خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشگاه یزد:

افراد هر ماه بدن خود را از نظر علائم سرطان پوست معاینه کنند

بررسی بدن بهتر است بعد از حمام انجام شود به این صورت که فرد با استفاده از یک آیینه تمام قد و یک آیینه دستی پوست تمام بدن خود را بررسی کند و همچنین مناطق پوشیده از مو را نیز به دقت معاینه کند.

یزد - ایلنا: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: افراد هر ماه یکبار بدن خود را از نظر علائم سرطان پوست معاینه کنند.

به گزارش ایلنا از یزد، دکتر اعظم السادات هاشمی با بیان این مطلب و با تاکید بر محافظت از خود در برابر نورآفتاب بخصوص در فصول گرم سال گفت: به این منظور از لباسهای استین بلند، شلوار، کلاه لبه دار و برای مناطق بدون پوشش بدن از کرم های ضد افتاب با SPF مناسب (SPF بالای 30) استفاده کنید.

هاشمی با بیان این که سرطان پوست شایع ترین سرطان در دنیا و ششمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان ها را شامل می شود بیان داشت: از بین انواع مختلف سرطان پوست، ملانوم مربوط به خالهای سرطانی می باشد.

وی ادامه داد: ملانوم با وجودی که از سایر انواع سرطان پوست شیوع کمتری دارد ولی از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت گسترش به سایر نواحی بدن می تواند تهدیدکننده حیات باشد.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر تعداد تشخیص های ملانوم افزایش یافته است خاطرنشان کرد: ملانوم سرطان سلولهای تولیدکننده رنگدانه پوست (ملانوسیت) است و می تواند بصورت بروز تغییر در یک خال قدیمی یا بعنوان یک خال جدید تظاهر پیدا کند.

دکتر هاشمی عنوان داشت: تشخیص زودهنگام و درمان به موقع آن می تواند به درمان کامل بیماری منجر شود اما انواع پیشرفته ان تقریبا سرانجام خوبی ندارند به عبارتی؛ ملانوم پیشرفته می تواند به غدد لنفاوی، ریه، کبد و مغز انتشار یابد.

او اظهارکرد: افرادی که سابقه ابتلا به ملانوم را در اعضای خانواده خود دارند و افرادی که خود قبلا مبتلا به ملانوم بوده اند امکان ابتلای مجدد در انها زیاد است. افرادی که پوست روشن، کک و مک و چشم های روشن دارند بیشتر در معرض خطر هستند، بطوری که خطر ابتلا در سفید پوستان 1 به 50 نفر و در سیاه پوستان 1 به 1000 نفر است.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان با تاکید بر پیشگیری از بروز ملانوم توصیه کرد: تاحد امکان در ساعات اوج تابش افتاب (10 صبح تا 3 بعدازظهر) در معرض نور افتاب قرار نگیرید و دراین ساعات از مکان های سایه دار استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر محافظت از خود در برابر نور افتاب بخصوص در فصول گرم سال گفت: به این منظور از لباسهای استین بلند، شلوار، کلاه لبه دار و برای مناطق بدون پوشش بدن از کرم های ضد افتاب با SPF مناسب (SPF بالای 30) استفاده کنید.

وی متذکرشد: افراد باید توجه کنند اشعه مضر افتاب می تواند از لباسهای نازک و پنجره عبور کند.

دکتر هاشمی همچنین توصیه کرد: برای محافظت از چشم های خود از عینک آفتابی استاندارد بهره ببرید چرا که ملانوم حتی در چشم ها نیز ایجاد می شود.

این هماتولوژیست همچنین یادآورشد: روش های پیشگیرانه در مورد کودکان و نوجوانان از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا 80% از اثرات نامطلوب تماس با اشعه ماورای بنفش خورشید قبل از 18 سالگی روی می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد توصیه اکید کرد: هر فرد ماهی یکبار بدن خود را از نظر علائم سرطان پوست بررسی کند.

وی افزود: بررسی بدن بهتر است بعد از حمام انجام شود. به این صورت که فرد با استفاده از یک آیینه تمام قد و یک آیینه دستی پوست تمام بدن خود را بررسی کند و همچنین مناطق پوشیده از مو را نیز به دقت معاینه کند.

دکتر هاشمی با تاکید بر این که افراد در صورت مشاهده تغییراتی در خال خود سریعا" به پزشک مراجعه کنند توصیه کرد: اگر حدود خال نامنظم، ناهموار و محو شده باشد یعنی حدود کاملا" مشخص نداشته باشد یا اگر خال غیر قرینه باشد یعنی بخشی از آن با سایر قسمتهای آن خال متفاوت باشد باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

این انکولوژیست در پایان بیان داشت: اگر خال چند رنگ شده و بیش از یک رنگ را دران دیده می شود مثل سیاه، قهوه ای، زرد، قهوه ای، خاکستری، قرمز یا آبی سریعا بایستی به پزشک مراجعه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز