خبرگزاری کار ایران

مالاریا فقط در سه استان کشور؛

۷۰ درصد مالاریای ایران در سیستان و بلوچستان است

asdasd
کد خبر : ۹۰۳۱۹

بیماری مالاریا به سه استان هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان محدود می‌شود که سهم سیستان و بلوچستان ۷۰ درصد از کل این مناطق است/ محل‌هایی که آب در آن تجمع می‌کنند می‌تواند کانون‌ وجودی پشه‌ها و منشاء مالاریا باشد.

ایلنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۳۱۸ مورد از این بیماری در استان مشاهده شده که بیشترین موارد آن مربوط به مناطق هم مرز با پاکستان است و عمدتا بیماری مالاریا به سه استان هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان محدود می‌شود که سهم سیستان و بلوچستان ۷۰ درصد از کل این مناطق است

به گزارش خبرنگار ایلنا از زاهدان، سید مهدی طباطبایی طی جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در استانداری ضمن بیان مطلب بالا اظهار کرد: در دهه ۷۰ میزان شیوع مالاریا در استان به ۱۶ هزار مورد رسید و از سال ۸۸ این بیماری یک سیر نزولی به خود گرفت به نحوی که در سال گذشته این میزان به هزار و ۲۰۰ نفر رسید.

وی با «پیش‌حذف» خواندن شرایط بیماری مالاریا در ایران، وضعیت این بیماری در کشور‌های افغانستان و پاکستان را در مرحله کنترل عنوان کرد و افزود: این در حالی است که این بیماری در چند کشور حاشیه خلیج فارس مانند بحرین به مرحله حذف رسیده است، اما متاسفانه موفقیت‌های ایران در کنترل مالاریا همواره توسط افغانستان و پاکستان تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۷ هزار روستای استان در برنامه کنترل مالاریا قرار دارند، گفت: ماهانه در سه نوبت خانوار‌های این روستا‌ها مورد بازدید و بررسی قرار گرفته و علاوه بر آن، افراد غیر ایرانی که به کشور وارد می‌شوند نیز مورد تست قرار می‌گیرند.

طباطبایی با حجیم خواندن برنامه حذف تدریجی مالاریا در کشور، هزینه هر ٰراندٰ کنترل بیماری را بالغ بر یک ‌میلیارد تومان غیر از تشخیص و درمان آن عنوان کرد و تصریح داشت: عوامل اقتصادی، اجتماعی علاوه بر اقلیم در رشد این بیماری تاثیر گذار است که باید بخشی از چالش‌های استان را ساماندهی کرد.

وی ادامه داد: در جنوب استان مراوداتی در دو سوی مرز وجود دارد که برای حل این مشکل تلاش‌هایی زیادی صورت گرفته است، یکی از این تلاش‌ها اجلاس سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان برای حذف مالاریا بود، پیشنهاد شد تا ۸ نقطه در کشور پاکستان برای پیش‌بینی و درمان را داشته باشیم ولی متاسفانه از آن سمت رغبتی برای اینکار نبود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به رده اهمیت مالاریا پرداخت و آن را مانعی برای توسعه برشمرد و گفت: با توجه به اهمیت بالای مالاریا، سازمان ملل هدف ششم خود را برای حذف مالاریا و ایدز تعیین کرده است.

طباطبایی با طرح پرسشی در مورد اینکه برای حذف مالاریا باید چه کرد؟؛ اطلاع‌رسانی و آموزش را عامل بسیار حائز اهمیت برای کنترل خواند و افزود: ۴۰۰۰ داوطلب سلامت برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مردم در استان به کار گیری شده تا آموزش‌های عمومی را در سطح گسترده انجام دهند.

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی سیستان‌و‌بلوچستان هم سطح کردن معابر و ترمیم شکستگی‌های شبکه‌های انتقال آب برای جلوگیری از تجمع آب‌ها در مناطق شهری و روستایی را ضروری عنوان کرد و ابراز داشت: محل‌هایی که آب در آنجا تجمع می‌کنند می‌تواند کانون‌ وجودی پشه‌ها باشند، در کنار آن باید خاموشی روستا‌های بالای ۱۵ خانوار نیز حذف شود. نگرانی‌هایی هم از حاشیه‌نشینی در چابهار وجود دارد که علاوه بر ناهنجاری‌های موجود اجتماعی و بحث مواد مخدر، کمبود مسائل بهداشتی، در اکثر بیماری‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی برنامه وزارت بهداشت برای حذف مالاریا در کشور را تا افق چشم‌انداز۱۴۰۴ عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز