خبرگزاری کار ایران

شین هوا گزارش داد:

سفر مرسی به ایران فصل جدیدی در روابط تهران و قاهره است

نباید این سفر را دست کم گرفت. دیدار مرسی از ایران تنها چهار ساعت خواهد بود ولی سیاست 30 ساله مصر در قبال تهران را تغییر خواهد داد.

خبرگزاری رسمی چین گزارش داد که در شرایطی که همه نگاه‌ها به نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران دوخته شده است، سفر «محمد مرسی» رئیس جمهوری مصر به ایران را می‌توان فصلی جدیدی در روابط تهران و قاهره ارزیابی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از شین هوا، در شرایطی که کشورهای غربی سعی در منزوی کردن ایران دارند، این کشور میزبانی نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که گردهمایی مسئولان ۱۲۰ کشور جهان است را بر عهده دارد.

ولی آنچه در این میان اهمیت زیادی دارد، سفر مرسی به ایران است که نخستین سفر یک رهبر بلندپایه مصری به ایران طی ۳۰ سال گذشته به شمار می‌رود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این سفر می‌تواند باعث بهبود قابل ملاحظه روابط تهران و قاهره شود.

«عبدالخالق عبدالله» استاد دانشگاه امارات در این باره می‌گوید: «نباید این سفر را دست کم گرفت. دیدار مرسی از ایران تنها چهار ساعت خواهد بود ولی سیاست 30 ساله مصر در قبال تهران را تغییر خواهد داد.»

وی همچنین گفت: «مصر یک قدرت مهم منطقه‌ای است ولی از مدت‌های قبل از سیاست منطقه‌ای دور مانده است. این کشور اکنون تلاش می‌کند مجددا حق منطقه‌ای خود را به دست آورد. مساله مهم دیگر این است مصر تلاش می‌کند مستقل شدن خود از آمریکا را اثبات کند؛ این کشور اکنون در حال مستقل شدن از قدرت‌های خارجی و تعیین دستور کاری مختص خود است.»

این سفر همچنین فرصتی برای مصر است تا نشان دهد سیاست دولت جدید این کشور در قبال ایران با سیاست دوران «حسنی مبارک» رئیس جمهوری سابق مصر تفاوت دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز