ایران را بر عهده دارند و خط مقدم مبارزه با اسرائیل و حمایت از سوریه، لبنان، غزه و اخیرا عراق -هلال مقامت - بحساب می آیند.

حسنی مبارک و امثال او باز نخواهند گشت

علی اکبر ولایتی سپس با بیان اینکه دشمن نیز در مقابل حرکت ها و نهضت بیداری اسلامی بیکار ننشسته است، گفت: دشمن بیکار نیست تا مصر کار خود را به پیش ببرد. هرچند غربی ها هم تلاش کنند مبارک و امثال او باز نخواهند گشت چراکه مردم مصر بیدارند اگرچه فراز و نشیب ها در موضع گیری ها و اتفاقات طبیعی است.

ولایتی همچنین پس از پایان سخنان خود به سوال برخی از حاضران نیز پاسخ گفت.

نامه ما پس از نامه گریختگان از نظام بود/ نظمی که نجات بخش است، همین نظام است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وقتی مصر اعلام می کند، الگوی ما الگوی انقلاب اسلامی نیست چرا اقدام به نوشتن نامه به رئیس جمهور این کشور کردید و آنان را به الگو برداری از انقلاب و ولایت فقیه توصیه کردید، گفت: این نامه ابتدا به ساکن نبود و پس از نامه ی عده ای گریختگان از نظام به محمد مرسی نوشته شد.

مشاور رهبر انقلاب در این باره توضیح داد: نویسندگان آن نامه - که ادعای علم و روشنفکری دارند - در آن نامه به مصری ها توصیه به سکولاریسم کردند. وقتی آن نامه صادر شد، رسانه های منطقه ای آن را تبلیغ کردند و بالاخره بگونه ای القا می کردند که طرفداران این حکومت (نظام اسلامی) در ایران افرادی متحجر هستند و افراد اهل فکر با این حکومت مخالفند.

وی افزود: از این رو بنده و جمعی از افراد شاخص مانند آقای دکتر دینانی که اعتقاد به این نظام داریم، این نامه را امضا کردیم و به آنان نوشتیم نظامی که نجات بخش است، همین نظام است، و آنان هم با آن مشکلات راهشان همین است؛ چه بخواهند قبول کنند، چه نخواهند، شنونده باید عاقل باشد.

انتخابات پیش رو بعلت پیچیدگی هایش بی نظیر است

ولایتی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر برآورد کلی از انتخابات پیش رو گفت: انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد البته بخوبی. انتخابات پیش رو بعلت پیچیدگی هایی که دارد، بی نظیر است. همه را باید به هوشیاری و مراقبت دعوت کرد تا درون "چاله" نیفتیم.

انقلاب بحرین در کوتاه مدت به نتیجه نمی رسد

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام تحولات کشور بحرین هم گفت: انقلاب مردم بحرین در کوتاه مدت به نتیجه نمی رسد اگرچه پیش رفته اند. مردم بحرین مظلوم هستند و باید برایشان دعا کرد.

او همچنین در خصوص بیداری اسلامی در عربستان هم گفت: نشانی هایی از این بیداری در این کشور دیده می شود. هیچ کشوری از امواج بیداری اسلامی دور نیست، چراکه زمان حکومت هایی مانند سابق و ارثی گذشته است.

سوریه از قله خطر عبور کرده است

علی اکبر ولایتی همچنین درخصوص وضعیت قضایای سوریه گفت: استکبار پس از آنکه مصر و تونس از دستش خارج شد، به سراغ سوریه آمد چراکه آنجا زمینه برای بهم خوردن داشت. وی افزود: بدون سوریه امکان پشتیبانی از لبنان و فلسطین وجود ندارد، اگرچه که سوریه از قله خطر گذر کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز