خبرگزاری کار ایران

معاون آبخیزداری منابع طبیعی هرمزگان:

اصول آبخیزداری، زیربنای مهم توسعه روستایی است

asdasd

باتوجه به اهداف كلان آبخیزداری آشنایی شوراهای روستایی و دهیاران به دانش آبخیزداری امری ضروری است.

ایلنا - بندرعباس: باتوجه به اهداف كلان آبخیزداری آشنایی شوراهای روستایی و دهیاران به دانش آبخیزداری امری ضروری است.

 به گزارش ایلنا از بندرعباس، معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار داشت:اكنون كه به بركت نظام مردمی جمهوری اسلامی، با تشكیل شوراها، امور مردم بدست خود آنان سپرده شده که این امر زمینه مشاركت مردم در شقوق مختلف مدیریت جامعه فراهم گردیده و از طرفی دولت با اجرای سیاست های كوچك سازی بدنه خود، درصدد واگذاری بیشتر امور به مردم است.

ابوالقاسم حسین پور اضافه کرد: به همین منظور شایسته است مسئولین محلی بویژه در روستاها در راستای ایفای نقش مناسب تر و اداره بهتر محدودۀ در اختیار، با مسائل مرتبط و تاثیرگذار بر توسعه روستا و تاثیرپذیر از آن بیشتر آشنا شوند.

وی یكی از مسائل مهم و زیربنایی در این رابطه را شناخت حوزه های آبخیز و اصول آبخیزداری اعلام کرد و ادامه داد: باتوجه به اهداف كلان آبخیزداری آشنایی شوراهای روستایی و دهیاران به دانش آبخیزداری امری ضروری است.

معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان مدیریت اكوسیستم آبخیزها در جهت برنامه ریزی صحیح و توسعه متناسب با استعداد اراضی،حفظ آب و پایدارسازی آن در راستای مقابله با پیامدهای خشكسالی، پیشگیری و مهار سیل و كاهش خسارات ناشی از آن، حفاظت خاك، كنترل فرسایش و رسوب را از جمله اهداف کلان آبخیزداری برشمرد.

حسین پور عنوان کرد: در راستای توسعه متوازن، هماهنگ و پایدار مناطق روستایی، لازم است مسئولین محلی در روستاها بالاخص دهیاران نسبت به آبراهه ها و مسیل های عبوری آب، حقابه بهره برداران از روانابهای سطحی و سیلاب های فصلی، شناسایی سیلابدشت ها و پهنه های سیلگیر، حفظ محدوده سطوح آبخیز آب انبارها (بركه ها) شناخت جامع تری پیدا کنند.

این مقام مسئول افزود: همچنین در مناطق خشك برای حفاظت كمی و كیفی آب شرب و حفظ سلامت مردم، رعایت حریم آبروها و مسیل های عبوری آب، شناخت بیشتری پیدا کنند تا از ساخت و ساز در بستر و حریم آبراهه هاجلوگیری شود و درختان و فضای سبز روستاها محفوظ بماند.

معاون منابع طبیعی هرمزگان بیان داشت: در راستای كنترل سیل، مهار روانابهای سطحی،سیلابهای فصلی و تقویت آبدهی چاهها، كمك به شناسایی پتانسیلهای آبخیزداری و اجرای طرحهای مختلف آبخیزداری كه قابلیت اجرا در روستا را دارند امری ضروری و غیر قابل اجتناب است.

حسین پور در پایان تصریح کرد: توسعه ی پایدار روستاها با مشارکت بیشتر مردم در انجام فعالیت های آبخیزداری میسر است که تحقق این امر اهتمام دهیاران را می طلبد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز