خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه میانمار در اجلاس تهران:

حوادث میانمار چیزی جز اختلاف قومی نبوده است

رویداد اخیر و درگیری‌های مذهبی اخیر در میانمار در واقع یک اختلاف قومی بود و دولت تدابیر لازم را اتخاذ کرد تا صلح هر چه سریع‌تر برقرار شود.

وزیر خارجه میانمار با حضور در نشست سران کشورهای عد تعهد، درباره چالش‌های داخلی و جهانی سخنرانی کرد.


به گزارش خبرنگار ایلنا وزیر خارجه میانمار گفت که حدود ۱۸ ماه گذشته میانمار شاهد آغاز فرایندی دموکراتیک بود که به طور مسالمت آمیز و قانونی در پیش گرفته شد. موفق شدیم تمامی احزاب را در این فرایند مشارکت دهیم. رئیس جمهوری ما از تمامی گروه‌های سیاسی خواست در این روند سهیم باشند.


وی ادامه که انتقال به دموکراسی بدون چالش هم نبوده است. از حمایت جامعه بین المللی به ویژه نم از این فرایند تقدیر می‌کنیم.


وزیر خارجه میانمار گفت که هر چند بودیسم مذهب اصلی در میانمار است ولی ادیان دیگری نیز در این کشور وجود داشته است.


وی گفت که رویداد اخیر و درگیری‌های مذهبی اخیر در میانمار در واقع یک اختلاف قومی بود و دولت تدابیر لازم را اتخاذ کرد تا صلح هر چه سریع‌تر برقرار شود.


وی افزود: دولت در این راستا کمیسیونی متشکل از ۲۷ نفر را تشکیل داد که اعضای آن‌ها شامل مذاهب مختلفی بودند. از دبیرکل سازمان ملل و آسه آن برای حمایت از میانمار تقدیر کرده و بار دیگر تاکید می‌کنیم که این اختلافات چیزی غیر از اختلافات قومی نبوده است.


وزیر خارجه میانمار ادامه داد: از زمانی که جنبش تعهد تشکیل شد، اقدام‌های بسیار مهمی را در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی انجام داده و امیدواریم این اقدام‌ها ادامه داشته باشد. این جنبش تلاش‌های زیادی را برای تحکیم چندجانبه گرایی در عرصه بین المللی انجام داده است.

این دیپلمات ادامه داد: به عنوان یکی از اعضای این جنبش خواستار همکاری با سایر اعضا در زمینه مبارزه با خشونت، تروریسم، اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و بحران مواد غذایی هستیم. در مقابله با تمامی این چالش‌ها می‌توانیم بر اساس منشور سازمان ملل و اصول جنبش تعهد همکاری نزدیکی داشته باشیم. باید به عنوان کشورهای در حال توسعه با ثروت اندونزی کشورهای ثروتمند و فقیر‌تر شدن کشورهای فقیر مقابله کنیم.


وی در پایان تاکید کرد که خواستار صلح، تساوری و برابری کشورهای عضو هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز