خبرگزاری کار ایران

خزاعی در جلسه فوق‌العاده اعضای جنبش غیرمتعهد‌ها:

همواره خلع سلاح هسته‌‌ای را اولویت‌های خود اعلام كرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۱۹

تغییرات آتی ان پی تی باید در جهت تقویت تعهد کشورهای عضو در جهت خلع سلاح هسته‌‌ای و به دور از استانداردهای دوگانه و تبعیض‌آمیز صورت پذیرد

ایلنا: در جلسه فوق‌العاده و مشورتی اعضای جنبش غیرمتعهد‌ها در نیویورک که با اقدام و ریاست خزاعی برگزار شد، مواضع این جنبش در اجلاس مقدماتی آتی کفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی (ان پی تی) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک به عنوان رییس مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل که در این نشست اداره جلسه را نیز بر عهده داشت، بر ضرورت توجه جدی به خلع سلاح کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌‌ای و در‌‌ همان حال کمک به کشورهای عضو ان پی تی برای بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌‌ای تاکید نمود.

خزاعی گفت: ما همواره خلع سلاح هسته‌‌ای را به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود اعلام نموده‌ایم و در عین حال بر حق تمامی اعضای ان پی تی برای بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌‌ای تاکید داریم؛ به همین خاطر همواره به ان پی تی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار دستیابی به این اهداف نگریسته و اعتقاد داریم که هرگونه بازنگری در ان پی تی باید در جهت نیل به این اهداف صورت پذیرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: تغییرات آتی ان پی تی باید در جهت تقویت تعهد کشورهای عضو در جهت خلع سلاح هسته‌‌ای و به دور از استانداردهای دوگانه و تبعیض‌آمیز صورت پذیرد و به مانع جدیدی برای دسترسی کشورهای عضو ان پی تی به مواهب تکنولوژی هسته‌یی تبدیل نشود. به اعتقاد ما هرگونه تفسیر مجدد و سلیقه‌ای از حقوق و تعهدات کشور‌ها بر اساس این معاهده غیرسازنده بوده و بازنگری ان پی تی باید به صورت موثر و با شفافیت کامل انجام پذیرد.

خزاعی با انتقاد از کارشکنی برگزارکنندگان کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌‌‌ای در برگزاری این کنفرانس در سال ۲۰۱۲ گفت: قرار بود این اجلاس بر اساس تصمیم اولین کنفرانس جهانی بازنگری ان پی تی در سال ۲۰۱۰ برگزار شود، ولی با وجود اعلام آمادگی کشورهای منطقه برای شرکت در این اجلاس و مخالفت رژیم صهیونیستی، کنفرانس مذکور برگزار نشد، به همین خاطر جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن بهانه‌های برگزارکنندگان برای عدم اجرای تعهداتشان را مردود دانست و اعلام کرد که این اقدام تاثیر نامطلوبی بر دومین اجلاس جهانی بازنگری این معاهده خواهد داشت.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان با تاکید بر حمایت جنبش عدم تعهد از ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌‌ای تاکید کرد: دومین اجلاس جهانی بازنگری ان پی تی باید بر خلع سلاح هسته‌‌ای و تقویت رژیم عدم اشاعه متمرکز باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز