خبرگزاری کار ایران

آخوندزاده در تشریح مصوبات اجلاس کارشناسان:

امیدواریم صلح و امنیت به کشور سوریه بازگردد

مساله خلع سلاح جهانی و پایبندی کشورهای جهان به کنوانسیون های جهانی در این زمینه، از مهمترین مباحث طرح شده در اجلاس کارشناسان بود که امیدواریم مورد وفاق اکثر کشورها قرار گیرد.

رئیس نشست کارشناسان کشورهای عضو عدم تعهد، با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی، بندهایی از پیش نویس سند اجلاس را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در ستاد خبری اجلاس عدم تعهد، محمدعلی آخوند زاده در ابتدای این نشست با اشاره به تاریخچه برگزاری اجلاس عدم تعهد گفت: تکیه اصلی کارشناسان ارشد عدم تعهد، بر مساله صلح و پاسداری از آن بود و همچنین بر احترام مقابل میان کشورها و همکاری آنها تاکید شد.

وی افزود: پیام اجلاس تهران، صلح، امنیت و مساوات برای همه کشورها است و زیرپاگذاشتن این تعهدها منجر به محکومیت از سوی کشورها می شود.

آخوندزاده در ادامه سخنان خود، در مورد بندهای مصوب شده در پیش نویس سند اجلاس تهران گفت: مساله خلع سلاح جهانی و پایبندی کشورهای جهان به کنوانسیون های جهانی در این زمینه، از مهمترین مباحث طرح شده در اجلاس کارشناسان بود که امیدواریم مورد وفاق اکثر کشورها قرار گیرد.

رئیس نشست کارشناسان تصریح کرد: ابراز نگرانی از سو استفاده از تسلیحات، بحث محدود کردن تسلیحات کشتارجمعی اسرائیل، عبور از حاکمیت تک قطبی در جهان، تاکید بر محکومیت اعمال تحریم های یکجانبه علیه کشورهای عدم تعهد، محکومیت عدم صدور روادید برای اعضای جنبش عدم تعهد و جلوگیری از حضور در سازمان ملل، تاکید بر گفت و گوی تمدن ها و مذاهب دنیا و جلوگیری از اهانت به اندیشه ها و تفکرات مذهبی به بهانه آزادی بیان، توسعه مبانی فرهنگ صلح دردنیا، محکومیت اعمال خشونت اسرائیل به مردم فلسطین و... از مهمترین مباحث مطرح شده در پیش نویس سند اجلاس تهران است که از حیث مباحث مطرح شده یک رکورد محسوب می شود.

معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه به اشاره به تحلیل های مطرح شده از اجلاس تهران گفت: علیرغم پیش بینی و تلاش خیلی ها، اجلاس تهران شگفتی آفرین بود و ما نشان دادیم که هیچ کشور و دولتی نمی تواند در مقابل حرکت رو به جلوی ایران ایستادگی کند.

امیدواریم خون ریزی و کشتار در سوریه متوقف شود

محمدعلی آخوند زاده در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد مباحث مطرح شده دراجلاس درباره بحران سوریه گفت: در پیش نویس سند اجلاس 3 پاراگراف در مورد سوریه آمده است که به ترتیب عبارتند از محکومیت اقدام آمریکا علیه سوریه، محکومیت حمله آمریکا به سوریه در سال 2008 و همچنین تشکر از تلاش های بین المللی و آقای کوفی عنان برای حل بحران سوریه.

وی افزود: در این پیش نویس همچنین به نماینده جدید سازمان ملل در حل بحران سوریه خوش آمد گفته شده و برای ایشان آروزی موفقیت شده است.

رئیس نشست کارشناسان در مورد تشکیل گروه تماس با مخالفان سوریه در حاشیه اجلاس تهران گفت: آنچه که کارشناسان تصویب کردند باید به تصویب نهایی وزیران امور خارجه برسد چرا که از نظر سیاسی آنها در مقام بالاتری هستند اما در این پیش نویس با دخالت خارجی و تهدید و زور و ترور مخالفت شده است.

آخوندزاده در ادامه سخنان خود درباره سظح شرکت سوریه در اجلاس گفت: این سران کشورها هستند که در مورد سطح شرکت در اجلاس تهران تصمیم گیری می کنند اما طبق اطلاعات دریافتی، سطح شرکت کشور سوریه، سطح بالایی است و آنها می توانند از این تریبون برای بیان نظرات خود استفاده کنند.

وی تاکید کرد: آنچه که مسلم است، امیدواری ما برای توقف کشتار و خونریزی در سوریه از طرف هرکس که می خواهد باشد است وامیدواریم که به زودی صلح و امنیت به سوریه بازگردد.

تهدید اسرائیل مساله جدیدی نیست

آخوندزاده در پاسخ به سوالی در مورد تهدیدهای اخیر اسرائیل علیه کشورمان گفت: این اسرائیل است که باید به آینده خود فکر کند، چرا که سوابق جمهوری اسلامی و اسرائیل روشن و واضح است، از این رو تهدیدهای اسرادیل برای کشورمان، مساله جدیدی نیست اما منحنی جایگاه و نفوذ اسرائیل در منطقه حاکی از سیر نزولی آن است.

وی تصریح کرد: در مقابل، منحنی نفوذ جمهوری اسلامی ایران، روز به روز روند صعودی به خود می گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز