خبرگزاری کار ایران

علی اصغر سلطانیه در نشست خبری:

غنی سازی اورانیوم در ایران متوقف نمی‌شود

ما در انجام تعهدات خود غفلت نداشتیم و کشورهای عدم تعهد نیز از برنامه های هسته ای ایران حمایت کردند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، با حضور در یک کنفرانس خبری، آخرین مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در ستاد خبری اجلاس عدم تعهد، علی اصغر سلطانیه در این نشست خبری گفت: با وجود بازرسی 5 هزار نفر روز از سوی آژانس، تاکنون هیچ شواهدی از انحراف ایران در برنامه های هسته ای اش، مشاهده نشده است و این درحالی است که علیرغم بازرسی های آژانس، ایران موفقیت های زیادی هم درعرصه انرژی هسته ای به دست آورده است.

وی افزود: ما در انجام تعهدات خود غفلت نداشتیم و کشورهای عدم تعهد نیز از برنامه های هسته ای ایران حمایت کردند.

علی اصغر سلطانیه با رونمایی از کتاب بیانیه های اجلاس عدم تعهد در حمایت از برنامه های هسته ای ایران گفت: در کتاب منتشر شده بیش از 42 بیانیه جنبش عدم تعهد در حمایت از برنامه های هسته ای ایران منتشر شده است که بعنوان یک سند تاریخی مهم از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تا به حال دو مرتبه در سال های 2007 و 2011 نمایندگان کشورهای عدم تعهد از برنامه های هسته ایران بازدید کردند و شفافیت ایران را در اعلام این برنامه ها درک کردند. از این رو ما همواره به کلیه تعهدات خود پایبند بودیم و همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهیم.

وی با اشاره به اتهامات مطرح شده از سوی کشورهای غربی علیه ایران گفت: علیرغم اتهامات مطرح شده، ما با دلایل کافی این اتهامات را رد کردیم و اعلام کردیم که همچنان آماده ایم که در چارچوب ان پی تی به همکاری خود ادامه دهیم.

سلطانیه در ادامه سخنان خود درباره حساسیت های ایجاد شده درباره سایت پارچین گفت: موضوع پارچین بزرگنمایی شده است و اینکه ما مذاکره میکنیم را باید نشانه مثبتی درنظر گرفت. اینکه این مساله برجسته می شود، انگیزه های سیاسی وجود دارد و توصیه ما این است که کشورها از مخدوش کردن فضای روابط خودداری کنند.

نباید گزارش‌های آژانس درز کند

سلطانیه با اشاره به اطلاعات درز کرده از گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: انتقاد ما این است که گزارشات محرمانه آژانس نباید به بیرون درز کند و این مساله مورد انتقاد کشورهای عضو عدم تعهد هم بود ه است. از سوی دیگر آژانس حق قضاوت در مورد فعالیتهای هسته ای کشورها را ندارد و تنها باید به ارائه گزارش بپردازند.

وی تاکید کرد: ما شکی در صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورمان نداریم و به همین دلیل غنی سازی اورانیوم را در ایران متوقف نمی کنیم چرا که طبق اسناد بین المللی، هبچ محدودیتی برای سقف و میزان غنی سازی اورانیوم وجود ندارد.

نماینده دائم ایران در آژانس انرژی هسته ای معتقد است: انجام بازرسی از کشورها روح داوطلبانه دارد یعنی اگر کشوری در خواست داشته باشد این امر ممکن می شود. ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم چرا که مقام معظم رهبری و امام (ره) بر این مساله تاکید داشتند و این را امری مذموم می دانستند.

علی اصغر سلطانیه در پاسخ به سوالی در مورد اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران گفت: ما 4 سال به صورت داوطلبانه پروتکل را اجرا کردیم و درصورت عادی شدن روند بررسی پرونده ایران و بازگشت پرونده از شورای امنیت، فکر می کنم نمایندگان مجلس در این زمینه تجدید نظر کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز