خبرگزاری کار ایران

امیر اسماعیلی در نشست خبری:

از تجربیات روحانی بدون هیچ گونه تعارفی استفاده خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۶۱

در بخش عملیاتی، رزمایش بزرگ سراسری و مشترکی در اواخر مهر ماه سال جاری و نیمه اول آبان اجرا خواهد شد كه گستردگی آن بیشتر از رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در نشست خبری بیان کرد: تمام قسمت‌های سرزمینی برای اجرای یک ماموریت تمام عیار مشخص شده است. وی با بیان اینکه در قرارگاه پدافند هوایی دیگر فقط بحث تفکیک مطرح نیست، افزود: امروز بحث تشکیل و تحکیم را داریم که در بخش تشکیل همه قسمت‌های سرزمینی برای اجرای مأموریت تمام‌عیار در بخش سرزمینی استقلال مدیریتی خود را پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا در نشست خبری، گفت: رادار "پسیو آرایه فازی" به صورت غیر فعال و بدون اینکه از خود انرژی ساطع کند اهداف متحرک را کشف کرده و راداری بی صدا است.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه در بخش عملیاتی، رزمایش بزرگ سراسری و مشترکی را در نیمه دوم سال جاری در منطقه‌ای جدید با اهداف و تاکتیک‌های جدید خواهیم داشت، گفت: این رزمایش در اواخر مهر ماه سال جاری و نیمه اول آبان اجرا خواهد شد و گستردگی آن بیشتر از رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 است.

وی افزود: رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 در شرایط دشت و گرما و دور از شرایط زیست‌محیطی انجام شد، اما امسال با در نظر گرفتن برودت هوا وارد مناطق کوهستانی خواهیم شد که هم از لحاظ نیروهای متعهد و هم از نظر تجهیزات، امکانات گسترده‌تری وجود خواهد داشت.

اسماعیلی در ادامه افزود: مصوبه‌ای را که فرمانده کل قوا به نام طرح نور ولایت 1 تصویب کرده بودند در بخش تنوع و تعداد سامانه به بهره‌برداری رساندیم و مناطق حساس را با کمک پدافند هوایی و سایر نیروهای ارتش و سپاه گسترش داده‌ایم.

اسماعیلی ادامه داد: دانشگاه خاتم با مصوبه فرمانده معظم کل قوا از اول مهر ماه به صورت مستقل افسران پدافند هوایی را آموزش خواهد داد. مکان این دانشگاه از ملک مرکز آموزش 02 نزاجا به قرارگاه پدافند هوایی حدود دو ماه است که واگذار شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی تاکید کرد: دربخش درجه داری نیز مرکز آموزش درجه داری اراک از اول مهر ماه امسال به صورت مستقل پرورش و تربیت درجه داران پدافند را آغاز می‌کند.

وی افزود: همچنین مرکز آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی نیز امسال در قرارگاه اجرایی شد و کارش را آغاز کرد. مواردی که اعلام کردیم از دهم شهریور سال 91 تا امسال اجرایی شد.

وی گفت: در طرح تجهیز سامانه‌ای نیروی انسانی و تهدیدات باید دیدی رو به آینده داشت و در بخش تهدیدها و تحریم‌ها این امنیت و ثبات در بخش هوا و فضا مرهون تلاش فرزندان خدمتگزار این مرز و بوم‌است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌‌الانبیا توضیح داد: از 10 شهریور سال گذشته تا امروز بالغ بر 15 پروژه تحقیقاتی نهایی و اجرایی شده است و در این زمینه باید به دانش فرزندان این مرز و بوم افتخار کرد. زیرا این پروژه‌های تحقیقاتی هایتک و تکنولوژی برتر دارد که باید در میدان پاسخ عملیاتی داده باشند و حداقل دو سال زمان می‌خواهد، لذا ما به دانش نیروهای غیورمان که در طول یک سال سامانه‌های پدافند هوایی را گسترش داده‌اند افتخار می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: رادار شهاب و ثامن در بخش کشف در صحنه‌های رسمی مستقر هستند این پروژه کاری سال پیش بود که در امسال عملیاتی شد.

وی درباره پهپادها گفت: سال گذشته "پهپاد حازم 1" که هدف بود در مانور و سرعت و قابلیت بالا تولید شد و امسال پهپاد حازم 2 و 3 برای ارتفاع بالا با سرعت و ماندگاری بیشتر تولید شده و پهپاد جت نیز برای اهداف ویژه و استراتژیک است.

امیر فرزاد اسماعیلی گفت: در بخش موشکی سامانه یازهرا که در همایش ولایت 4 شایستگی این طرح را همگان دیدند در رزمایش ولایت 5 دیگر ویژگی‌های این سامانه را خواهیم دید.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا به جنگ الکترونیک اشاره کرد و گفت: طرح‌های شاهد و صباح که از طرف ستاد کل و قرارگاه مرکزی مورد تشویق قرار گرفت سامانه‌ای با قابلیت فراوان است که میزان شدت و حدت جنگ الکترونیک دشمن را تعیین می‌کند و سبب خواهد شد که هیچگاه در جنگ الکترونیکی غافلگیر دشمن نشویم.

وی در ادامه گفت: بیان و تعامل فنی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از رمزهای موفقیت‌ ما است. ساختن استندها و مکان‌ها در مناطق صعب‌العبور و سخت معیشتی برای اولین بار در این قرارگاه عملیاتی شده است.

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای بخش موشکی اظهار داشت: سامانه یا زهرا 3 در رزمایش گذشته شاهد حضور آن بودیم در رزمایش آتی نیز حضور خواهد داشت و شایستگی‌های ویژه‌ای از این سامانه را خواهیم دید که در درگیری در ارتفاع پست با کمترین زمان ممکن اهداف را منهدم خواهد کرد.

اسماعیلی به اهمیت طب رزمی اشاره کرد و گفت: زمانی که نیروهای رزمی ما دور از شهر و در عملیات هستند هیچ چیز مهمتر از سلامت روح و جسم آنها نیست و گسترش طب رزمی از اولین اصول ما است.

فرمانده پدافند هوایی ارتش با اشاره به بخش رهگیری اظهار داشت: "رادار خاتم" بهینه‌سازی رادار "اسکای گارد" در ارتفاع پایین و راداری با سرعت عمل است که بومی بوده تا برای ساختن آن مشکل گلوگاهی نداشته باشیم و در بخشی از کشور مستقر است.

امیر اسماعیلی از تاسیس موسسه اجرایی خاتم برای كاركنان این سازمان خبر داد و گفت امیدواریم که این موسسه در راستای اهداف بتواند به ما کمک کند.

اسماعیلی در ادامه خاطر نشان کرد: در بخش کشف نیز پروژه رجال را داریم که یک ارتفاع یاب دیجیتال برای کشف ارتفاع هدف مورد نظر به کار می‌رود و در بانک متفاوتی عمل می‌کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تصریح کرد: دربخش شنود الکترونیکی، در سال گذشته شاهد رونمایی سامانه صیاد 40 بودیم که این سامانه امسال هم در برد و هم نقش تاکتیکی با سامانه سال گذشته متفاوت است.

وی افزود: این سامانه جزو لایه‌های دیدن و دیده نشدن قرارگاه و از جمله لایه‌های پنهانی پدافند هوایی است.

اسماعیلی تاکید کرد: یکی دیگر از سامانه‌های بخش شنود سامانه جهت یاب DDF است که این سامانه مشخص و تکمیل می‌کند که هدف در چه سمتی حرکت می‌کند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارتقای سامانه موشکی S200 گفت: نوید داده بودیم این سامانه باید نقطه‌زنی کند که این کار را کرد. همچنین اعلام کرده بودیم این سامانه نباید فقط اهداف ارتفاع بالا را بزند و باید بتواند اهداف ارتفاع متوسط را هدف قرار دهد.

وی افزود: در این راستا «پروژه تلاش» متخصصان پدافند هوایی به ثمر نشست و موشک سیستم سلاح صیاد 2 بر روی سامانه موشکی S200 امروز قابلیت درگیری در ارتفاع متوسط را به این سامانه می‌دهد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) با بیان اینکه صفر تا صد تکنیکی، تکنولوژی و تاکتیکی این سامانه تغییر کرده است، اعلام کرد: در سال آینده نام جدید این سامانه اعلام می‌شود.

اسماعیلی تاکید کرد: سامانه موشکی S200 چون یک سامانه استقراری است و برای متحرک شدن به بسترهایی نیاز دارد و طبق تاکید فرمانده معظم کل قوا مبنی بر اینکه آنچه برای موشک هاگ در والفجر 8 انجام شد برای S200 نیز صورت بگیرد، به دنبال این هستیم این سامانه را از جهت ارتباطی و نوع درگیری سبک‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه S200 تنها موشک برد بلند پدافند است، افزود: با توجه به نصب موشک صیاد تغییر در نوع درگیری آن انجام شد و در خصوص تغییر نوع ارتباطی نیز در سال آینده خبرهایی اعلام خواهیم کرد. ما در این خصوص نقطه گلوگاهی نداریم و فقط باید مدتی زمان بگذرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش در ادامه گفت: این نوید را می‌دهم که توانسته‌ایم به اشراف اطلاعاتی مناسبی برسیم و هواپیماهای منطقه‌ای را شناسایی و نفس آن‌ها را در خارج از مرزهای کشور حس کنیم؛ هواپیماهایی وجود دارند که نباید دیده شوند و پنهان کار و "استیلث" هستند، اما چشمان تیزبین پدافند هوایی ارتش و سپاه آن‌ها را می‌بینند و به آن‌ها اخطار می‌دهند.

وی دلیل اصلی موفقیت پدافند هوایی حفظ باورها و ارزش‌ها و دستاوردهای ملی دانست و گفت: با مجموعه پدافند هوایی که از ارتش و سپاه تشکیل شده است اگر مراقب دستاوردهای خود نباشیم چیزی را که با خون دل خوردن به دست آورده‌ایم از دست خواهیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: چندین لایه در تمام مناطق حساس کشور از جمله نیروگاه برق، پتروشیمی‌ها، سدهای آبی و خاکی ایجاد كردده ایم و پدافند هوایی درون آنها گسترش پیدا کرده است.

وی  با اشاره به اینکه نقاط گسترش پدافند هوایی قبل از انقلاب پایین‌تر از 50 نقطه بوده است، گفت: پدافند هوایی بعد از جنگ به 400 نقطه افزایش پیدا کرد و اکنون بیش از 3600 نقطه گسترش تاکتیکی در مناطق حساس کشور داریم.

اسماعیلی با اشاره به پروژه موشکی باور 373 اظهار داشت: همه باید به باور 373، باور داشته باشیم زیرا به نقاط بسیار خوبی رسیده است و زیرسیستم‌های آن تقریبا نهایی شده است.

وی تاکید کرد: بخشی از تست‌های فنی (فت) و عملیاتی درون سیستمی این سامانه امسال انجام می‌شود و امید داریم این کار در طول رزمایش صورت بگیرد.

فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبیا در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این که آیا از تجارب آقای روحانی که از پیشکسوتان جنگ بودند استفاده خواهید کرد، گفت: ما جلساتمان را با پیشکسوتان دفاع از شروع جنگ تاکنون برگزار کرده ایم. اکنون آقای روحانی دارای مشغله فراوانی هستند. اما از تجربیات ایشان بدون هیچ گونه تعارفی استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به استقرار رادار شهاب و ثامن گفت: این رادارها در شرق و جنوب شرق کشور مستقر شدند و  استقرار دیگر رادارها را در مناطق دیگر جزء برنامه های خود داریم.

امیر اسماعیلی در خصوص طراحی و ساخت سامانه های جدید راداری نیز اظهار داشت: فازهای اجرایی رادار کیهانی «سپهر» با برد بیش از 2هزار و 500 کیلومتر به اتمام رسیده و نقطه استقرار آن نیز مشخص شده است.

سماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اخطار جدید به هواپیماهای متجاوز دشمن گفت: هواپیماهای مسافربری به دلیل شرایط جوی ممکن است منحرف شوند و به عنوان مثال در بالای منطقه خنداب و نطنز که به هیچ وجه اجازه پرواز نیست، نزدیک شوند. در این صورت ما اقدام نظامی علیه این هواپیما با مسافرانش نمی‌کنیم و به صورت مسالمت‌آمیز و با نگاه تیزبینانه آن را از منطقه دور می‌کنیم.

وی افزود: اما در خصوص هواپیماهای بدون سرنشین خارجی اگر به مرزهای ما نزدیک شوند با توجه به اینکه دائما تحت رصد ما هستند اخطار داده می‌شود و در صورتیکه به این اخطارها توجه نکنند سرنوشت‌شان مثل RQ170 خواهد شد و ما هم رغبتی برای خبری کردن این اقدامات نداریم.

در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از تعامل ارتش و سپاه پرسید گفت: تعامل ارتش و سپاه باعث هماهنگی می شود و اگر ما استعداد سپاه و سایر نیروها را نداشتیم استقرار پدافند هوایی کمتر از 2000 تا بود. مناطق هسته ای توسط سپاه کنترل می شود و سپاه هم تحت نظارت قرارگاه خاتم الانبیا است.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء با دانشگاه ها و سایر ارگان های کشور پرسید جواب داد: همکاری با سپاه و سایر نیروهای مسلح مقطعی نیست. در گذشته راجع به تاسیس دانشگاه صحبت هایی شده است و ما هیچ گونه مشکلی از لحاظ نیروی انسانی و تامین افراد هیئت علمی نداریم و در سال 90 نخبگانی که به صورت مؤثر با ما همکاری علمی داشتند 250 نفر بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز