خبرگزاری کار ایران

یك مقام كارگری در گیلان مطرح كرد:

نگرانی برنج کاران از اشباع بازار توسط برنج وارداتی

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۸۷

چکیده: «چنانچه میزان برنجی که دولت برای مصرف ماه رمضان وارد کرده است بیش از اندازه باشد، بازارهای مصرف اشباع خواهند شد/ در این شرایط برنج‌کاران ناچار‌اند تا برای ادای قروض مالی، محصول را به بهایی زیر قیمت به دلالان بفروشند.»

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان گفت: در صورتی که ذخیره برنج وارداتی در بازهای مصرف خالی کاهش نیابد، کارگران و کشاورزان برنج‌کار خسارت مالی جدی خواهند دید.

«غلامحسین رضا‌پور فلاحتی» با اعلام اینکه در شالیزارهای گیلان برداشت برنج معمولا از نیمه مردادماه آغاز می‌شود، به ایلنا گفت: کارگران و کشاورزان برنج کار شنیده‌اند که دولت برای مصرف مردم در ماه رمضان مقدار زیادی برنج وارد کرده است.
وی گفت: براین اساس چنانچه میزان برنج‌های وارداتی بیش از مصرف روزانه مردم در ماه رمضان باشد، کارگران و کشاورزان برنج‌کار متحمل خسارت خواهند شد.
فلاحتی بایادآوری اینکه بیشتر برنج کاران به دلیل نداشتن نقدینگی کافی، هزینه‌های مربوط به کاشت، داشت و برداشت برنج را قرض می‌کنند، گفت: این گروه از کشاورزان مجبور‌ند تا برای ادای قرض، محصول خود را هر چه سریع‌تر بفروشند.
این مقام کارگری در استان گیلان گفت: از آنجا كه برداشت برنج با اشباع بازاز مصرف از برنج وارداتی همزمان می‌شود، دلالان و واسطه‌گران به بهانه‌های مختلف محصول این گروه از برنج کاران را با قیمتی نازل خریداری می‌کنند.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان گفت: در این میان تنها گروه معدودی از کشاورزان گیلانی هستند که به دلیل تمکن مالی می‌توانند هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت برنج سالانه خود را بدون قرض گرفتن تامین کرده و درنتیجه محصول خود را به قیمت واقعی و بدون واسطه‌گری به بازار عرضه کنند.
وی بابیان اینکه در حال حاضر از هر هکتار شالیزار بطور متوسط ۲ تن برنج برداشت می‌شود، گفت: در حال حاضر هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت در هر هکتار شالیزار تا ۸ میلیون‌ تومان برآورد می‌شود.
فلاحتی با بیان اینکه هزینه‌ها برآورد شده شامل دستمزد روزانه نیروی انسانی و اجاره ماشین آلات کشاورزی می‌شود، گفت: با شرایط کنونی بیشتر کشاورزان توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارند.
وی افزود: برخلاف برنج‌کاران مازندرانی که در طول سال در شالیزارهای خود علاوه بر کشت برنج محصولات صیفی و سبزیجات هم کشت می‌کنند، درگیلان برنج کاران تنها به کاشت برنج مشغول‌اند و برای همین هم درآمد کمتری دارند و هم ایام بیشتری از سال را بیکار می‌مانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز