خبرگزاری کار ایران

عملکرد سرخابی‌ها در نقل‌و‌انتقالات؛

بمب که هیچ؛ ترقه‌ای هم نترکید / یاد بمب‌های شوالیه و سردار به خیر!

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۰۰۵

برخلاف انتظار در نیم فصل بمبی در محدوده سرخابی نترکید و استقلال و پرسپولیس نتوانستند بازیکنان چندان دانه درشتی را به اردوگاه خود بیاورند.

عملکرد سرخابی‌ها در بازار نقل و انتقالات چنان خنثی بود که نه بمبی ترکید و نه ترقه‌ای، کاری که در تخصص فتح‌الله‌زاده و رویانیان بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهلت نقل و انتقالات نیم فصل لیگ‌برتر فوتبال‌ایران دیشب به پایان رسید تا ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها بازیکنان ورودی و خروجی خود را بشناسند. گسترش فولاد تبریز با جذب ۷ بازیکن و قطع همکاری با ۵ مهره، پرکارترین و نفت‌تهران تنها با یک خروجی کم کارترین تیم در بازار نقل و انتقالات میان فصل بودند. این میان استقلال و پرسپولیس هم ورودی‌ها و خروجی‌هایی داشتند، اما برخلاف انتظار در نیم فصل بمبی در محدوده سرخابی نترکید و استقلال و پرسپولیس نتوانستند بازیکنان چندان دانه درشتی را به اردوگاه خود بیاورند. در این گزارش به عملکرد دو تیم پرطرفدار تهرانی در این انتقلات پرداخته‌ایم.

آندو رفت، صادقی ماند، مسلمان نیامد
قلعه‌نویی فصل‌چهاردهم را با اقتدار آغاز کرد و استقلال در هفته‌های آغازین حریفانش را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاشت، اما میانه‌های راه بود که مصدومیت‌ها و محرومیت‌ها ترمز استقلال را کشید و آبی‌ها هرچه به پایان نیم فصل نزدیک‌تر می‌شدند ناهماهنگ‌تر و ناآماده‌تر مقابل حریفان به میدان می‌رفتند تا جایی‌که استقلال عملاً به تیمی بحران‌زده تبدیل شد و از ۱۰ بازی پایانی خود ۱۰ امتیاز گرفت، دربی را به پرسپولیس باخت و از جام حذفی هم کنار رفت. این نتایج قلعه‌نویی را سیبل حمله منتقدان قرار داد، اما با دفاع تمام قد افشارزاده، ژنرال در اردوگاه‌آبی ماندنی شد و انتظار می‌رفت برای ترمیم نقاط ضعف تیمش چاره‌ای بیندیشد.

پس از رفتن مجتبی جباری هنوز مشکل بازی‌سازی استقلال در میانه میدان حل نشده است. بازی درخشان کرار جاسم در میانه‌میدان تا حدودی این ضعف پسران‌آبی را برطرف کرد، اما قلعه‌نویی همیشه این ستاره‌عراقی را در اختیار نداشت و اتکای بیش از حد به کرار هم بلای جان استقلال شد تا آنجا که این تیم در غیاب شماره ۱۳ خود حتی یک امتیاز هم کسب نکرد!‌

با رفتن آندو تیموریان از استقلال حالا خط هافبک این تیم بیشتر تضعیف شده و با توجه به این موارد، ژنرال کوشید در نیم فصل دوم کمربند میانی تیم‌اش را محکم‌ترببندد. میلاد نوری خیلی‌زود و با شروع فصل نقل و انتقالات نیم‌فصل از صبا به استقلال آمد تا خاطرات روزهای جوانی‌اش را در این تیم زنده کند. میلاد سلیمان‌فلاح هافبک‌نفوذی نفت مسجد سلیمان هم در پایان نیم فصل به استقلال آمد، اما هنوز نتوانسته عملکرد مثبتی در این تیم داشته باشد.

هنریک هلمکه هافبک برزیلی - آلمانی تنها خرید خارجی نیم فصل استقلال به شمار می‌آید. او که سابقه حضور در هامبورگ را هم دارد، فصل گذشته برای تیم جارو فندلاند به میدان رفت و با پیراهن این تیم در ۳۱ بازی ۸ گل به ثمر رساند که کارنامه خوبی برای یک هافبک به شمار می‌آید. بازی هلمکه تا آنجا مورد توجه کادر فنی استقلال قرار گرفته که صحبت‌هایی هم مبنی بر اعطای شماره ۷ آبی به این بازیکن سر زبان‌ها افتاد.

حضور محسن مسلمان در استقلال هم به جنجالی‌ترین خبر نقل و انتقالات نیم‌فصل تبدیل شد. هافبک‌پیشین پرسپولیس چند هفته پیش با استقلال قرارداد داخلی امضاء کرد، اما این موضوع واکنش شدید پیام صادقیان، دوست و هم‌بازی او در ذوب‌آهن، پرسپولیس و تیم امید را درپی داشت و باعثشکرآب شدن روابط آن‌ها شد. این اتفاق، اما پایان حواشی مسلمان و استقلال نبود. ذوبی‌ها که در ظاهر مخالفتی با حضور بازیکنشان دراستقلال نداشتند با شنیدن قطعی شدن خبر جدایی آندو از استقلال خواهان معاوضه او با مسلمان شدند. این میان پرسپولیسی‌ها هم خواهان مسلمان شدند و در نهایت پس از مدت‌ها حاشیه و بحثو جدل هافبک ذوبی‌ها سر از اهواز و فولاد درآورد.

عملکرد متوسط محسن فروزان در چارچوب دروازه استقلال هم باعثشد تا آبی‌ها سراغ وحید طالب‌لو بروند و این دروازه‌بان هم بعد از سال‌ها دوری از استقلال دوباره به تیم سابقش بازگردد. حضور طالب‌لو در استقلال می‌تواند رقابت جالبی بین او فروزان که حالا همراه تیم ملی در استرالیا به سر می‌برد، ایجاد کند.

استقلال امسال در خط حمله هم بدون مشکل نبود و غیر از شهباززاده که با زدن ۹ گل پس از ادینیو در جایگاه دوم گلزنان لیگ برتر قرار گرفته، برهانی و قاضی دیگر مهاجمان این تیم عملکرد چندان مطلوبی نداشتند. این موضوع باعثشد قلعه‌نویی یک بار دیگر سراغ رضا عنایتی مهاجم ۳۸ ساله پدیده برود تا شاید این مهاجم پا به سن گذاشته در قحط‌الرجال گلزن به مدد پسران آبی بیاید.

علاوه بر تیموریان در نیم‌فصل محمد قاضی، ‌ رافائل داسیلوا، پژمان نوری، مهدی کریمیان و احمد نعمت‌اللهی هم استقلال را ترک کردند. داسیلوا یکی از بحثبرانگیزترین خریدهای تاریخ استقلال بود. این دروازه‌بان برزیلی بدون حتی یک دقیقه بازی برای استقلال این تیم را ترک کرد تا امیر قلعه‌نویی را زیر تیغ شدید انتقادات قرار دهد. پژمان نوری هم پس از باخت دراماتیک استقلال برابر ذوب آهن در جام حذفی از این تیم جدا شد و پس از سال‌ها به ملوان بازگشت. مهدی کریمیان هم به دلیل مشکلات سربازی نمی‌تواند استقلال را در ادامه لیگ همراهی کند و فعلاً وضعیت مشخصی ندارد.

همچنین محمد قاضی در آخرین روز نقل و انتقلات با دریافت رضایت‌نامه از باشگاه استقلال به فولاد اهواز تیم سابقش پیوست. احمد نعمت‌اللهی مدافع جوان و بلند قامت استقلال هم در نیم فصل عطای استقلال را به لقایش بخشید. تیم آینده این بازیکن هم هنوز مشخص نیست.

موضوع ماندن یا رفتن امیرحسین صادقی از استقلال هم چند روز به سوژه اصلی آبی‌پوشان تبدیل شد. سرانجام با نیامدن مسلمان به استقلال، ‌ بالاخره قلعه‌نویی جلوی افشارزاده کوتاه آمد تا صادقی فعلاً در استقلال ماندنی شد. به این ترتیب و با اضافه شدن طالب‌لو و عنایتی به جمع آبی‌ها، موضوع کاپیتانی استقلال یک بار دیگر سر زبان‌ها بیفتد.

پرسپولیس، محله برو بیا!
یکی از پرکارترین و البته پرحاشیه‌ترین تیم‌ها در نقل و انتقالات نیم‌فصل پرسپولیس بود. پرسپولیس که از ابتدای فصل و با برکناری علی دایی و آمدن درخشان به حاشیه رفته بود، در فرصت نقل و انتقالات نیم فصل و درست زمانی که نیاز به تجدید قوا داشت، ‌ مدیرعامل خود را بازداشت شده دید تا برای حضور پررنگ در نقل و انتقالات نیم فصل هم به مشکل بخورد.

این تیم سال گذشته با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر، سهمیه حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد. پس از این اتفاق هواداران پرسپولیس انتظار حضور چند بازیکن تاثیر گذار در تیمشان را داشتند تا سرخ‌ها این فصل حضور مقتدرانه‌ای را در ایران و آسیا تجربه کنند اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه دایی حتی نتوانست جانشینان خوبی برای بازیکنان تاثیرگذاری که از این تیم جداشدند، پیدا کند.

حضور همزمان سوشا مکانی و نیلسون در تیم پرسپولیس این ذهنیت را برای کارشناسان فوتبال و هواداران پرسپولیس ایجاد کرده بود که سرخ‌ها امسال دست‌کم در پست دروازه‌بانی مشکلی نخواهند داشت اما عملکرد ضعیف هردو سنگربان پرسپولیس باعثشد درخشان نام مسعود همامی دروازه‌بان پیکان را هم در فهرست خرید قرمزها قرار دهد. سرخ‌ها همچنین نام نیلسون را هم در فهرست بازیکنان مازادشان قرار دادند تا این بازیکن برزیلی پس از دو فصل و نیم از پرسپولیس برود.

جدایی سیدجلال حسینی و مهرداد پولادی هم خط دفاع پرسپولیس را با چالشی جدی روبرو کرد و البته جذب اومانیا توانست تا حدودی خلاء سیدجلال را کمرنگ نشان دهد اما به هرحال خط دفاعی سرخ‌پوشان نمایش موفق سال گذشته را در فصل جاری تکرار نکرد. از سوی دیگر جدایی ناخواسته ماهینی باعثتضعیف گوش راست پرسپولیس در خط میانی شد. هرچند بعضاً امید عالیشاه بازی‌های خوبی در این منطقه از خودش به نمایش گذاشت اما از آنجا که شماره ۲ سرخ‌ها بیشتر در کارهای هجومی موفق بود، مسئولان پرسپولیس به صرافت تقویت جناح راست هافبک‌شان افتادند.

به نظر می‌رسید بابک حاتمی، مدافع هافبک جوان سایپا که یکی از بهترین مهره‌های کلیدی این تیم در نیم فصل به شمار می‌آمد، بهترین گزینه برای جانشینی ماهینی باشد. حاتمی پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام سرخ‌پوش شد. مبین میردوروقی هم دیگر مدافع سایپا بود که به سرخ‌پوشان پیوست تا پرسپولیس با خرید این دو مدافع در آستانه لیگ قهرمانان آسیا پنچری خط دفاعش را تا حدودی رفع کند. البته درخشان برای تقویت بیشتر خط دفاعی‌اش، ضرغام اسماعیل مدافع ملی‌پوش الشرطه عراق را هم مدنظر دارد. البته اسماعیل علی‌رغم حضور درخشانش در ترکیب تیم ملی عراق و الشرطه با ۲۰ سال سن مدافع کم تجربه‌ای به نظر می‌رسد.

رضا خالقی‌فر، هافبک نفوذی راه‌آهن دیگر خرید خوب پرسپولیس در میانه لیگ به شمار می‌آید. این بازیکن در دیدارهای پرسپولیس مقابل نفت تهران و فولاد به عنوان بازیکن ثابت وارد زمین شد و عملکرد نسبتاً‌ خوبی هم داشت. به نظر می‌رسد خالقی ‌فر در صورت هماهنگی بیشتر با دیگر بازیکنان میانی پرسپولیس به مهره قابل اتکایی برای درخشان تبدیل شود.

پرسپولیس امسال در خط حمله هم مشکلات عدیده‌ای داشت. هرچند پیوستن رضا نوروزی در ابتدای فصل می‌توانست خط آتش سرخ‌ها را به یکی از پرقدرترین خطوط حمله در لیگ برتر تبدیل کند اما مصدومیت‌ناگهانی و طولانی‌مدت این بازیکن تا حدود زیادی از بار تهاجمی پرسپولیس کاست و نمایش خوب مهدی طارمی هم گره چندانی از کار سرخ‌پوشان باز نکرد. این موضوع هم باعثشد پرسپولیسی‌ها در نیم‌فصل برای تقویت قدرت هجومی‌شان دست به کار شوند و علی علیپور مهاجم راه‌آهن و تادو برزیلی را به خدمت بگیرند. علیپور جوان عملکرد خوبی در راه آهن داشته و می‌توند با حضور در پرسپولیس به بازیکن مطرح‌تری در فوتبال ایران تبدیل شود اما درباره خوزه تادئو مورو جونیور ملقب به تادو از آنجا که بازیکن ناشناخته‌ای است، فعلاً نمی‌توان چیزی گفت و باید منتظر عملکرد او در ترکیب پرسپولیس ماند.

داستان فهرست‌خروجی پرسپولیس هم در نوع خود جالب است. حمید درخشان تنها ۴۸ ساعت مانده به پایان فرصت نقل و انتقالات نیم فصل فهرست خروجی تیمش را اعلام کرد. محمد عباس‌زاده، میثم حسینی، رضا نوروزی، نیلسون، رضا حقیقی و فرشاد قاسمی در این فهرست قرار داشتند. البته از این بین عباس‌زاده و حسینی در پرسپولیس ماندنی شدند و نوروزی هم در لیست‌آسیایی این تیم قرار گرفت، اما سرنوشت نیلسون همچنان مبهم است. رضا حقیقی هم پس از ۲ فصل حضورش در جمع سرخ‌پوشان به تیم زادگاهش، ‌ پدیده مشهد پیوست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز