خبرگزاری کار ایران

در مراسم گرامیداشت روز اسناد ملی در یزد تاکید شد؛

انجمن حامیان نسخ خطی در استان یزد ایجاد شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۸۶

ملك ثابت موقعیت خاص جغرافیایی، شرایط اقلیمی و مصونیت از تهاجم بیگانگان و روحیه نگهداری مردم را عاملی مهم در حفظ اسناد و نسخ خطی یزد دانست و افزود: نسخه های قدیمی و خطی زیادی از گذشته های دور در یزد باقی مانده كه از ارزش و اهمیت بالایی برخوردارند.

ایلنا-یزد: یازدهمین نشست از سلسله نشست های یزدشناسی با موضوع " بررسی نقش اسناد در تبیین جایگاه و پیشینه تاریخی یزد" به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملی استان یزد برگزار شد.

به گزارش ایلنا از یزد، در این نشست که بمناسبت روز اسناد ملی و میراث مكتوب و تاسیس آرشیو ملی ایران و با حضور فرهیختگان و علاقمندان به تاریخ یزد در سالن اجتماعات كتابخانه وزیری برگزار شد، بر ایجاد انجمن حامیان نسخ خطی در استان یزد تاکید شد.

استان یزد جایگاه بالایی به لحاظ داشتن اسناد و نسخ طی دارد

مدیر اسناد و كتابخانه ملی استان یزد در ابتدای این مراسم در سخنانی به بیان تاریخچه نگهداری اسناد در ایران پرداخت. محمد رضا ملك ثابت با اشاره به اهمیت اسناد تاریخی، حفظ و صیانت از اسناد و میراث تاریخی را گامی مهم در احیاء ارزش ها و سنت نیك گذشتگان دانست و بر لزوم انتقال آن به نسل جدید تاكید كرد.

وی به غنای تاریخی استان و نقش مهم اسناد تاریخی مكتوب در بیان بسیاری از حقایق فراموش شده تاریخ اشاره كرد و گفت: استان یزد به لحاظ داشتن اسناد و نسخ خطی از جایگاه والایی در كشور برخوردار است.

ملك ثابت موقعیت خاص جغرافیایی، شرایط اقلیمی و مصونیت از تهاجم بیگانگان و روحیه نگهداری مردم را عاملی مهم در حفظ اسناد و نسخ خطی یزد دانست و افزود: نسخه های قدیمی و خطی زیادی از گذشته های دور در یزد باقی مانده كه از ارزش و اهمیت بالایی برخوردارند. وی تصریح كرد: در یكساله گذشته نسخ خطی زیادی در یزد شناسایی شده كه در صورت تامین بودجه می توان زمینه انتقال آن را به گنجینه اسناد ملی یزد فراهم كرد.

دیجیتالی شدن اسناد، موجب پایین آمدن ضریب امنیتی شده است

نادر پیری اردكانی از مجموعه داران اسناد و پژوهشگر استان در حوزه اسناد، سخنران بعدی این نشست بود.

وی در سخنانی به ارزش و اهمیت اسناد مكتوب اشاره کرد و تلاش جمعی و همگانی را برای حفظ و صیانت از مواریث فرهنگی و یادگار نیاكان خواستار شد.

این پژوهشگر ادامه داد: بایستی برای حفظ اسناد اداری استان دست در دست هم نهیم و زمینه حفظ و نگهداری اصولی آن را فراهم آوریم. وی به دیجیتالی شدن اسناد و مكتوبات اداری اشاره و افزود: مناسفانه دیجیتالی شدن اسناد و نوشته های اداری، ضریب امنیتی را پایین آورده كه چه بسا ممكن است با ورود یك ویروس به رایانه ها، تعداد بیشماری از نامه ها و مكتوبات اداری از بین برود كه برای برون رفت از این وضعیت باید نسخه های مكتوب را بیرون از فضای رایانه نیز حفظ و نگهداری كرد.

پیری اردكانی در ادامه سخنانش پیشنهاداتی در باب حفظ و ساماندهی اسناد و نسخ خطی ارائه نمود كه از آن جمله می توان به راه اندازی انجمن حامیان نسخ خطی در شهرستان های استان، معرفی و تجلیل از خادمین اسناد تاریخی و راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی اسناد اشاره كرد.

اسناد، نسل جدید را به گذشته پیوند می دهد

كاظم دهقانیان نصرآبادی دیگر سخنران این محفل علمی بود كه به بررسی تاریخ و فرهنگ مكتوب شهرستان تفت پرداخت.

این پژوهشگر و مولف برجسته استان، اسناد و كتب قدیمی را قالب های نوشتاری باارزشی دانست كه نسل جدید را به گذشته پیوند می دهد و زوایای نهان و آشكار زندگی نیاكان و پیشینیان را به مخاطب عرضه می كند. وی با تاكید بر ایجاد انجمن حامیان نسخ خطی در شهرستان های استان، این كار را گامی مهم در شناسایی و صیانت نسخ خطی و تاریخی شهرستان ها دانست.

بررسی آثار باستانی، زوایای پنهان تاریخ را نمایان می کند

در ادامه این نشست علمی، میرحسینی از اساتید پیشكسوت گروه تاریخ دانشگاه یزد به ایراد سخن پرداخت.

وی ضمن تشكر از بانیان و حامیان نشست های یزدشناسی، برپایی این گونه محافل علمی را، ارزشمند و قابل تحسین دانست و افزود: تلاش برای معرفی اسناد تاریخی و آشنا ساختن نسل جدید به فرهنگ غنی گذشتگان، حركتی باارزش و ستودنی است.

میرحسینی به تمدن كهن یزد اشاره كرد و افزود: سنگ نگاره ها، تپه های دست ساخت، سكه ها و اسناد باارزش خطی بیشماری در این سرزمین وجود دارد كه مطالعه و بررسی هركدام از این شواهد تاریخی، زوایای پنهان تاریخ این مرز و بوم را به خوبی نمایان می سازد.

وی وجود نسخ و كتب قدیمی در كتابخانه مسجد روضه محمدیه را یادآور شد و بر لزوم صیانت از آن تاكید كرد.

یزد، تاریخی کهن و تمدنی غنی دارد

مسئول مركز باستان شناسی استان، دیگر سخنران این محفل بود كه در سخنانی مبسوط به فعالیت های باستان شناسی یزد درحوزه فرهنگی اشاره كرد.

ابراهیم كاظم نژاد با اشاره به سابقه تمدنی یزد افزود: با تلاشی مستمر سوابق مطالعات باستان شناسی استان را گردآوری نموده ایم و آنچه مشاهده شد نشان از تاریخ كهن یزد و سابقه تمدنی غنی آن دارد. وی از تجهیز و راه اندازی كارگاه باستان شناسی و تهیه اطلس باستان شناسی یزد خبر داد و افزود: باید در تبیین ویژگی های ممتاز تاریخی یزد تلاش بیشتری صورت پذیرد.

سندهای مكتوب تاریخی اطلاعات خوبی از گذشته را تبیین می كند

غلامرضا كارگر شوركی سخنران پایانی نشست یازدهم یزدشناسی بود.

وی به تاریخ درخشان یزد اشاره كرد و افزود: یزد از دیرباز مركز پرستش بوده و آئین ها، مراسم، آداب و رسوم، معماری و وجود هزاران اثر تاریخی در این سرزمین، نشانگر تمدن و فرهنگ مذهبی آن است. استاد كارگر تصریح كرد: شبیه خوانی و تعزیه بیش از چند قرن است كه در استان یزد رواج داشته و روند اجرای آن در استان همچنان با شكوه و جلوه خاصی ادامه دارد.

وی اسناد مكتوب تعزیه خوانان را از اسناد مهم تاریخی دانست و تصریح كرد: این سندهای مكتوب تاریخی اطلاعات خوبی از گذشته را تبیین می كند. استاد كارگر به تالیفات و پژوهش های خود در عرصه تعزیه خوانی یزد اشاره و افزود: تصاویر، دست نوشته ها و اسناد باارزشی از این هنر فاخر در یزد، گردآوری نموده ام كه همه آن ها را در قالب پایان نامه دانشگاهی به گنجینه اسناد ملی استان اهدا نموده تا منبعی علمی برای پژوهشگران باشد.

در این نشست علمی، همچنین از پایگاه اطلاع رسانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی استان یزد رونمایی شد و كلیپی از عملكرد سازمان اسناد و كتابخانه ملی برای حضار پخش شد.

در پایان هم با اهدای لوح های تقدیر از سخنرانان نشست های یزدشناسی و نیز برگزیدگان اسناد ادارات، بایگان های برجسته، آرشیویست های برتر و پژوهشگران حوزه سند تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز