خبرگزاری کار ایران

نخست وزیر نپال در نشست عدم تعهد:

نم باید صدای بی‌صدا‌ها و قدرت بی‌قدرت‌ها باشد

صلح و امنیت زمانی می تواند به وجود آید که چندجانبه گرایی قوی داشته و بتوانیم با تروریسم مقابله کرده و سلاح های کشتار جمعی و اتمی را از میان برداریم.

نخست وزیر نپال در دومین روز نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بر لزوم تلاش برای از بین بردن ظلم و استعمار تاکید کرد و گفت که همه کشور‌ها باید برای تحقق صلح و عدالت جهانی تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخست وزیر طی سخنانی گفت که از طرف دولت و ملت نپال انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد را تبریک گفته و اطمینان داریم که رهبری ایشان به پیشبرد آرمان‌های نم کمک می‌کند.

وی ادامه داد که پیشرفت و رفاه همه مردم هدف ماست و باید در این راه با یکدیگر اسنجام داشته باشیم تا بتوانیم در برابر امپریالیسم و استعمار بایستیم. جهان امروز دچار نابرابری سیستماتیک بوده و جنگ‌های مختلف بین اغنیا و فقرا، روزگویان و مظلومان در جریان است.

جنبش زمانی به وجود آمد که کشور‌ها سعی در کسب استقلال در مقابل دیکتاتور‌ها داشتند. در آن زمان جنبش امیدی بود برای کشورهای اشغال شده و مستعمره‌ها. زمانی که نم به وجود آمد اهداف صلح و برابری و عدالت را دنبال می‌کرد و امروز نیز باید این اهداف را رعایت کند. نباید در برابر بی‌عدالتی بی‌تفاوت بمانیم و باید صدای خود را در برابر بی‌عدالتی بلند کرده و عدالت را به مقام شامخ خود برسانیم. مانند مساله فلسطین که ما می‌خواهیم خشونت‌ها پایان باید. خشونت در سوریه نیز باید متوقف شود.

امیدواریم بتوانیم با کمک سازمان ملل برای به وجود آوردن صلح تلاش کرده و این به معنی است که باید برای تحقق منشور آن تلاش کنیم. در چهارراه تاریخ قرار گرفته و چالش‌های زیادی را پیش رو داریم. صلح و امنیت زمانی می‌تواند به وجود آید که چندجانبه گرایی قوی داشته و بتوانیم با تروریسم مقابله کرده و سلاح‌های کشتار جمعی و اتمی را از میان برداریم. با اعتقاد به سازمان ملل می‌توانیم چندجانبه گرایی را اشاعه دهیم که اینکه طی ۵۰ سال گذشته این کار را انجام داده‌ایم.

برای اصلاح شکاف اقتصادی باید بتواینم به جهانی شدن، چهره انسانی دهیم و نپال معتقدبه عدالت اقتصادی است و کشورهای نم می‌توانند در مسیر توزیع عادلانه منابع گام بردارند. در نپال طرفدار عدم ایجاد نزاع‌های مختلف بوده و خواستار برابری بین ملل هستیم. باید از فرصت‌ها برای همگرایی استفاده کنیم. باید همکاری جنوب -جنوب و جنوب – شمال را به طور معنا داری ارتقا دهیم. کشورهای در حال توسعه بخشی از تولید ناخالص داخلی خود را به کشورهای فقیر‌تر اهدا کنند. از حاکمیت دموکراسی و به دست گرفتن سرنوشت کشور‌ها توسط خود مردم حمایت می‌کنیم. باید به کشورهای به حاشیه رانده شده توجه کنیم تابه صلح و توسعه برسیم. کشورهایی مثل نپال به لحاظ تجارت بسیار ضعیف شده‌اند زیرا هزینه حمل و نقل در این کشور بسیار بالا است و باید به اهداف ۲۰۲۰ برسیم و در این مسیر به کمک بین المللی نیاز داریم. جهانی شدن باعث تغییرات آب و هوایی شده. توسعه اقتصادی، اجتماعی و حفاظت از محیط زیست باید تقویت شود. کمک به فقرا و تامین نیازهای آن‌ها غیر از این عملی نمی‌شود. باید ظرفیت سازی کنیم تا کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته را تفویت کنیم. نپال به گفت‌و‌گو و مذاکره برای اتقویت ابنای بشر بر اساس اصول و برابری و عدالت اعتقاد دارد معتقدیم که نم می‌تواند نیروی بزرگی در عرصه بین الملل باشد و باید بر اساس توانایی‌های خود هم افزایی کرده و جهانی روشن پیش رو داشته باشیم. نم باید صدای بی‌صدا‌ها و قدرت بی‌قدرت‌ها باشد.

زمان آن رسیده است که بتوانیم با اراده عمل کرده و چندجانبه گرایی را بین خود اشاعه دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز