خبرگزاری کار ایران

آنچه در برنامه ۹۰ گذشت؛

پرسپولیس قهرمان جام حذفی شد!/افشای زوایای دیگری از تبانی

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۹۶

سوال پیامکی برنامه شب گذشته 90 به تعیین قهرمان جام حذفی باشگاه‌های کشور اختصاص داده شده بود که در نهایت تیم فوتبال پرسپولیس با کسب 71 درصد آرا از نگاه مردم به عنوان قهرمان جام حذفی فوتبال شد.

برنامه 90 به معمول هفته‌های گذشته دوشنبه شب با اجرای عادل فردوسی پور به روی آنتن رفت.

سوال پیامکی برنامه شب گذشته 90 به تعیین قهرمان جام حذفی باشگاه‌های کشور اختصاص داده شده بود که در نهایت تیم فوتبال پرسپولیس با کسب 71 درصد آرا از نگاه مردم به عنوان قهرمان جام حذفی فوتبال شد.

محور اصلی این برنامه بحث در مورد اتفاقات رخ داده در مسابقات لیگ دسته اول و دسته دوم و مهمتر از همه موضوع تبانی بود، ضمن آنکه مصاحبه علی پروین هم از جمله جذابیت‌های برنامه 90 شب گذشته بود.

علی پروین در این گفت‌وگوی ضبطی ابتدا درباره دعوتش به مالزی برای حضور در مراسم تقدیر از پیشکسوتان فوتبال آسیا بیان کرد: فردا (امروز) به مالزی می‌روم. از هواپیما می‌ترسم اما خوب همه می‌ترسند. از مرگ نمی‌ترسم، فقط از هواپیما می‌ترسم. AFC هم کار قشنگی کرده است و به پیشکسوتان حرمت گذاشت. فقط این افتخار را کم داشتم. هر چه هم در مالزی به من بدهند یا ندهند، برایم فرقی ندارد و باارزش است.

سرمربی تیم ملی فوتبال در بازی‌های آسیایی 1990 پکن با اشاره به گذشته خود افزود: از زمین خاکی عارف شروع کردم. آن زمان عقل‌مان به تیم ملی و این حرف‌ها نمی‌رسید. با توپ پلاستیکی بازی می‌کردیم. بعد از پنج – شش ماه در زمین میدان خراسان بازی کردیم. هیچ وقت با شورت ورزشی پا به توپ نمی‌شدم. بعد از آن هم به البرز رفتم و سپس به کیان. از آنجا هم به تیم پیکان رفتم و 20 هزار تومان دستمزد گرفتم. خدابیامرز پدرم شاکی شده بود و می‌گفت، این پول را از کجا آورده‌ای؟ با پرسپولیس هم قهرمان شدیم و از آنجا بود که علی پروین شروع شد! سپس به تیم ملی رفتم و مرد سال فوتبال ایران شدم.

پروین همچنین اضافه کرد: بعد از این که مرد سال شدم یک پیکان جایزه گرفتم که آن را 17 هزار تومان فروختم. بعد از آن هم یک بار دیگر مرد سال فوتبال ایران شدم و یک تویوتا خریدم. آن جایزه را هم 60 هزار تومان فروختم. شش خواهر و برادر هستیم و دو ناتنی هم داشتم که فوت شده‌اند. پدرم در بهترین جای بازار در چهارسوق بزرگ کله‌پزی داشت. الان هم عاشق کله‌پاچه‌ام. آن موقع از صبح تا ظهر در مغازه پدرم کله‌پاچه می‌خوردم. بعدازظهرش هم می‌رفتم تمرین می‌کردم. پدرم خیلی مخالف فوتبال بود و مادرم باید پیراهن 15 بازیکن تیم را می‌شست. مردم و روزنامه‌ها مرا علی پروین کردند. آن موقع کریستال‌پالاس انگلیس 500 هزار تومان به من می‌داد اما بچه بودم و نرفتم. به علی جباری گفتم که خودت سلطانی. من فقط ورزشکار کوچک این مملکت هستم. آن موقع با تیم ملی به فرانسه رفتیم. در مصاحبه پرسیدند، چطور می‌خواهی، پلاتینی را مهار کنی؟ من هم گفتم که او باید مرا مهار کند! آن موقع وضعمان این بود اما الان با این بساط اگر به جام‌جهانی نرویم، سخت است. اگر این تیم ملی در دست هر مربی بود مثل آب خوردن بالا می‌بردش. فوتبالیست‌های ما اول باید جنبه داشته باشند.

پیشکسوت پرسپولیس همچنین با بیان این که بازیکنان اول از همه باید جنبه داشته باشند، مطرح کرد: بازیکنان الان تا اسم در می‌کنند، موی‌شان را مدل می‌دهند و... در زمان بازی‌ام ماهی یک بار ریشم را می‌زدم. موهایم هم از قدیم همین است. خوش‌تیپ هم هستم. بیشتر خانم‌ها می‌گویند، خوش‌ تیپی! (با خنده) مادرم می‌گفت، من پروین را با آبگوشت علی پروین کردم.

وی در ادامه درباره چگونگی انتخابش به عنوان مربی برای اولین بار در پرسپولیس توضیح داد: سال 57 انقلاب شد. مهراب شاهرخی را کنار گذاشتند و ما بدون مربی ماندیم. محمد مایلی‌کهن گفت، بیا به عنوان مربی باش. همین شد که مربیگری گردن ما افتاد. بازیکنان اسمی هم داشتیم که با عشق پیراهن بازی می‌کردند. دست‌کم قهرمان شدیم اما به رییس تربیت‌بدنی گفتم که شانسی قهرمان شدیم. به او گفتم که فکری به حال فوتبال ما بکند، چون ما با موتور گازی حرکت می‌کنیم اما شرقی‌ها با جت. مگر عرب‌ها می‌توانستند عرض‌اندام کنند؟

پروین همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در پرسپولیس به تاکتیک‌های فنی اعتقاد داشت، افزود: مگر مربی بارسلونا چه می‌گوید؟ او هم 11 بازیکن را به زمین می‌فرستد و می‌گوید بروید، بدوید! پرسپولیس هم وقتی داور سوت می‌زد، سه گل جلو بود. من مدرک مربیگری ندارم ولی زمانی که در پکن قهرمان شدیم، بالاترین مدرک را به من دادند. با 50 مربی خارجی و 100 مربی داخلی کار کرده‌ام اما می‌گویم که بهترینش حشمت مهاجرانی است. روابط عمومی او بالای 20 است.

علی پروین همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که بدترین چیز برای فوتبال ایران "بی‌خوابی" است، گفت: برنامه «90» هم تا دوی نیمه‌شب است و ما مجبوریم نگاهش کنیم. زمان مربیگری هم یکسری بازیکن نظم و انضباط داشتند و من با آنها کاری نداشتم اما یکسری الواط بودند که به آنها گیر می‌دادم (با خنده)!

وی همچنین درباره تب‌خال روی لبش گفت: این خال است. دخترم می‌گوید که برش دار اما می‌گویم که دیگر پیر شده‌ام. ببین به کجاهای ما کار دارند!

پروین همچنین درباره جمله معروفش "تیمم 80 درصد آماده است و 30 درصدش باقی مانده" هم گفت: این موارد بعضی اوقات از دهان آدم در می‌رود. مثلا سردار رویانیان هم گفته می‌خواهیم از سه بازی 12 امتیاز بگیریم!

پروین که در حال حاضر عضو کمیته‌ فنی پرسپولیس است، درباره جمله معروف دیگرش که گفته بود، "کمیته‌ فنی یعنی کشک!"، مطرح کرد: کمیته‌ فنی اگر روی حساب و کتاب باشد، خوب است اما الان کمیته‌ فنی پرسپولیس زمان زیادی است که تشکیل نشده و تقریبا کشک است. این چیزها فرمالیته به نظر می‌رسد.

بخش اصلی برنامه «90» تبانی در لیگ یک بود که با حضور فریبرز محمودزاده، مسئول برگزاری مسابقات بررسی شد.

در ابتدا مصاحبه بهمن فروتن و افشین پیروانی پخش شد که حرف‌های تکان دهنده‌ای درباره دوپینگ و تبانی مطرح کردند. همچنین بهروان در گفت‌وگو با خبرنگار «90» تبانی‌های متعدد در لیگ دسته یک را به صراحت تایید کرد. با این حال مسئول برگزاری مسابقات که در این برنامه حضور پیدا کرده بود، گفت: ما کارمان فقط اجرای مسابقات است. پرونده‌ مربوط به تبانی شهر تبریز نیز به کمیته‌ انضباطی ارسال شده است و عزم عمومی می‌خواهد تا با حمایت رسانه‌ها و مراجع ذیربط برخورد قاطعی صورت بگیرد.

افراد مختلفی نیز در بررسی پرونده‌ تبانی روی خط برنامه آمدند. بازیکنانی از تیم‌های سنگ آهن یزد، شهرداری بندرعباس و سایپای شمال به صورت داوطلبانه با این برنامه تماس گرفته و حقایقی از ناپاکی‌ها در این رده از فوتبال را بیان کردند. البته هیچ کدام از آنها به خاطر آنچه که خودشان رفاقت با تبانی‌کاران می‌دانستند، اسم‌شان رو نمی کردند. البته در این میان پای یکی از سرمربیان لیگ برتری به این قضیه باز شد، ولی اسمی از او به میان نیامد.

ترافیک آنهایی که می‌خواستند در این برنامه پرده از ناپاکی‌ها بردارند، در اواخر برنامه زیاد شد. مربی و بازیکنان دیگری هم برای فاش کردن اسرار تبانی یا اعاده حیثیت از خود روی خط برنامه آمده و صحبت کردند.

تنها بازی هفته‌ سی‌وسوم لیگ برتر نیز در پایان برنامه پخش شد. همچنین محمد احمدزاده، سرمربی ملوان در پایان بازی‌اش با پرسپولیس انتقادات بسیار تندی را از مدیرعامل و مالک باشگاه مطرح کرد. او در مصاحبه‌اش با دوربین «90» می‌گفت، هدف مالکان از تیمداری مشخص نیست و در کارهای فنی هم دخالت می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز